A TLT hajtású munkagépek átmeneti túlterhelése miatt bekövetkező fordulatszámesésnek, a munkagép eltömődésének megakadályozása érdekében, illetve a motor lefulladásának veszélye miatt a lehető legkisebbnek kell lenni. Ennek alapvető követelménye, hogy a szabványos TLT fordulatszám környezetében maximálisnak kell lenni a motornyomaték emelkedésének. Ezt a nyomatékemelkedést tükrözik a szabványoshoz viszonyított, 10%-os TLT fordulatszámeséshez tartozó nyomaték tartalék értékek, amik a John Deere 6110 és a Case IH CX80 traktorok esetén a legkedvezőbbek, ezeket követi az MTZ 82 típusú gép.
A névleges, illetve a maximális TLT teljesítménynél mért fajlagos hajtóanyag fogyasztás értékek a JohnDeere 6110 típusnál voltak a legkedvezőbbek. Ezt követően a Valmet 900 és a Zetor 9540 típusnál mért eredmények mintegy 3-4%-kal kedvezőbbek, mint az átlagosnak tekinthető Same Silver 90 traktor 253-254 g/kWh értéke. Ugyanakkor a Case IH CX80 traktor eredménye 1-2%-kal elmarad az átlagostól. A legkisebb mért fajlagos hajtóanyag fogyasztás értékeket vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a legkedvezőbb értéket a Same Silver 90 típusú traktor motorján mértük, ezt követi, 1,5-3,0%-kal nagyobb értékkel a John Deere 6110, a Case IH CX80 és a Valmet 900 traktormotor, illetve 8%-kal nagyobb értékkel a Zetor 9540 traktor. Az MTZ-82 traktor motorja rendelkezett minden értékelt pontban a legkedvezőtlenebb fajlagos hajtóanyag fogyasztással.
Ugyanakkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy a legkisebb fajlagos hajtóanyag fogyasztást, illetve az ahhoz közelítő értékeket (a névleges és a legkisebb fajlagos hajtóanyag fogyasztáshoz tarozó motorfordulatszám közötti fordulatszám tartományban mért értékeket) megfelelően hasznosítani, azaz a traktormotort ebben a fordulatszám tartományban üzemeltetni főként az ún. állandó teljesítményű motorral szerelt traktorok tudják.
A szabványos TLT fordulatszámokon mért fajlagos hajtóanyag fogyasztás értékek meghatározzák a TLT hajtású munkagépek üzemeltetésének energia felhasználását. Az 1000 1/min, szabványos TLT fordulatszámnál mért eredmények között (nem számolva az MTZ-82 traktortípussal) a maximális eltérés nem haladja meg az 5%-ot. A legkedvezőbb eredményt a Valmet 900 traktor mutatta. A Case IH CX80, a John Deere 6110 és a Zetor 9540 traktorok közel azonos (242-245 g/kWh) fajlagos hajtóanyag fogyasztás értékeit követi a Same Silver 90, majd az MTZ-82 traktor.
Az 540 1/min szabványos TLT fordulatszámnál mért eredmények némiképpen különböznek az 1000 1/min szabványos TLT fordulatszámon mért értékektől. Itt csupán arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy amennyiben lehetőség van a hajtás módok közötti választásra, célszerű a kedvezőbb hajtóanyag fogyasztással járót használni, ha a munkagép üzemeltetését a megfelelő nyomaték tartalék igény sem korlátozza. Erre jó példa a Same Silver 90 traktor, melynek fajlagos hajtóanyag fogyasztás értéke az 1000 1/min TLT fordulatszámnál 250 g/kWh, míg az 540 1/min hajtásnál csupán 237,2 g/kWh.
Természetesen, ha csupán kis teljesítmény igényű, TLT hajtású munkagépet üzemeltetünk, legcélszerűbb az 540E, gazdaságos TLT hajtást használni.
A mért és a forgalmazók által megadott motorjellemzők összevetése
Az 5. táblázatban összefoglalt, a mért és a forgalmazók által megadott motorjellemzőkre vonatkozó adatokat tekintve megállapíthatjuk, hogy a névleges motorfordulatszámok 1-2 kivételtől eltekintve a gyártók által megadott értékekre, vagy annak közvetlen közelébe estek. Ez alól kivételt a Valmet 900 traktor jelent, mely típusnál már jelentős, 40 1/min a fordulatszám eltérés.
A névleges teljesítmény adatok összevetésénél figyelembe kell venni a TLT hajtás teljesítmény veszteségét. Ily módon, a Valmet 900 traktor kivételével, az összes többi traktortípusba épített motor tel
jesítménye, 1-2%-os tűrésen belül a gyártók által megadott teljesítmény értékek közelébe esik. A táblázat adataiból a John Deere 6110 traktor mért TLT teljesítménye ennél kedvezőtlenebbnek tűnhet, itt azonban figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a powershift sebességfokozat váltómű és a beépített TLT hajtásmód miatt, a TLT hajtás teljesítmény vesztesége a többi típushoz képest nagyobb. A Valmet 900 traktorba épített motor teljesítménye mintegy 7-8%-kal bizonyult nagyobbnak a gyártó által megadottnál. Ennek oka elsősorban a már említett magasabb névleges motorfordulatszámban (magasabb maximális üresjárási fordulatszámban) keresendő.
A maximális teljesítmény, mint már korábban említettük, a John Deere 6110 és a Zetor 9540 típus kivételével megegyezik a névleges teljesítménnyel. Ugyanakkor a maximális teljesítmények összevetéséhez nem rendelkeztünk az e két traktortípusba épített motornak a gyártó által megadott, maximális teljesítmény adatával.
A Case IH CX80 és a John Deere 6110 traktormotorokon mért motor rugalmassági tényező, illetve nyomaték tartalék nagyobbnak bizonyult a gyártó által megadottnál. Ez a különbség a Case IH CX80 traktornál kisebb mértékű, 5,5%, míg a másik két típusnál már jelentős az eltérés 15,2% és 24,1%. A Same Silver 90 és a Valmet 900 traktormotor mért nyomaték tartaléka kismértékben 4,0%, illetve 5,8%-kal a gyártó által megadottól érték alatt maradt. Az MTZ-82 és a Zetor 9540 traktorokba épített motorok nyomatéki rugalmasságára vonatkozóan nem rendelkeztünk gyári adatokkal.
5. táblázat: A mért és a gyártók által megadott motorjellemzők
Traktortípus | ||||||||||||||
Case IH CX80 | John Deere 6110 | MTZ 82 | Same Silver 90 | Valmet 900 | Zetor 9540 | |||||||||
Gyári adat | Mért adat | Gyári adat | Mért adat | Gyári adat | Mért adat | Gyári adat | Mért adat | Gyári adat | Mért adat | Gyári adat | Mért adat | |||
Névleges fordulatszám Névleges teljesítmény Max. teljesítmény A Max. teljesítményhez tartozó fordulatszám Rugalmassági tényező Nyomaték tartalék | 1/min kW kW 1/min Nm/Nm (%) | 2200 59,0 59,0 2200 1,270 27,0 | 2209 56,9 56,9 2209 1,285 28,5 | 2300 59,0 - - 1,335 33,5 | 2300 52,7 54,8 2020 1,386 38,6 | 2200 58,0 58,0 2200 - - | 2204 56,0 56,0 2204 1,168 16,8 | 2500 66,0 66,0 2500 1,300 30,0 | 2511 63,8 63,8 2511 1,288 28,8 | 2270 66,0 66,0 2270 1,18 18,0 | 2230 66,7 66,7 2230 1,17 17,0 | 2200 67,5 - - - - | 2195 62,0 63,4 2016 1,237 23,7 |
- A mért teljesítmény adatok TLT teljesítményre vonatkoznak.
2.2.3. A szántóföldi vontatási vizsgálatok eredményei és értékelése
A forgalmazók által a vizsgálatokra előkészített traktoroknak a vontatási jellemzőket befolyásoló főbb adatait a 6. táblázatban foglaltuk össze.
A vontatási vizsgálatok értékeléséhez szükséges műszaki adatok
6. táblázat
Megnevezés | Case IH CX80 30km/h | Case IH CX80 40km/h | John Deere 6110 | MTZ 82 | Same Silver 90 | Valmet 900 | Zetor 9540 | |
Vonóerőmérő bekötési magassága | mm | 400 | 400 | 450 | 410 | 450 | 440 | 410 |
Gumiabroncsozás - mellső - hátsó | 360/70R24 480/70R34 | 360/70R24 480/70R34 | 13,6R24 16,9R34 | 11,2-20 15,5-38 | 420/70R24 480/70R34 | 13,6R24 16,9R34 | 13,6R24 16,9/14-38 | |
Gumiab roncs belső nyomás- mellső - hátsó | bar bar | 1,2 1,2 | 1,2 1,2 | 1,7** 1,4 | 1,0 1,2 | 1,3 1,2 | 1,2 1,2 | 1,2 1,2 |
Tömegadatok - Mellső tengelyre eső tömeg - Hátsó tengelyre eső tömeg - Össztömeg - Teljesítmény-tömeg* | kg % kg % kg kg/kW | 2020 47,1 2270 52,9% 4290 75,4 | 1980 46,2 2310 53,8 4290 75,4 | 1684 38,7 2666 61,3 4350 79,4 | 1520 36,9 2440 63,1 4120 73,6 | 2000 45,0 2440 55,0 4440 69,6 | 1830 41,9 2540 58,1 4370 65,5 | 2030 43,0 2680 57,0 4710 74,3 |
Tengelytávolság | mm | 2356 | 2356 | 2400 | 2450 | 2370 | 2387 | 2376 |
* A mért TLT teljesítményre vetített traktortömeg
** A terheléshez képest túl nagy belső nyomás növeli a káros talajtömörítő hatást
(forrás: Mezőgazdasági Gépi Bérvállalkozók Szövetsége Mezőgazdasági vállalkozók és szolgáltatók tanácsadó füzete sorozat, 2001.: Könnyű-, és középnehéz univerzális traktorok kiválasztása)
Forrás: Agrárágazat