A szűkebb közép-európai térséget megvizsgálva láthatjuk, hogy a gyümölcslevek csomagolása nagyon hasonló képet nyújt a magyar helyzethez. Bár az egy főre eső fogyasztásban jelenleg Lengyelország, Szlovákia, Csehország még messze elmarad a magyar 18 litertől, de mindenütt a többrétegű kombinált kartondoboz abszolút elsőbbsége jellemző (Csehországban pl. 100 %). Az egyetlen érdekesség a lengyel üveges gyümölcslevek előretörése.
Tények, szokások, környezet
A szűkebb közép-európai térséget megvizsgálva láthatjuk, hogy a gyümölcslevek csomagolása nagyon hasonló képet nyújt a magyar helyzethez. Bár az egy főre eső fogyasztásban jelenleg Lengyelország, Szlovákia, Csehország még messze elmarad a magyar 18 litertől, de mindenütt a többrétegű kombinált kartondoboz abszolút elsőbbsége jellemző (Csehországban pl. 100 %). Az egyetlen érdekesség a lengyel üveges gyümölcslevek előretörése.
A magyar piac évek óta hasonló képet nyújt, hiszen a kartondobozos csomagolás folyamatosan 80-85 % körüli piacrészt birtokol. A magyar fogyasztó, bár a tesztek során pontosan kifejti, hogy a kombinált anyagú kartondoboz a környezetet szennyezi és dobozos gyümölcslé vásárlásakor a csomagolóanyagért gyakran többet kell fizetni, mint a benne lévő italért, mégsem tud vagy akar más csomagolóanyagú gyümölcslevet venni.
A kartondoboz és a fogyasztók
Miért ez a közkedveltség? A kartondoboz számos olyan előnyt biztosít, amelyet más csomagolás nem:
A kartondoboz téglatest alakú formája miatt praktikusan szállítható, kis helyigényű, s a hűtőszekrényben is jól tárolható.
A kartondoboz könnyű, ami Magyarországon nagyon fontos szempont. Bár egyre több az autó, és egyre gyakoribbak a családi heti-havi nagybevásárlások, a legtöbb háziasszony még mindig naponta vásárol, s az árukat gyalog, kézben viszi haza.
A kartoncsomagolás amellett, hogy könnyű, nem törékeny.
A többrétegű csomagolásnak köszönhetően, illetve mivel a termék nem érintkezik napfénnyel, ebben a csomagolásban a gyümölcslé jobban megőrzi az ízét és a színét, illetve a gyártási technológiának köszönhetően nem kell tartósítószert használni a gyümölcslé minőségének megőrzéséhez.
Nem utolsó szempont a csomagolás külseje sem. A kartondoboz nagy, színes grafikai felületet biztosít, ami a fogyasztó figyelmének felkeltésében segít és a termékről alkotott általános véleményt döntően befolyásolja.
Előnyök a kereskedelemben
A fogyasztó mellett nem kevés szerepe van a kereskedelemnek is a fogyasztási szokások alakításában. A konkrét gyümölcslépiacot megvizsgálva láthatjuk, hogy a kereskedelemnek is kedvező a kartondobozos termékforgalmazás, hiszen:
Könnyen kezelhető, nincs vagy csak kevés a törés és egyéb selejt
.Nemcsak az otthoni polcon könnyebb tárolni, hanem raktározása és árusítása is egyszerűbb.
A kereskedelem egészében, de főleg a nagyobb diszkont áruházakban igény van arra, hogy minél kevesebb visszaváltható csomagolású terméket forgalmazzanak, ami nem utolsó sorban vezetett pl. a fent említett üveges gyümölcslevek eltűnéséhez és a karton-dobozos gyümölcslevek előretöréséhez. Érdekes megfigyelni továbbá, hogy 1995 óta a fő gyártók kivétel nélkül azonos literes formában és kevés kivételtől eltekintve azonos, 0,2 literes dobozban forgalmazzák termékeiket. Ezzel a gyümölcslépiac nagyon homogénné vált.
Piacvezető a literes termék
A gyártók számának növekedésével és a verseny éleződésével, 1996-tól egyre erőteljesebb az igény a gyümölcslevek között is a szegmentációra, bár mind a mai napig ez a szegmentáció a marketing mix elemein belül csak a csomagolásra terjed ki. A gyümölcslevek többségének hasonló a minősége, ára, értékesítési módszere és nem egyéni a kommunikációja sem. A csomagolóanyag-gyártók közül - bár voltak kisebb próbálkozások - két nagy gyártó a piacvezető, s ők állnak az innovációk mögött is (Tetra Pak, PKL). A mértéket tekintve a literes csomagolás 50 % feletti piacrészével messze piacvezető, de egyre több, literesnél nagyobb kiszerelésű gyümölcslé is megjelenik, s ezek is nagyon népszerűek, egyre nagyobb piacrészük van (30 %). Fontos megemlíteni, hogy az összefóliázott 2 db-os és 4 db-os literes gyümölcslevek fogyasztói megítélése nagyon pozitív és a háziasszonyok körében egyre keresettebbek. A kisdobozos gyümölcslevek piacán a 0,2 literes csomagolás abszolút piacvezető. Ezen termék vásárlása nagyon impulzív, a boltok forgalmas helyein való elhelyezésével értékesítését meg lehet sokszorozni. Újítás a 0,3 literes csomagolás, mely értelemszerűen azt a célcsoportot célozza meg, akiknek nem elég a 2 dl gyümölcslé, többet szeretnének egyszerre inni. Ez tehát az idősebb tinédzser korosztály, akik azonban erős „szénsavas befolyás” alatt állnak, s ezért őket megnyerni nehezebb feladat.
Visszazárható kupak, mint költségtényező
1996 elejétől lehet kapni vissza-zárható dobozos gyümölcslevet, s ez az új csomagolási mód vált a gyümölcslé csomagolás egyik központi kérdésévé. Azóta a kupakkal ellátott gyümölcslé általánossá vált a piacon. Jelenleg immár a gyümölcslevek valamivel több, mint 50 %-a rendelkezik záró elemmel. A literesnél nagyobb csomagolások esetében pedig a záró elem minden terméken megtalálható, hiszen nagy a valószínűsége annak, hogy a gyümölcslé nem fogy el egyszerre, így tovább kell tárolni. Bár egyre több gyártó kínálja részben vagy teljes választékát kupakkal, a kartondobozos csomagolás esetében még korántsem általános a vissza-zárható elem, sőt akad olyan gyártó is, aki a kezdeti próbálkozás után 6 hónappal levette termékeiről a záró elemet. A kupakok literes dobozokon való kismértékű elterjedésének oka a mai gyümölcslépiac árháborújában keresendő. Pl. amíg a statisztikák 18 % inflációt regisztráltak, addig a gyümölcslé literének ára mindössze 1,5 %-kal nőtt átlagosan. Ennek természetesen legfőbb haszonélvezője a fogyasztó. Azonban a gyártók többsége nem engedheti meg magának, hogy a termék önköltségét még a kupakkal is növelje, hiszen világosan kiderült, hogy az átlag fogyasztó, ha a kupak nélküli termék olcsóbb, akkor azt veszi. Vagyis keveset hajlandó áldozni a kényelmes nyitásért és felhasználásért. Nem szereti a fogyasztó, ha a záró elem nehezen nyílik és nyitás közben az ujja a gyümölcslével érintkezik. Fontos probléma az is, ami már nem elsősorban a csomagoló-anyaggyártók felelőssége, hanem a konkrét gyártóké, hogy a felbontott gyümölcslé csak 3 napig és csak hűtőben tárolva őrzi meg minőségét. Ezt a tényt azonban sok gyártó nem tünteti fel, s így bosszúságot okoz a fogyasztóknak. Azt gondolnánk, hogy a kupakok kérdése nem érinti a kereskedelmet. Ez azonban nem így van. A kupakos gyümölcslevek helytelen kezelése során gyakori az, hogy a kupak leesik, s az így selejtessé váló terméket már értékesíteni gyakorlatilag lehetetlen. A kupak sérülésének elkerüléséért a gyártók fedezett, zárt gyűjtőkartonnal próbálkoznak, ez azonban főleg a kartonos értékesítésben (diszkont áruházak) a termék azonosíthatóságát jelentősen rontja. Fontos szempont, hogy a kupakok ne nehezítsék a dobozok egymásra rakhatóságát, mert volt rá példa, hogy egy kereskedő azért utasította el egy termék forgalmazását, mert nem tudta gazdaságosan feltölteni a polcait.
Ha érdekes az újdonság
Összefoglalásul meg lehet állapítani, hogy a gyümölcslevek piacán központi szerepe van a csomagolásnak, elsősorban marketing szempontból. A termékek fejlesztésénél, gyártásánál és forgalmazásánál döntően az említett fogyasztói szokásokból kell kiindulni, s kár olyan csomagolási módokat erőltetni, legyenek mégoly sikeresek más országokban, melyeket nem fogad el a fogyasztó (pl. üveg). Ugyanakkor tesztek bizonyítják, hogy a fogyasztók 25 %-a mindig keresi az újdonságokat. Ezért egy gondosan felépített termékkoncepciót mindig érdemes kipróbálni a gyártó és a forgalmazó részéről egyaránt, hiszen az érdekes újdonságok feltétlenül emelik mind a márka, mind a forgalmazó bolt imázsát.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.