A tavaszi vetést sokan a remény vetésének is szokták nevezni, mivel ilyenkor a parasztembernek a jövőbe vetett hitéről is tanubizonyságot kell tenni. Anyagunk befejező részében a szemenkénti vetés technikai hátterére koncentrálunk. Tesszük ezt kiemelten azért, mert a vetőmagfajta komplex jellemzőinek prioritása mellett egyre inkább előtérbe kerülnek azok a gépek, amelyek a minőségi és profitcentrikus vetés műszaki vetületét adják.
A tavaszi vetést sokan a remény vetésének is szokták nevezni, mivel ilyenkor a parasztembernek a jövőbe vetett hitéről is tanubizonyságot kell tenni. Anyagunk befejező részében a szemenkénti vetés technikai hátterére koncentrálunk. Tesszük ezt kiemelten azért, mert a vetőmagfajta komplex jellemzőinek prioritása mellett egyre inkább előtérbe kerülnek azok a gépek, amelyek a minőségi és profitcentrikus vetés műszaki vetületét adják.
E gépek is sajnos egyre drágábbak, bár pontosságuk és technológiai-, valamint műszaki üzembiztosságuk egyre inkább megéri a pénzét. A mai modern szemenkénti vetőgépeknek – szinte függetlenül a magok alak- és tömegjellemzőitől – pontosan az előírt, ill. beállított értékeket kell „kivetnie” igen jó (sőt kiváló) mélységtartás, hossz- és keresztirányú adagolásegyenletesség mellett. A precizitás természetesen műveleti költségmegtakarítást is kell, hogy jelentsen.
A vetőgépek rendszerezése
A szemenkéntvető gépek, különböző vetőgép konstrukciók alapvetően kétféle rendszer szerint épülnek fel, így vetőszerkezetük kialakítása pneumatikus, vagy mechanikus lehet. Ezek közül a mechanikus vetőszerkezetű gépek többségében növényspecifikusak (pl. elsősorban a cukorrépa, vagy aprómagvak vetésére készültek), míg a pneumatikus vetőszerkezetű gépek nagy része – vetőtárcsák/vetődobok, celláskerekek, vetőcsoroszlyák, stb. cseréjével – több kultúrnövény (pl. kukorica, napraforgó) magvainak kivetésére is alkalmasak. A cukorrépa vetésére, döntő többségben, olyan mechanikus vetőszerkezetű gépeket használnak, amelyek belsőtöltődésű celláskerekekkel vannak ellátva, és ezek az elgördülés mentes vetés elvét valósítják meg.
Ugyanis a celláskerekek furataiban/hasítékaiban lévő drazsírozott cukorrépa magvak kerületi sebessége a kivetés pillanatában megegyezik (vagy közel azonos) a gép haladási sebességével – a sebességeik iránya azonban ellentétes – s így a magvak „0” sebességgel, gravitációs úton hullanak a csoroszlyák által nyitott vetőbarázdákba. Ezen konstrukciók jellegzetes képviselői az ACCORD, a KLEINE és a MONOSEM cégek különböző (Monopill S, Unicorn-3 és MECA 2000) gépei. A cukorrépa magvak vetése esetében a vetőszerkezet-vetőmag „kölcsönhatását” könnyebb biztosítani, mivel az országban közel 100%-ban drazsírozott, 3,75-4,75 mm méretfrakcióra kalibrált cukorrépa magot használnak és a gépek celláskerekeinek cellái is ezen méretfrakciókhoz vannak kialakítva.
A hazánkban használt pneumatikus vetőszerkezetű gépek is két nagyobb csoportra oszthatók fel, így az ún. „európai” (pl. BECKER; KUHN; SPC, stb.) és az „amerikai” eredetű (pl. JOHN DEERE, volt CASE-IH) gépek találhatók meg nagyobb darabszámban. Az európai mezőgépgyártók arra törekednek, hogy egyetlen vetőgéppel többféle növény magjainak a megfelelő minőségű kivetése is megoldható legyen, ezzel szemben az USA-ban a kukorica szemenként vetése a meghatározó a gépek kialakításában, műszaki fejlesztésében. Ugyanis a pneumatikus vetőszerkezeteknél a kivetendő mag ezermagtömege, mérete és alakja jelentősen befolyásolja a vetés munkaminőségét, illetve az azoknak megfelelő gépbeállításokat kíván meg. A különböző vetőmagvak eltérő morfológiai tulajdonságai és tömege a gépek vetőszerkezetének egyes szerkezeti elemeinél más-más konstrukciós kialakítást, beállítást igényel, annak érdekében, hogy a megkívánt tőtávolságok és a hosszirányú vetésegyenletesség megfelelő értékei biztosíthatók legyenek.
A vetőgépcsalád ismertetése
A vetőgépcsaládot vázlatosan az 1. ábra szemlélteti.
A szemenkéntvető gépek számos típusát gyártják, illetve azok sokféle változata áll a termelők rendelkezésére. A gépeket függesztett és vontatott kivitelekben készítik, s hazánkban – az erőgépek teljesítménykategóriáihoz igazodó – 4-6-8, ill. a könnyű építésű 12-soros függesztett és a 6-8-12-soros vontatott változatai terjedtek el. A gépek egyes vetőelemei (vetőkocsijai) tárcsás vagy késes (csúszó) csoroszlyás kialakításúak.
A soronkénti tárcsás csoroszlyákat (csoroszlyapárokat) öntisztító gumival borított talajkövető-előtömörítő kerék-párok támasztják alá a megfelelő – egyenlő – vetési mélység biztosítása céljából. A késes csoroszlyák soronként kicserélhetőek, igazodva így a kivetendő magfajta megkívánt vetési mélységéhez. A mechanikus vetőszerkezetű gépek közül celláskerekes, szalagos, merítő-kanálsoros és szorítóujjas megoldások ismertek, míg a pneumatikus vetőszerkezetű gépek szívólégáramú vagy nyomólégáramú kialakításúak lehetnek. Ismeretesek azonban olyan vetőszerkezetek is, ahol a mechanikus és pneumatikus rendszerek kombinációját alkalmazzák.
Az egyedi (vetőelemenkénti) kialakítású vetőszerkezetek többsége szívólégáramú, míg a központi magtartályos és központi vetőszerkezetű gépeknél a nyomólégáramú megoldásokat alkalmazzák. A vetőszerkezetek meghajtását járókerekek – előtéttengely, hajtómű és lánchajtások segítségével – központilag biztosítják, de vannak olyan megoldások is, amikor a talaj visszatömörítő hátsó kerekek közvetlenül láncokkal és lánckerekekkel hajtják meg a vetőszerkezeteket. A szemenkénti vetőgépek magtartályai (magládái) soronkénti elhelyezésűek, vagy központi kialakításúak. Az egyedi vetőszerkezetű gépeknél a vetőszerkezetet soronként a csoroszlya fölé építették, és felette helyezkedik el a magláda.
Az ilyen megoldás igen előnyös, nagypontosságú vetést biztosít, mivel a vetőszerkezetből a mag közvetlenül hullik a barázdába. Az ejtési magasság 3-8 cm, tehát a vetőmag gyakorlatilag a kivetés pillanatában kerül a barázdafenékre. A mechanikus és a szívólégáramú pneumatikus vetőszerkezetű gépeknél a celláskerekekről/vetőtárcsákról leválasztott magvak gravitációs úton kerülnek a csoroszlyák által nyitott barázdákba, míg a nyomólégáramú pneumatikus vetőszerkezetű gépeknél – hajlított műanyag csővezetékeken – a nyomó légáram juttatja („szállítja”) a barázdákba azokat. A vetési mélység beállítása a legtöbb gépnél mechanikus úton – általában csavarorsós mechanizmussal – vagy kombinálva (pneu-mechanikus úton) végezhető el. A beállítási lehetőségek gépenként különbözőek: általában 5-10 mm-enként, több fokozatban állíthatók be a megkívánt vetési mélységek.
A gyártók a vetéssel egymenetben kiegészítő műveletek elvégzésére – starter műtrágya, talajfertőtlenítő-szer, gyomirtó vegyszer kijuttatására – is alkalmas adapterekkel, kiegészítő berendezésekkel szerelik fel a vetőgépeket. Ezek az adapterek az egyes gépeknél soronkénti elhelyezésűek vagy központi kialakításúak lehetnek.
A szemenkénti vetőgépek kiegészítő berendezései közé tartoznak a vetést ellenőrző készülékek is. Ezek a vetőcsoroszlyáknál – vagy a vetőtárcsáknál – elhelyezett (fotocellás vagy opto-elektrikus) magérzékelőkből, a soronkénti – fény és hang – hibakijelzőkből, valamint az üzemeltető erőgép vezetőfülkéjében lévő monitorból állnak. A berendezések (készülékek) az egyszerű – csak az egyes vetőelemenkénti magkihagyást kijelző – kialakításúak mellett fedélzeti komputeres megoldásúak is lehetnek (magszámlálás, munkasebesség, területteljesítmény kijelzés, stb.)
A vetőgépek alkalmazási területei
Az összeállításban tárgyalt szemenkénti vetőgépek alapvetően a kukorica vetésére lettek kialakítva. Ezek a gépek vetőtárcsák (vetődob) cseréjével, elem-felszereltség változtatásával más növények (pl. napraforgó, szója, stb.) magvainak kivetésére is alkalmassá tehetők. A gépek kiválasztását, alkalmazását a terület nagyság és a gazdaságossági szempontok mellett alapvetően az is meghatározza, hogy a termesztés további ágazati munkaműveleteinek (sorközművelés, betakarítás) elvégzésére milyen sorszámú gépek állnak rendelkezésre. Így a 6- és 8-soros vetőgépek után csak megegyező sorszámú sorközművelő kultivátorokat alkalmazhatunk, a 12-soros gépek után a 6-soros kultivátorok is dolgozhatnak.
A kapásnövények vetésénél is alapvető szempont, hogy a magok a jó csírázás és az erőteljes növekedés érdekében a talajban egyenletes távolságban és mélységben helyezkedjenek el. A magyarországi termesztési viszonyok mellett elsősorban a pneumatikus vetőszerkezetű gépek terjedtek el, mivel ezek lehetővé teszik a nagyobb munkasebességek esetén is a megfelelő pontosságú vetést. Természetesen az üzemnagyság is meghatározó tényező a gépek kiválasztásakor. A kisebb üzemeknek célszerűbb a függesztett, 6-8-soros gépeket használniuk, míg a vontatott, 12-soros vetőgépek a nagyobb területeken, a nagyüzemi árukukorica-termelés esetén ajánlhatók.
Az 1. táblázatban a gyakorlatban általánosan használt, jelenleg is forgalmazott vetőgépek főbb műszaki jellemzőit mutatjuk be.
Az általánosan alkalmazott 70-76,2 cm-es sortávolságok mellett – a növények szántóföldi kelését is figyelembe véve – hektáronként 60-80 ezer magot kell kivetnünk, hogy a betakarításkor hektáronként optimálisnak ítélt növényállományt kapjuk. Az alkalmazástechnikai kérdésekhez tartozik az is, hogy a vetést mindig a forgók „beszegésével” kell kezdeni. Általában 24 sort vetnek a forgóba, így biztosítják azt, hogy betakarításkor a gépek fordulásához elegendő hely álljon rendelkezésre.
Az összeállításban tárgyalt kukorica szemenkénti vetőgépek közül hazánkban jelenleg – döntő többségben – a pneumatikus gépek részaránya a nagyobb. Ezek közül a hazai gyakorlatban a régi, korszerűtlenebb (pl. SPC) gépeket is megtalálhatjuk, amelyek 10-12 éves korátlagúak, így munkaminőségük és teljesítményük kívánalmakat hagy maga után.
Ellenőrzések, beállítások üzembe helyezés előtt
A vetőgépek többféle típusa és különbözőségük nem ad lehetőséget arra, hogy minden egyes gép felkészítésével külön-külön is foglalkozni lehessen, ezért azokra az általános vetés-előkészületi munkákra hívnánk fel a figyelmet, amelyek valamilyen vonatkozásban tulajdonképpen valamennyi vetőgépre érvényesek lehetnek:
§csatlakoztassuk az üzemeltető erőgépet a vetőgéphez: a függesztett gépeknél a 3-pontos függesztő berendezéshez, vontatott gépeknél a vonórúdhoz. Végezzük el a hidraulikus rendszerek összekapcsolását. Kapcsoljuk össze a ventilátort a kardántengellyel, illetve a traktor TLT-jével. Emeljük fel a gép támasztólábát, s kiemelt helyzetben rögzítsük azt;
§a vetőgépek műszaki állapotának teljeskörű felülvizsgálata:
–új gép esetében ellenőrizzük, hogy a gép a szállítás során nem sérült-e meg; részegységei, tartozékai fel vannak-e szerelve; a csavarkötések meghúzása, gépelemek rögzítettsége megfelelő-e;
–használt gép esetében – feltételezve azt, hogy az elmúlt vetési idény után a gép és tartozékai megtisztításra kerültek – ellenőrizzük a vetés technikai megvalósítása lehetőségének (talajkerék és lehajtás, lánckerekek-hajtóláncok, hajtóműszekrény állapota, feltöltöttsége, stb.) meglétét; ellenőrizzük az általános hidraulikus funkciók működését; a gumiabroncsok nyomását; a pneumatikus vetőszerkezetű gépeknél szüntessük meg az esetleges tömítetlenségeket, feszítsük meg a ventilátor meghajtó ékszíjakat a szükséges vákuum, vagy túlnyomás biztosítása érdekében;
§ellenőrizzük a vetőcsoroszlyák, magládák, maglesodrók, magkilökők állapotát; válasszuk ki a kivetendő magfajta méretfrakciójának, alakjának, ezermagtömegének megfelelő vetőtárcsákat (vetődobot vagy celláskerekeket) és a gépkönyvekben leírtaknak megfelelően szereljük be azokat;
§a vetési sortávolságokat is ellenőrizzük, s ha szükséges végezzük el az utánállításokat. (A sortávolság beállításánál mindig az erőgép geometriai középpontjából kell kiindulni és az egyes sorok távolságát a vetőcsoroszlyák csúcsainál mérjük);
§a starter-műtrágya, talajfertőtlenítő-szer kiadagoló berendezések (meghajtás, tartályok, ejtőcsövek, adagoló szerkezetek) ellenőrzése, beállítása; ügyeljünk arra, hogy az egyes tartályok tökéletesen tiszták legyenek;
Ellenőrzések, beállítások a szántóföldön
§kereszt- és hosszirányban állítsuk vízszintbe a gépet; töltsük fel a magládákat, tartályokat;
§a gépkönyveknek megfelelően végezzük el az alapbeállításokat a következő helyeken:
ventilátor fordulatszám, vákuum (vagy túlnyomás) megfelelő értéke;
maglehelyező rendszer (maglesodrók, kettőzésgátlók, sornyitó csoroszlyák, magkilökők, stb.);
vetési mélység (beállítása soronként, a magfajtától és a talajállapotától függően);
nyomjelzők (a beállítást mindenkor a traktorvezető szempontjából – soronvezetés traktorközépre vagy jobb első kerékre) kell elvégezni;
§végezzük el a vetésellenőrző berendezés kalibrálását;
§a vetés megkezdése előtt – felszíni próbavetéssel – minden esetben ellenőrizzük az 1 folyóméterre kivetett magvak számát (a tőtávolságokat) és a sortávolságból számítással meghatározhatjuk a kivetett magmennyiséget. Amennyiben szükséges módosítsuk a gépbeállítást.
Üzemeltetési ajánlások, tanácsok
§a vetés ajánlott munkasebessége: a gépek vetőszerkezetének korszerűségétől függően 6-10 km/h közötti legyen (a korszerűtlenebb, régebbi gépek és nem megfelelő magágy-előkészítés esetén a sebességhatárok alsó értékét; technikailag korszerű, modern vetőszerkezetű gép, jó vetőágy esetében a nagyobb sebességértéket célszerű betartani);
§a nagyobb sebességű vetésnél (kisebb tőtávolságok esetén) növekszik a magadagolási intenzitás, s a járókerekek csúszása miatt változhat a hektáronkénti tőszám és megnövekednek a hiányhelyek, magkihagyások értékei, így ezt a tőtávolság beállításánál vegyük figyelembe;
§a jó minőségű vetés érdekében igen fontos a vetőszerkezetek működtetéséhez szükséges vákuum (vagy túlnyomás) értékek folyamatos ellenőrzése és betartása, mert az is befolyásolja a duplavetések és magkihagyások arányát;
§üzemeltetés közben folyamatosan ellenőrizzük a vetőelemenkénti egyenletes magfogyást, illetve a vetésellenőrző berendezés működését;
§a gépüzemeltetés feltételeit megfelelően szervezzük meg. A (vetőmag, talajfertőtlenítő-szer, műtrágya) feltöltés-kiszolgálás jó munkaszervezése az időkihasználási tényezők javítását, a produktív idő alatti teljesítmény növekedését jelenti;
§ne feledkezzünk meg a gépkönyvek által előírt (használatba vétel előtti, napi, 50 üzemóra utáni, vagy időszaki) karbantartások elvégzéséről.
A vetési szezon végén ürítsük ki a vetőmag, műtrágya, mikrogranulátum tartályokat, mossuk át azokat. Vetőgépünk élettartamát növelhetjük, ha a vetési szezon befejeztével a gépet gondosan letisztítjuk, a hajtóláncokat, vetőtárcsákat leszereljük és konzerváljuk, ellenőrizzük a kopó alkatrészeket, s ha kell, cseréljük ki azokat. Célszerű a gépet üres, tiszta tartályokkal, száraz (lehetőleg szilárd padozatú, fedett) tárolóhelyen megfelelően alábakolva tárolni.
Sorozatunk végén nem bonyolódunk hosszú szakmai okfejtésekbe, hiszen igyekeztünk legjobb tudásunk szerint úgy összefoglalni a tavaszi talajelőkészítés és vetés dolgait, hogy az olvasóink számára is megfelelő legyen. Elemzések és következtetések helyett közreadjuk, és egyúttal javasoljuk megszívlelni a vetés 11 parancsolatát:
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.