Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A magyar autógyártás egykori csillaga - Csepel autógyár

P.J.
hirdetes
A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító.

A Steyr azonban kemény feltételekhez kötötte a licenc átadását. Végül a traktorlicencet elejtették, de helyette a főleg katonai célból hasznosítható Steyr WD-413 és WD613 típusú dízelmotorok és a D-380 típusú tehergépkocsi licencét és teljes gyártási dokumentációját a gyár tulajdonosától megkapta. Az 1948 végén kelt megállapodás összegéről nem maradt fenn adat, az ország úgynevezett "barter ügylettel" fizetett, élelmiszert, zöldséget és gyümölcsöt kellett átadni a szovjet hatóságoknak, melyért cserébe tíz év után a magyar államra szállt át a szerződésben érintett összes szabadalom.

A NIK kebelében megszületett a tervezés koordinálását intéző Steyr iroda, és a kivitelezési munkálatokat irányító Központi Autószerkesztési Iroda. A Dunai Repülőgépgyár lebombázott Horthy-ligeti telepén (Szigetszentmiklós és Tököl közötti terület, melyet a háború után átneveztek Szigethalomnak), az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár NV gépjármű- és motorrészlegének és a Weiss Manfréd motorgyári részlegének beolvasztásával létrejött a Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat.

A gyár első igazgatója: Bíró Ferencné Moszkvában végzett gépészmérnök, Rákosi Mátyás sógornője. 1949. december 21. elkészült az első 4 hengeres Csepel motor a Steyr licenc alapján. Az elsőt követte 1975-ig 281.620 darab, 2-4-6 hengeres motor különböző felhasználási változatban. 1950. április 3. 11:00-kor elkészült az első Csepel-autó, Csepel motorral, melyet ekkor ki is próbált Bíró Ferencné a gyár vezérigazgatója a gyárudvaron. Még aznap délutánra elkészült további 2 Csepel D-350 teherautó. Az első 3 darab után még ebben az évben összesen 1666 darabot gyártottak le belőle. A D-350 (dízel) és B-350 (benzines) típusok gyártása 1950-1958 között tartott.

hirdetes

1950. szeptember 5-12 között a Lengyel Motorszövetség megrendezésében lebonyolításra kerülő nemzetközi megbízhatósági és gyorsasági teherautó-versenyen 8 darab Csepel D- és B-350 felponyvázott tehergépkocsi indult. A magyar Csepelek a 2000 kilométeres megterhelő és összetett versenyben elsőként értek a varsói célba és a dízel kategóriában az első, míg a benzinmotoros kategóriában a második helyezést érték el, maguk mögé kényszerítve a már ismert és bevált nemzetközi márkákat.

Ez az esemény és az azon elért eredmény volt az első, mely az alig öt napos Csepel 350-es tehergépkocsi és gyártó vállalatának külföldi ismeretséget és nemzetközi elismerést szerzet. 1968-75 szerkezetváltás a KGST-ben: Magyarország a buszgyártást kapta elsődleges feladatul, minden gyártókapacitást ennek kellett alárendelni.

Az Ikarus nem szállított többet a Csepelnek, a Csepel megkezdte az autóbusz fenékvázak beszállítását az Ikarusnak. A Csepel fülkéit az esztergomi Labor-MIM, majd a lengyel Jelcz és Star készítette. 1968-ban a Rába elkezdi gyártani az MAN licenc motorokat és az újabb kori RÁBA teherautókat.) 1975-ben leállt a Csepel motorok gyártása, a Csepel teherautók ezután leginkább RÁBA erőforrásokkal készültek, kis sorozatban. 1976-1980 között zajlott a VOLVO Laplander gyártása (1000 db készült).

1992-ben a cég felszámolás alá került. 1996-ban a kifizetetlen orosz megrendelésekbe belebukó Ikarus nemfizetése miatt a beszállító Csepel csődbe ment 1956-ban keveset beszéltek a Csepel teherautók Himaláján megtett legendás túrájáról és azóta sem sokat hallottunk a történetről. Pedig 3 Csepellel vágtak neki magyar szakemberek a Peking-Tibet útvonalnak, hogy bebizonyítsák: a magyar teherautók minden körülmények között jól teljesítenek. A tét nem volt kicsi, hiszen nemzetközi versenyen kellett helytállnia a három D 420-as járműnek, amit sikerrel teljesítettek is.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

2024-08-03

Agrár rövid hírek a közelmúltból: a talaj, a kukorica, az aratás és más érdekes témák

Agrár hírek a közelmúlt néhány aktualitásával kapcsolatban. Az agrárium világában számos érdekes és izgalmas esemény történt a közelmúltban. Olvasd el most!

2024-10-22

Fenntartható gazdálkodás: hogyan csökkentsd az energiafelhasználást a termelés során?

Csökkentsd a gazdaságod energiafelhasználását tippjeinkkel. Ismerd meg az energiatakarékos rendszerek, megújuló energiaforrások és új technológiák előnyeit!

2024-06-12

A mezőgazdaság jövője itt van: Drónokkal a sikeres termesztésért

A drónok és a mezőgazdaság találkozása forradalmi technológiák megjelenését jelenti a földeken. A drónok használata a mezőgazdaságban rendkívül jövedelmező.

2024-08-01

Agrárhírek: Aktuális hírek a dinnyetermés és a takarmányozás témában

Agrárhírek: Utánajártunk milyen aktuális hírek és érdekességek vannak az agráriumban. A dinnyével, termesztésével és takarmányozással kapcsolatos hírek jönnek!

2024-07-17

Horgászat a Balatonnál: Hol és Hogyan Érdemes Horgászni?

A Balaton számos halfaj otthona, így a horgászok számára ideális helyszín. Ebben a cikkben áttekintjük, hol és hogyan érdemes horgászni a Balatonnál 2024-ben!

2024-10-16

A tejtermékek lehetséges egészségügyi kockázatai

Igyunk tejet vagy ne? Egészséges a tej vagy nem? Szívbetegség, rák, csontok egészsége. Sok ellentmondó információt kapunk, de most tiszta vizet öntünk a pohárba

2024-06-13

Környezetbarát megoldások nyomában: a növénytermesztés és az állattenyésztés összevonása

Környezetbarát megoldások nyomában: a növénytermesztés és az állattenyésztés összevonása. A régebben élt gazdálkodók még így csinálták, nekünk is így kellene.

2024-07-12

Egyre forróbb nyarak és a klímaváltozás hatása a magyar mezőgazdaságra

A klímaváltozás Magyarországon egyre érezhetőbb hatásokkal jár. Az elmúlt években az extrém hőség és hőhullámok kihívás elé állítják a mezőgazdaságot is.

További cikkek ebben a témában


Tovább a Lexikonhoz

Pannonia

Burgonya Cél: korai érésû étkezési burgonya Leírás:A növény középmagas-magas,... Tovább

hidroxikarbonsavak

a karbonsavakból vezethetők le, azok szénhidrogénláncában egy v. több hidrogénatomot... Tovább

Tovább a lexikonra
Agrárgépészet Érdekességek Gazdaság Tudomány