Egy az egyben
Alig vánszorgott a magyar gazdaság az elmúlt fél évben, a gyenge növekedés azonban főleg az állami szektor zsugorodásának tulajdonítható. Ám a versenyszféra lendületét is visszafoghatják a nemzetközi gazdaság zavarai.
Mi vagyunk a másodikak, ezért még keményebben próbálunk dolgozni. Az egyik mexikói autókölcsönző cég munkatársainak egyentrikóin hajdan díszelgő felirattal Angel Gurria, a fejlett országokat tömörítő gazdasági szervezet, az OECD főtitkára példálózott a GKI Gazdaságkutató Zrt. múlt pénteki tanácskozásán. Arra célozva, hogy a felzárkózáshoz folytatni kell a költségvetési kiigazítást és a reformokat, mert szilárd pénzügyi alapok nélkül nincs növekedés.
Csakhogy a kiigazítás radikális időszakában sem nagyon van. Megrázta a szakmai közvéleményt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) minap közzétett becslése, amely szerint a harmadik negyedévben a hazai össztermék (GDP) csupán 1 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva - az adat hibahatára plusz-mínusz 0,2 százalékpont -, holott az április-júniusi időszakban mért 1,2 százalék után a legtöbb elemző úgy vélte, az a mélypont. S bár az előzetes mutató összetevőit csak december 7-én közli a KSH, az eddigi adatokból kikövetkeztethető, hogy a GDP növekedését az állami szektorban tapasztalható radikális visszaesés húzta le (lásd ábránkat). Ennek fő területei az egészségügy és az oktatás, ahol a GDP-hez való hozzájárulás azon is múlik, mennyien veszik igénybe e szolgáltatásokat. Márpedig az aktív kórházi ágyak száma 60 ezerről 44 ezerre csökkent, s bár a krónikusaké 20 ezerről 27 ezerre nőtt, utóbbiak ötödannyi egészségbiztosítói kifizetésben részesülnek. Az orvos-beteg találkozók mind a háziorvosi, mind pedig a járóbeteg-ellátásban 10-20 százalékkal mérséklődtek, és - csakúgy, mint az oktatásban - többezres létszámleépítésre került sor. Az orvos-beteg találkozók terven felüli megritkulását jelzi, hogy vizitdíjból a kormány mintegy 23 milliárd forintos bevételre számított, ám várhatóan 13-15 milliárd forint folyik be. Az egészségügyben 10 százalékos teljesítménycsökkenést regisztrált a második negyedévben a KSH az előző év azonos időszakához viszonyítva, a teljes közigazgatásban pedig a létszám- és termelékenységváltozás együttes hatásait figyelembe véve 2 százalékosat. Összességében a gazdaság költségvetési szektora mintegy 45 ezerrel kevesebb alkalmazottnak ad munkát, mint egy évvel ezelőtt.
Az állami kiadáscsökkentés a költségvetésből finanszírozott - például úthálózat-fejlesztési - beruházásokat is megnyirbálta, ami az építőipar termelését vetette vissza. Az idei év első kilenc hónapjában az ágazat termelése átlagosan 10,2 százalékkal zuhant az előző év azonos időszakához viszonyítva; ezen belül a három nyári hónapban 15, szeptemberben 25 százalékos volt a mínusz. Hasonlóan drámai a helyzet az agrárgazdaságban, ahol immár harmadik éve csökken a termelés. A fagykár és aszály sújtotta ágazat teljesítménye a Kopint-Tárki Zrt. októberi becslése szerint 10-12 százalékkal csökkent, Vértes András, a GKI elnöke pedig a múlt héten a visszaesést 15 százalékra becsülte. Az építőipar és a mezőgazdaság nemzetgazdasági súlya 5,3, illetve 4,2 százalék, a kettő együtt - az eddig mért vagy megtippelt teljesítmény alapján - legalább 0,8-1,0 százalékponttal rontotta az idei GDP-t.
A folyamatok érzékeltetésére - a tudományos maginflációs mutató analógiájára - sajátos mutatót kreált Vértes, amely legalább 3,3 százalékos "magnövekedést" jelez. Ez a virtuális mutató kiszűri a közszolgáltatások 5 százalékos visszaesését - nagyjából ennyit valószínűsít a GKI és a Kopint-Tárki Zrt. is - és az agrártermelésnek az időjárással összefüggésbe hozható hanyatlását, és azt jelzi, hogy a gazdaság nem állami szektorai többé-kevésbé egyenletesen fejlődnek. "Minél nagyobb az állami kiadáscsökkentés, annál jobban lehúzza a GDP-t, tehát annál nagyobb a költségvetési kiigazítás növekedési áldozata" - summázta Vértes, s ilyen értelemben akár még a konszolidációs és reformpolitika sikereként is el lehetne könyvelni a fejleményeket.
Ám ez féligazság. Az állam ugyanis október végéig nem költött kevesebbet, mint a megelőző év azonos időszakában, sőt a központi költségvetés mintegy 5, a társadalombiztosítás pedig több mint 12 százalékkal növelte kiadásait. Nominálisan csupán a központi költségvetési szervek kiadása mérséklődött tavaly óta mintegy 30 milliárd forinttal, valamint kisebb-nagyobb mértékben az egészségbiztosítási tételeké; a gyógyító-megelőző, a gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-kassza egyaránt mínuszt mutat. Reálértékben az egészségügy úgynevezett természetbeni ellátására mintegy 150 milliárd forinttal költ kevesebbet a társadalombiztosítás, mint egy évvel ezelőtt, ám ennek ellentétele például a kórházak több mint 60 milliárd forintos adóssága. Ez pedig kétségessé teszi, hogy ez a megtakarítás tartós és fenntartható mértékű. Az egészségügyi forráskivonás hatása más területekre is átterjedhet, az eladósodott kórházak ugyanis aligha növelik megrendeléseiket. Ez az összefüggés amúgy az állami szektor egészére igaz lehet - a beszállítók legnagyobb bánatára. Az állam karcsúsítása tehát, áttételesen, a költségvetési körön kívül is mérsékelheti a növekedést.
Változatlanul lendületben van viszont az ipar, amelynek teljesítménye az első kilenc hónapban 8,6 százalékkal múlta felül a tavalyit. Az ágazat sajátos segítséget kapott a belpiaci inflációtól: termelői árai ugyanis júliusig nagyjából az átlagos dráguláshoz közeli mértékben emelkedtek (azt követően már csak 3-3,5 százalékkal), miközben az ipari export forintban kifejezett árszintje február óta zuhan; a nyári hónapokban a kilenctizede volt a tavalyinak, amiben a forint erősödésének volt eminens szerepe. Mivel a belföldi kereslet stagnál, a gazdasági növekedést szinte kizárólag az export fűti, a január-szeptemberi időszak forintban mérve 10, euróban 17 százalékos növekedésével. A külkereskedelmi termékforgalmi mérleghiány - 696 millió euró - alig a harmada a tavalyinak, és szeptemberben a szaldó imponáló, 122 millió eurós kiviteli többletet mutatott, amire a rendszerváltás óta nem volt példa. A személyautó-export 86 százalékkal lódult meg, a gabonaexport - hála a tavalyi uniós intervenciós felvásárlásoknak - csaknem a két és félszeresére nőtt, és a villamosenergia-export is megduplázódott, főként a vonzó dél-európai árak miatt. Ám nagy kérdés, hogy a világgazdaság növekedését zavaró tényezők - a 90 dollár fölé szökött hordónkénti olajár, az agrártermékek drasztikus drágulása, illetve az amerikai pénzpiaci bizonytalanságok - mennyire vetik vissza a magyar gazdaság fő piacainak potenciális bővülését, megkurtítva egyúttal a hazai exportlehetőségeket is. E tekintetben nem túl biztató, hogy az Európai Bizottság e tényezők veszélyei miatt legutóbbi prognózisában valamelyest mérsékelte 2008-ra vonatkozó GDP-előrejelzését: az unió gazdasága az idei, csaknem 3 százalékos növekedés után 2008-ban várhatóan csak 2,4 százalékkal bővül.
A növekvő inflációs kockázatok óvatosságra intették a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsát, amely októberben nem csökkentett a 7,5 százalékos jegybanki kamaton. Több tekintélyes londoni bankház - így a JP Morgan és a Goldman Sachs - már nem is számít kamatvágásra az idén, holott a magas kamatszint fékezi a gazdasági növekedést. Ezt fel is rótta a GKI-konferencián Surányi György, a jegybank korábbi elnöke (ma a CIB Bank elnöke), aki azt hangsúlyozta, hogy a sikeres költségvetési kiigazítást a nemzetközi szakirodalom szerint mindenütt támogatta a monetáris politika, Magyarországon viszont nem ezt teszi, hanem "súlyosan restriktív"; a mainál gyengébb, 260-265 forintos árfolyam segítséget jelenthetne a reálgazdaság szereplőinek. Csakhogy a magyar monetáris tanácsnak azt is mérlegelnie kell, hogy az idei év őszére várt inflációmérséklődés elakadt, a feldolgozott élelmiszerek drágulása már beépült a maginflációba, a fogyasztói árak 2007-ben 6,2 százalék helyett csaknem 8 százalékkal nőnek, és 2008-ban a konvergenciaprogramban prognosztizált 3,3 százalék helyett 4,5 százalék lehet az átlagos drágulás, vagy annál is nagyobb.
A költségvetési kiigazítás legfájdalmasabb szakasza lezárult - mondta az elmúlt napokban többször is Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Ez annyiban igaz, hogy a reálkeresetek tavaly szeptemberben kezdődött drasztikus, 6-7 százalékos értékvesztése statisztikailag lényegesen enyhül - amitől persze a fizetések értéke fillérnyit sem nő -, és a jelek szerint az idei és a jövő évi deficitcél sem került eddig veszélybe. Ám ez mit sem változtat azon, hogy az idén és a következő két-három évben Magyarország riválisai látványosan elhúznak, hiszen a régió valamennyi új tagországa növekedési pluszt merített az uniós csatlakozásból.
A stabilizációs kényszer kizökkentette Magyarországot ebből a trendből, és ha a növekedésfagyasztó szorítás csillapodik is, a szakértők szerint legfeljebb évi 4 százalék körüli növekedésre lesz képes. Ahhoz, hogy lépést tartson a többiekkel, még radikálisabb állami kiadáscsökkentésre volna szükség. Ez ugyanis a gazdaságélénkítő célzatú adókönnyítések előfeltétele. Csakhogy a Gyurcsány-kormány köti magát ahhoz, hogy a szociális kiadásokat nem mérsékli, sőt a nyugdíjkorrekciós programon sem változtat, más tetemes tétel pedig már alig akad a költségvetésben. A közeli jövőben sem adó-, sem járulékcsökkentésre nincs lehetőség - szögezte le a napokban Veres János pénzügyminiszter. Ez meglehetősen rossz hír azoknak, akik még emlékeznek rá, hogy a legnagyobb jövedelműek és a vállalkozások terheit növelő, 4-4 százalékos úgynevezett szolidaritási különadót tavaly nyáron átmeneti bevételnövelő eszközként állította be a kormány. A jelek szerint az "átmenet" 2010-ig eltart. Némi vigaszt jelenthet, hogy 2006 nyarától 2008 végéig a GDP mintegy 7-7,5 százalékára tehető egyensúlyjavulást érhet el a kormány, mégpedig egyedül, ellenzéki ellenszélben - ilyen mértékű kiigazításra a legtöbb országban politikai konszenzussal került sor.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.