Magyar sonka kerül az idei ünnepi asztalra - derül ki húsvéti körképünkből. Az árletörő szlovák import már a múlté, sőt az irány megfordult: a határ mentén a forint gyengeségét kihasználó bevásárlóturisták szabályosan kiürítik a hentespultokat. Örvendetes, hogy a kereslet a minőségi áruk irányába tolódott el.
Szabó Bernadett Túlnyomórészt hazai eredetű húsvéti sonka kerül fel az idén az áruházi polcokra - tudtuk meg az általunk megkérdezett kereskedőktől. A hazai élelmiszer-kiskereskedelem oroszlánrészét lebonyolító nagy üzletláncok közül egyedül a Tesco számolt be arról, hogy a húsvéti kínálatukban számottevő, 30 százalék körüli lesz az importáru aránya. Hackl Mónika szóvivő szerint erre azért volt szükségük, mivel az itteni termelők, illetve feldolgozók kínálatából nem tudták volna teljesen feltölteni a polcaikat. A Tesco az idei húsvéti szezonra több mint egymillió kilogrammnyi húsvéti sonkát spájzolt be, ezt a mennyiséget azonban bajos lett volna csak hazai termékből beszerezni. A szóvivő úgy látja: azért is szűkösebb a hazai termelői, feldolgozói kínálat, mivel jelenleg sokan inkább külföldön értékesítették termékeiket, ott ugyanis a gyenge forint miatt magasabb árat kaptak érte, mint itt.
A Tescóval állandó árháborúban lévő Auchan szóvivője, Gillemot Katalin ellenben úgy fogalmazott: az utóbbi hetekben előfordult ebből a termékből szlovák eredetű importáru a polcaikon, ám az ünnepi kínálatukban már kizárólag hazai eredetű sonka lesz. A Spar-csoport részéről - tavaly óta ide tartozik a Plus diszkontlánc is - Láber Zsuzsa szóvivő elmondta, hogy kizárólag hazai eredetű húsvéti sonkát kínálnak a vevőiknek. A nagy forgalmú áruházláncok közül nem tudni, hogy alakul ebben a termékkörben az import és a hazai áru aránya a diszkontoknál. (Ide tartozik a Lidl, a Penny Market, a Profi és az Aldi.) Ezek az üzletek lassan már hagyományosan elzárkóznak a sajtó megkereséseitől, így a vásárló legfeljebb a címkén bogozhatja ki a sonka származási helyét. Amióta Szlovákia is az unió tagja, már nem exportál sem húsvéti sonkát, sem pedig más füstölt árut Magyarországra, hanem elhelyezi termékeit a szabad európai piacon, amelynek déli szomszédunk is része - mondta pozsonyi tudósítónk érdeklődésére Stanislav Háber, a szlovák agrártárca szóvivője. Hozzátette: az idei hagyományos tavaszi ünnepek előtt ugyancsak jelentős mennyiségű szlovákiai hústermék kerül Magyarországra, s azok minőségével kapcsolatban az idén tudtával semmilyen kifogás sem merült fel. Emlékeztetett arra is, hogy három magyar - a debreceni, a szolnoki és a békéscsabai - húsipari cégnek a Penta tőkebefektetési társaság révén szlovák tulajdonosa van, ezáltal nálunk is jelentős a piaci részesedésük.
Lapunk megkeresésére a rimaszombati Tauris húskombinátban csupán annyit válaszoltak, hogy a gazdasági válság miatt otthon és külföldön is csökken a kereslet termékeik iránt. A korábbi évekhez képest magyarországi megrendeléseik is lényegesen megcsappantak - közölték. Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke, a Népszabadságnak elmondta, hogy becslések szerint a hazai feldolgozókban előállított húsvéti húsárunak csak a 60 százaléka készült hazai alapanyagból. Igaz, az importált húsrészekkel összedolgozott termék is hazainak számít. A szakember a korábbi évek tapasztalata alapján mintegy 20-25 százalékosra becsülte az importált húsvéti húsfélék arányát. A hazai feldolgozók is gőzerővel készülnek a húsvétra.
- Tapasztalataink szerint a korábbiaknál nagyobb figyelmet fordítanak a vásárlók arra, hogy az ünnepekkor jó minőségű, igényesen elkészített húskészítmények kerüljenek az asztalra. Ennek köszönhető, hogy a gazdasági válság ellenére egyelőre nem csökkent a kereslet a sonkáink iránt, igaz, növekedést sem tapasztaltunk. Már ez is komoly eredmény - nyilatkozta lapunknak Szalai István, a Szalkszentmártoni Szalai Húsfeldolgozó Manufaktúra tulajdonosa.
- A kereslet csökkenése akkor volt látványos, amikor pár éve Szlovákiából hihetetlenül olcsó importsonkák érkeztek az országba - tette hozzá. - Akkor mindenki azt gondolta, hogy aki drágábban kínálja termékeit, az a tisztességtelen. Az említett és az általunk elkészített termékek pedig összehasonlíthatatlanok - állítja. - Elég csak arra gondolni, hogy a Szalai manufaktúránál 5-6 hét alatt készül el egy sonka, míg a döbbenetesen olcsón kínált szlovák árukkal jó ha 24 órát foglalkoztak. A kilenc alkalmazottal működő vállalkozás vezetője elmondta, hogy a magas minőség érdekében személyesen és folyamatosan ellenőrzik az alapanyagokat, és a munkafázisokat. Ez azzal jár, hogy vevőik, partnereik megbíznak bennük, szinte minden vásárlójukat személyesen ismerik - büszkélkedett a cégvezető. Saját boltjukon kívül még 30 húskereskedésbe szállítanak, s ez le is fedi a kapacitásukat.
A Pápai Húsnál semmit sem érzékeltek a gazdasági válságból: az előző év első negyedévéhez képest az idén március végéig egyetlen terméknek - a hátsó csülöknek - a kivételével valamennyi húsvéti húsáruból többet gyártottak és értékesítettek - tudtuk meg Politzer Józseftől, a Pápai Hús 1913 Kft. ügyvezetőjétől. Tavaly 284 tonna húsvéti áru került ki a pápai üzemből, míg idén már eddig 375 tonnát szállítottak ki az üzletekbe. Meglepő, hogy a látványos felfutást elsősorban az úgynevezett prémium termékek körében érték el, az olcsó, gyorspácolt sonkák és lapockák mennyisége igen csekély maradt - nem érte el a 32 tonnát. Politzer József szerint hiába van gazdasági válság, a magyar fogyasztók ragaszkodnak a húsvéti szokásokhoz, így ahhoz is, hogy legalább ilyenkor minőségi sonka kerüljön az ünnepi asztalra. A nehezebb időket csupán egyetlen apróság jelzi: a cég az idén kisebb - a tavalyi 1,6-1,7 kilós helyett 1,2-1,3 kilós - kiszerelésben darabolta fel a sonkákat arra készülve, hogy a vásárlók ebben az évben esetleg mégis spórolósabbak lehetnek. Mivel a hagyományos sózással készült parasztsonkák, lapockák, csülkök, tarják legalább hat hétig pácolódnak, így a pápai üzemben már január közepén megkezdték a húsvéti termékek gyártását, az első szállítmányokat pedig március közepén indították útnak. Az ügyvezető hozzátette, az összes húsvéti áru a magyar piacon talál vevőre. Kétségtelen: a hentesek jó boltot csinálnak az idei húsvéton. Ha jók a piackutatók adatai, akkor Magyarországon ilyentájt hétezer tonna füstölt húsfélét vásárolnak. Vagyis a vegetáriánusokat és a vallási okból disznóhúst nem fogyasztókat is beleszámolva, 70 deka ilyen csemege jut minden magyarra. De a disznóhústól tartózkodó fogyasztóknak sem kell koplalniuk, mert készül kötözött sonka baromfi-, marha-, sőt strucchúsból is. Ha az árak nézzük, a minőségi határt a kilónként ezer forint jelenti. A jobb, hagyományos érlelésű magyar sonkákért ennek dupláját is elkérik, de lehet kapni 4000-5000 forintos áron olasz, német füstölt sonkát is.
Ivicz Vilmos, a Húscéh ügyvezető elnöke arról számolt be, hogy az idei szezonban nem lehet okuk a panaszra a kisebb, és a regionális, általában jobb minőséget előállító feldolgozóknak. Szerencsés helyzetben vannak, mert itthon is ki tudják használni a gyenge forint által teremtett értékesítési lehetőséget. Sőt: a szlovák határ közelében lévő üzletekbe képtelenek elegendő sonkafélét szállítani, ugyanis a már euróval fizető szomszédaink egyszerűek kiszippantják a boltokból a húsvéti húsokat. Az a furcsaság is előfordulhat, hogy tudtukon kívül a Szlovákiából importált alapanyagból készült, s "magyarosított" sonkát viszik haza.
A címkék önmagukért beszélnek
A címkék tanulmányozásával kezdjék az ismerkedést a rengetegféle füstölt áruval - tanácsolja Zsarnóczay Gabriella, az Országos Húsipari Kutatóintézet Kht. igazgatója. A füstölt, főtt húsok víztartalma 60-65 százalék körüli és a feldolgozói trükkök egy része pontosan azt a célt szolgálja, hogy a minél több vizet tartalmazzon a sonkaféle. Az áru, amelyiken "sok a szöveg", azaz sokféle alkotót sorolnak fel, az valószínűleg olcsó, kevésbé jó minőségű készítmény. Ezeknek a gyorsérlelésű, főtt készítményeknek jellegzetes bőrke ízük lehet, és állaguk leginkább a gumira emlékeztet, s a szavatosságuk csupán egy hónap. A hagyományos érlelésű, nyers sonkáknak viszont kellemes füstölt ízük van, és kevesebb vizet tartalmaznak. A kísérő címke szövegében meg kell nevezni, hogy a sertést leszámítva milyen állat (marha, baromfi, strucc) húsából készült a sonka. De itt kell feltüntetni az előkészítés (darabolt, kötözött), a hőkezelés (nyers, főtt), a füstölés (hagyományosan füstölt, füstölt, füstízű) és a pácolás (hagyományosan érlelés, érlelés, gyorsérlelés) módját is. Fontos különbség az is, hogy a Szlovákiában készült sonkákat nem főzik, helyette 70 fokon füstöléssel kezelik, ami azt jelenti, hogy ezt a sonkát már nem szabad megfőzni, mert ilyenkor szétesik, ugyanis a forró füstölés megfelel a puhító főzésnek. Az idén bizalommal lehet sonkát vásárolni - jegyezte meg a tájékoztatón Süth Miklós országos főállatorvos, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szakállamtitkára. Bár nagyobb botrány eddig nem volt, az élelmiszer-biztonsági ellenőrzések alapján úgy tűnik, hogy - okulva az elmúlt három év elrettentő eseteiből - egyre kevesebben vállalkoznak engedély nélküli feldolgozásra. A főállatorvos azonban nem zárta ki, hogy a napokban indított Kikelet fedőnevű fokozott ellenőrzési akció során ne találkoznának feketén dolgozó hentesekkel és silány termékeikkel. Lebuktatásukhoz a lakosság segítségére is számítanak, minden megyében éjjel-nappal lehet bejelentést tenni telefonon vagy e-mailen, ha szabálytalan feldolgozást vagy forgalmazást gyanítanak.
Tizenkétmilliárdosra hízott a piac
A legutóbbi két húsvét idején a füstölthúsfélék - mennyiségben mért - kiskereskedelmi forgalma egyformán 7-7 ezer tonna felett alakult. Mindkét alkalommal 12 milliárd forintért adtak el ilyen árut a boltokban. A húsvéti szezonban tavaly alig változott a főtt sonka menynyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára. Múlt március-áprilisban egy kiló kimérve a boltokban átlagosan 1408 forintba került, szemben a 2007-es 1398 forinttal. Az előre csomagolt sonkák esetében is csekély, kilónként 20 forintos drágulást regisztrált a Nielsen piackutató. (1964 forintról 1984-re változott az átlag.) A stabil árszínvonal egyik magyarázata, hogy ebben a termékcsoportban is kezdenek előtérbe kerülni az olcsóbb kereskedelmi márkák. Mennyiségben a forgalom 29 százalékát vitték el tavaly, míg két éve még csak a 20 százalékát.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.