Magyarországi traktorok – Rába Steiger 250
A RÁBA-Steiger 250 a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban az amerikai Steiger cég (Cougar II típus) licence alapján gyártott, 250 lóerős, nagy teljesítményű, összkerékmeghajtású mezőgazdasági vontató (traktor). 1979-ben váltotta le a 245 lóerős sorozatot. Nagy vonóerejénél fogva elsősorban nagy tömegű talajművelő gépelemek (nehéztárcsa, eke) üzemeltetésére alkalmas. Laza talajon is tud dolgozni, mert akár 8 kereket is rá lehet szerelni, csökkentve a talajnyomást. Alapvető hiányossága, hogy összkerékhajtása olyan szerkezeti megoldású, hogy nincsen benne sem központi, sem tengelyenkénti differenciálzár, ezért már egy kerék kipörgése esetén is hamar elássa magát.
Magyarországi traktorok – Rába-500.0 összkerékhajtású traktor
A Rába 500.0 egy kísérleti erőgépvolt, melyből csak néhány darab készült. A nagyközönségnek 1977-ben mutatták be az Agromasexpo-n, majd az 1978-as Bábolnai napokon is, ahol a szántóföldi gépbemutatón nehéztárcsával láthatták az érdeklődők a gépet. Az akkor nagy feltűnést keltő gép sok szántóföldi vizsgálaton és mérésen illetve módosításon esett át de csak prototípus maradt. A kettő darab, egyenként 245 lóerős motorral rendelkező gép névleges teljesítménye 360 kW / 490 LE. A sebességfokozatainak száma 5 előre 1 hátra. A 17 060 kg tömegű gép 8 darab 30,5X32” méretű abronccsal szerelt kerekekre támaszkodott. A traktoron hidraulikus függesztőberendezés nem volt, csak vonólappal rendelkezett.
Magyarországi traktorok – Dutra D4K összkerékhajtású, univerzális traktor
A Dutra D4K magyar összkerék-meghajtású mezőgazdasági vontató (traktor), melyet a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár (VTCS) gyártott 1960-tól 1972-ig. Kezdetben a négyhengeres motorral szerelt alapváltozatot, majd 1964-től az erősebb hathengeres motorral ellátott és jelentően áttervezett D4K–B változatát gyártották. A magyar mezőgazdasági üzemek és erdészetek elterjedt járműve volt az 1960-as évektől és jelentős mennyiségben exportálták is, főleg az NDK-ba. A modellt 1972-től a Dutra 1000 váltotta fel. A 2000-es évek eleje óta létezik Balatonbogláron a Dutra Múzeum.
Magyarországi traktorok – Rába-15 kistraktor
A Rába kistraktor formaterve 1983-ra készült el, majd 1984-ben a gyártás előkészítése kezdődött meg. 1985-ben már bemutatták a nagyközönségnek a Rába-15 traktort. További változata a Rába-16 és Rába-17 típus. Mindhárom kistraktor más-más típusú és teljesítményű motorral rendelkezik. A traktor fürgeségét és jó irányíthatóságát a csuklós vázszerkezeten, a mechanikus vagy hidraulikus kormányzáson kívül a mechanikus sebességváltójával elérhető négy előre- és ugyancsak négy hátrameneti sebességfokozatnak köszönheti.
A hengereskerék eltolásával a hátsó futómű kikapcsolható. A teljesítményleadó tengely működtetését a sebességváltómű bal oldalán elhelyezett kézikar segítségével motor- vagy menetarányos helyzetbe hozhatjuk. A gép függesztőszerkezettel és kihelyezett munkahenger működtetésére hidraulikus gyorscsatlakozóval rendelkezik tel. Elektromos berendezései között hétpólusú dugaszolóaljzat szolgálja a pótkocsivontatás céljait.
Fortepan / Szabó Lóránt