A mezőgazdasági weboldalak számára is rendkívül fontos, hogy a potenciális ügyfelek megtalálják őket a Google-ben. Ez a keresőoptimalizálás, a SEO. A Google algoritmusa azonban folyamatosan változik. Magyarország legnevesebb online marketing ügynöksége, a SEO legkiválóbb szakértői kutatásaik alapján összeírták, milyen változásokat hoz ebben 2018.
A mezőgazdasági weboldalak számára is rendkívül fontos, hogy a potenciális ügyfelek megtalálják őket a Google-ben. Ez a keresőoptimalizálás, a SEO. A Google algoritmusa azonban folyamatosan változik. Magyarország legnevesebb online marketng ügynöksége, a SEO legkiválóbb szakértői kutatásaik és tapasztalataik alapján összeírták, milyen változásokat hoz ebben 2018.
Ha a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legnagyobb mozgatóerő kétségtelenül a Google. A keresőóriás algoritmus-változtatásai lényegében törvényértékűekké váltak az elmúlt évek során mindazok számára, akik online marketing stratégiájuk részeként a SEO-val is foglalkoznak.
Viszonylag még az év elején járva minden tapasztalt szakmabeli elgondolkodik azon, hogy vajon mire készül az idei esztendőben a Google, és hogy mit jelenthetnek a lehetséges változások az online marketingesek számára.
Nézzük, hogy mi mindenre érdemes felkészülni a 2018-as év során!
A Google lecsap majd az álhíreket terjesztő webhelyekre
A Google még 2010-ben jelentette be, hogy tudomásul vették a lehengerlő felhasználói visszajelzéseket, amelyek egyöntetűen a „tartalomfarm” jellegű webhelyek ellen szóltak. Egy évvel később meg is érkezett a keresőmotor válasza a problémára – ez volt a Google Panda frissítés. Az új algoritmus kifejezetten a rossz minőségű, spam jellegű tartalmak kiszűrésére jött létre.
De miért is emlegetünk egy 7 évvel ezelőtti algoritmusfrissítést? Azért, mert a Google az utóbbi időben rengeteg negatív kritikát kapott az álhírek terjesztése miatt, ami a keresőmotor népszerűségének csökkenését veszélyezteti, ráadásul sokkal súlyosabban, mint az a probléma, ami egykor a Panda frissítést tette szükségessé. Egyáltalán nem lenne meglepő tehát, ha a Google ez ügyben is lépéseket tenne.
És tesz is – a keresőmotor aktívan igyekszik megoldást találni a problémákra, például az álhíreket terjesztő online kiadók kizárásával, vagy éppen a sértő autokitöltés-javaslatok szűrésével a keresőmezőben.
A Google persze nem most tett először az álhírek visszaszorításáért. A keresőmotorok három évvel ezelőtt megjelentetett egy anyagot az úgynevezett Knowledge-Based-Trust (KBT) témában, ami lényegében „tudásalapú bizalmat” jelent. Ez egy új módszert jelentene a webhelyek minőségének meghatározására – a korábbi beérkező hivatkozások helyett első sorban a tartalom pontossága lenne a fő minősítési szempont. Hogy mikor és milyen hatékonysággal lesz implementálva a KBT, az még kérdéses, de érdemes észben tartani, hogy a Google aktívan foglalkozik az álhírek problémájának megoldásával, és talán éppen ez a módszer lesz az, ami meghozza az áttörést.
A hangalapú keresés és a kiemelt részletek kora
Egyre több felhasználó veszi igénybe okostelefonja hangalapú kereső funkcióját. Jelenleg minden ötödik okostelefon-tulajdonos él ezzel a lehetőséggel, azonban a technológia rohamos fejlődésének köszönhetően egyre többek számára lesz elérhető az ilyesfajta keresés.
A hangalapú keresés népszerűségével párhuzamban várható a kiemelt részletek elterjedése is, ugyanis a Google gyakran ezekből meríti a hangos keresések válaszait.
A Stone Temple Consulting 2017-ben folytatott tesztjében 1,4 millió keresést vizsgáltak meg, és kimutatták, hogy ezen keresések nagyjából 30%-ára jelent meg kiemelt részlet a találatok között. Meglehet tehát, hogy a jövőben az ilyen részletek akár az organikus találatok elől is elrabolhatják majd a rivaldafényt, így azok a webhelyek, amelyek szeretnék megőrizni előkelő rangjukat a találatok között, jobban teszik, ha ezeket a részleteket célozzák majd meg.
A mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet kap majd a keresésben
A mesterséges intelligencia nem számít újdonságnak, ott van például a Google saját gépi tanuló rendszere, a RankBrain, amely a keresési találatok feldolgozását segíti elő. Eredetileg csupán a keresések 15%-át kezelte – ma már az összesnél jelen van.
A Google azonban ennél sokkal mélyebben szeretne foglalkozni az MI-vel. A szupercég a RankBrain óta sokat fejlődött, ma pedig már saját termékükként árulnak különböző MI szolgáltatásokat.
Habár a mesterséges intelligencia sokat fejlődött az elmúlt években, még a legkörszerűbb technológiák is messze állnak a tökéletestől. Ennek ellenére a Google folyamatosan dolgozik azon, hogy kereséseit egyre inkább az MI-re bízza, hogy a találatok sokkal kevésbé kiszámítható módon kerüljenek felsorolásra. Nem tudni még pontosan, hogy ez mikor és milyen formában jelenik majd meg, de érdemes tudni róla, hogy a valószínű lehetőségek között van.
A manipulatív vendégbejegyzések komoly büntetést vonhatnak maguk után
A Google még 2017 májusában figyelmeztette a webmestereket, hogy a cikkmarketing, mint nagyméretű linképítési taktika a keresőmotor szabályzata szerint tilos és büntetést eredményezhet. Persze ezt a legtöbben már nagyon jól tudták, így meglehet, hogy a Google ezzel egy nagyobb algoritmus-frissítést sejtetett, ami kifejezetten a manipulatív vendégbejegyzéseket célozza majd meg.
Sokakban persze jogosan merül fel most a kérdés: mi az a „manipulatív” vendégbejegyzés? Ezt könnyedén megválaszolhatod, ha egy másik kérdést teszel fel magadnak, valahányszor valamilyen tartalom megjelentetésén gondolkodsz, mégpedig hogy segít-e a kérdéses tartalom bármilyen módon a felhasználóknak?
Linkmentes említések
Erről a trendről a Bing is hallatta a hangját – a keresőmotor korábban bejelentette, hogy a hivatkozásokat nem tartalmazó márkaemlítéseket is figyelik a tartalmakban. Egyes szakértők véleménye, és a Google által kiadott egyik szabadalom szerint arra következtehetünk, hogy a legnagyobb keresőóriás is foglalkozik ezzel a témával.
Egyáltalán nem lenne meglepő, ha hamarosan a linkmentes említések is fontos szerepet játszanának a Google rangsorolása során, mivel sokkal több ember említ meg márkaneveket anélkül, hogy hivatkozna rájuk, mint azok, akik megteszik ezt.
A (újbóli) Google fellépése a tolakodó telefonos reklámok ellen
Egy évvel ezelőtt a Google súlyos büntetéseket osztott ki a zavaró telefonos reklámokat alkalmazó webhelyekre. Főként az olyan domainek voltak érintettek, amelyek nem engedték, hogy a felhasználó tovább haladjon, amíg nem végzett el valamilyen ráerőltetett lépést.
Mivel sok cég ennek ellenére azóta is sikeresen folytatja az ilyen zavaró taktikák alkalmazását, így könnyen lehet, hogy újabb tisztító jellegű hullám söpör majd végig az interneten a Google jóvoltából, talán ez úttal sikeresebb eredményekkel, mint legutóbb.