Hat évvel ezelőtt hirdették ki a Hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvényt, és nagy reményekkel tekintettünk a 2001. január 1-i hatálybalépése elé. A törvény kihirdetését megelőzően csak a veszélyes hulladékokra vonatkozóan létezett hazánkban korszerű szabályozás, a települési hulladék összegyűjtését és kezelését az önkormányzatok - jól-rosszul - önkéntes alapon szervezték. Már öt éve érvényben volt viszont a termékdíj-törvény, amely már akkor kiterjedt a csomagolásokra, a hűtőberendezésekre, a gumiabroncsokra, az ólomakkumulátorokra. Akkor e termékek gyártói, forgalmazói befizették a termékdíjat, majd az ebből is táplálkozó állami támogatásokból ún. programgazdák voltak felelősek e termékek hulladékainak minél nagyobb arányú összegyűjtéséért.
A programgazdák a nagyobb cégektől összegyűjtött hulladékok feldolgoztatásával figyelemre méltó eredményeket értek el (például a csomagolási hulladékok tekintetében a 35%-os hasznosítási arányt), azonban működésük a folyamatos támogatástól függött, miközben a lakosságnál képződő hulladékok elkülönített gyűjtésére alig fordítottak figyelmet. Néhány városban kísérleti jelleggel (pl. Sopron, Székesfehérvár, Győr, Pécs) - többnyire PHARE támogatásból - próbálkoztak a hulladékok lakossági szelektív gyűjtésével. Érdemleges mennyiségekről, komolyabb mértékű hasznosításról azonban ezen a területen egyáltalán nem beszélhettünk.
A környezetvédelmi tárca akkor is tisztában volt azzal, hogy a települési hulladék kezelésének kötelező önkormányzati feladattá tétele nem elegendő. Egyértelmű volt, hogy - saját egészségünk védelme és az akkor már ismert uniós kötelezettségeink teljesítése érdekében -egy egészségesebb környezet megteremtéséért mielőbb el kell terjeszteni a szelektív gyűjtést is, együtt az ehhez kapcsolódó hasznosítási folyamatokkal, valamint ezzel párhuzamosan határozott lépéseket kell tenni a hulladékképződés megelőzése, azaz a képződő hulladékok mennyiségének a csökkentése érdekében is.
A következő 4 évben ennek érdekében központi költségvetési források felhasználásával mintegy 9 milliárd Ft-ot fordítottunk az önkormányzatok hulladékkezelési tevékenységének fejlesztésére, amelynek eredményeként a lakosság részére biztosított komposztáló eszközök és alkalmazási tájékoztatók révén 2004-ben már mintegy 80 ezer tonna bio-hulladék házikomposztálása valósult meg. A hasznosítási arányok növeléséhez 2005-től már az ország közel 500 településén mintegy 4000, a települések közterületein elhelyezett hulladékgyűjtő sziget és 74 hulladékgyűjtő udvar állt rendelkezésre, összesen mintegy 105 ezer tonna/év kapacitással. Összességében ma már közel 4,5 millió lakos számára adott a lehetőség az elkülönített gyűjtésben való részvételre (bár sok esetben ez még nem biztosítja a kívánatos mértékű infrastruktúrát; a gyűjtősziget 200-250 méteren belüli elérhetőségét). A közszolgáltatás részeként az elkülönítetten gyűjtött hulladék további feldolgozását jelenleg 12 átrakóállomás segíti, míg a bio-hulladék kezelését 22 komposztálótelepen végzik.
Jogszabályi intézkedések A hulladékgazdálkodási törvényre alapozva - és nem utolsó sorban az uniós jogharmonizációs kötelezettségek teljesítésével (ami valljuk be, igen nagy segítséget jelentett a korszerű hulladékgazdálkodás irányába történő elmozdulásunkhoz) - sorra születtek meg a lakossági szelektív gyűjtést és a hasznosítást elősegítő végrehajtási jogszabályok. A gyártói felelősségre építő, a visszavételi és hasznosítási kötelezettséget előíró végrehajtási szabályok a csomagolási, a gépjármű-, a gyógyszer-, az elem-akkumulátor-, az e-hulladékok terén gyorsan fejlődő begyűjtési és hasznosítási rendszerek kialakulását eredményezték. A betétdíj szabályozás kidolgozása és a termékdíj-szabályozás átalakítása ezekkel összhangban gazdaságilag is ösztönözte a koordináló szervezetek létrejöttét és működését, de egyben az újra-használat terjedését is.
Mára kialakult egy olyan jogszabályi környezet, amely lehetővé teszi egy aránylag alacsony fajlagos költségekkel működő, fokozatosan terjeszkedő „gyűjtő-hasznosító" rendszer kialakulását, amely azt is biztosítja, hogy amit begyüjtenek, azt fel is fogják dolgozni. Ne legyenek illúzióink, a szelektív gyűjtés, a visszavétel, a hasznosításra történő előkészítés költségei beépülnek a termékek árába, ezért nem mindegy, hogy a közszolgáltatásokkal összehangolt, koordinált rendszerek alakulnak-e ki, vagy mindenki csak a saját kis rendszereit építgeti, nem törődve a már meglévő lehetőségekkel (esetleg csak befizeti a termékdíjat, amit a termék megvásárlójára hárít.).
A koordináló szervezetek mind stabilabb működésének eredményeként az elmúlt három évben mind többen választották a koordináló szervezetekhez való csatlakozást. A hasznosítási kötelezettségek, illetve a termékdíj-mentességi feltételek következtében a szervezetek egyre inkább „rákényszerülnek" arra, hogy mind több önkormányzatot kapcsoljanak be a rendszerükbe. Az önkormányzatok (közszolgáltatók) által szelektíven gyűjtött hulladékért a koordináló szervezetek a teljesítés érdekében fizetnek, többé-kevésbé kompenzálva a szelektív gyűjtésnek a hagyományoshoz viszonyított extra költségeit. Az önkormányzatok szelektív gyűjtést szolgáló fejlesztéseit az „állam" pályázati úton egyrészt az uniós támogatási forrásokból, másrészt a hazai költségvetési forrásokból (többek között a termékdíjból is) támogatja.
A gyakorlatilag az elmúlt három évben kiépült rendszerek tapasztalatai azt mutatják, hogy kisebb-nagyobb nehézségek mellett eredményesen működhetnek együtt a gyártók, a forgalmazók, a koordináló szervezetek, az önkormányzatok, és nem utolsó sorban a hasznosítók.
Csomagolási hulladék Az eredményeket mutatja, hogy az ország 2005-ben teljesítette a Csatlakozási Szerződésben ez évre vállalt átmeneti mentességi feltételeket, azaz a csomagolási hulladék 50%-ának hasznosítását, ezen belül minden anyagfajtára a legalább 15%-os anyagában történő hasznosítást. 2005. végére az országban képződött 835 ezer tonnányi csomagolási hulladékból 393 ezer tonna (47,1%) anyagában és 29 ezer tonna energetikailag hasznosult (3,4%). A hasznosított 422 ezer tonna hulladékból 200 ezer származott a lakosságtól és az intézményektől (igaz, hogy ennek kb. csak a negyede került begyűjtésre a látványos, de kevésbé hatékony hulladékgyűjtő szigeteken). Mindebben jelentős szerepe volt az 5 koordináló szervezetnek, amelyek már a csomagolás mintegy 75%-ának előírt arányú (50-54%) hasznosításáért vállaltak felelősséget. Ebből a legnagyobb szervezetnek, az Ökopannon Kht-nek a része egymagában 530.000 tonna volt, amelyből csaknem 60% (317.000 tonna) csomagolási hulladék hasznosítását szervezte meg.
A 2005-ös hasznosítási követelmények teljesítésével sem ülhetünk hátratett kézzel, az új követelmények szerint 2012-ben már legkevesebb 60% hasznosításáról kell gondoskodnunk, és az összes csomagolási hulladék legalább 55%-át anyagában kell hasznosítani. Ezen belül a papírnál és az üvegnél 60%, a fémeknél 50%, a műanyagoknál 22,5%, a fánál 15% anyagában hasznosítást kell biztosítani. Ez alapvetően a lakossági szelektív gyűjtés további fokozását igényli, amelynek tárgyi feltételeit jórészt a jövőben is az EU-támogatások segítségével megvalósuló térségi projektek keretében kívánjuk fejleszteni.
Biológiailag lebomló szerves hulladékok A lerakásról szóló EU irányelv előírja, hogy az 1995-ben képződött települési szerves hulladéknak 2006-ban csak 25%-át, 2009-ben legfeljebb 50%-át, 2016-ban pedig csak 35%-át lehet lerakni. Ez mennyiségi adatokban azt jelenti, hogy - a képződésre vonatkozó statisztikai előrejelzésekre alapozva - 2006-ban 685 ezer tonna, 2009-ben 1,4 millió tonna, 2016-ban már több mint 2 millió tonna szerves hulladék lerakóktól való eltérítéséről, azaz külön kezeléséről kell gondoskodni. A szerves hulladékba a bio-hulladékok (kerti, zöld hulladék, élelmiszer hulladék) mellett a papírhulladék is beletartozik, nagyjából 2/3-1/3 megoszlásban.
A 2006-os követelményt nagy valószínűséggel az eddigi hazai fejlesztési támogatások eredményeként teljesíteni tudjuk, mivel a 2004. végén meglévő bio-hulladék kezelő kapacitás már 200 ezer tonna hulladék komposztálását (ebből mintegy 80 ezer tonna házi-komposztálás) tette lehetővé, mintegy 20 ezer tonna biológiailag bontható szerves hulladék mechanikai¬biológiai előkezelése (MBH) történt meg, és a Fővárosi Hulladékhasznosító Műben elégetett hulladék biológiailag bontható szerves anyag tartalma mintegy 80 ezer tonna volt. A teljes papír-hulladék hasznosítás mértéke elérte a 430 ezer tonnát, amiből azonban csak 210 ezer tonna volt a lakosságtól és intézményektől begyűjtött mennyiség. (A papír hulladéknak közel fele csomagolási hulladék, ami így a csomagolási hulladék hasznosítási kötelezettség teljesítésébe is beleszámít).
Egyéb hulladékáramok A lakosságtól begyűjtött, a gyártói felelősség, illetve visszavételi kötelezettség alá tartozó hulladékok (e-hulladék, elemek-akkumulátorok, gyógyszerek, személygépkocsi gumiabroncs), valamint a közszolgáltatók és más begyűjtő vállalkozások által összegyűjtött egyéb hasznosítható anyagok mennyisége mintegy 130 ezer tonnát tett ki.
E-hulladék Az elektromos és elektronikai berendezések hulladékairól szóló 2002/96/EK irányelv szerint a lakosságtól legalább 4 kg/fő/év e-hulladék elkülönített begyűjtését, és a begyűjtött hulladék -a berendezés kategóriájától függően - legalább 70-85%-hasznosítását kell hazánknak 2008-ban teljesítenie. A vonatkozó hazai szabályozás 2005. augusztusától a gyártói felelősség körében előírja, hogy a gyártó, illetve a gyártók által szervezett koordináló szervezetek kötelesek a hulladékká vált elektromos berendezések visszavételét és a rendelet mellékletében meghatározott arányú hasznosítás megtörténtét biztosítani. A teljesítés érdekében 2005. folyamán öt koordináló szervezet alakult, amelyek közel ötszáz gyártó kötelezettségeinek együttes teljesítését szervezik. Szervezésükben már 2005-ben közel 12.000 tonna hulladék begyűjtése és feldolgozása valósult meg, amely a 2008-ban elérendő 40.000 tonna teljesítésére jó esélyt mutat.
Roncsautó Az elhasználódott jármüvekről szóló 2000/53/EK irányelv a hulladékkezelő hálózatba bekerült hulladékká vált jármüvek újrahasználatára és hasznosítására együttesen 85 tömeg%-ot ír elő, melynek teljesítése 2006. január 1-től esedékes. 2015. január 1-től ez a teljesítési előírás 95%.
A területen végzett fejlesztések eredményeként a hulladékká vált jármüvek begyűjtő hálózata rendelkezésre áll, a bontók és feldolgozók 2005. január 1-től megkezdték működésüket. A hulladékká vált jármüvek forgalomból való végleges kivonása 2005. szeptemberétől csak abban az esetben megengedett, ha az bekerül a regisztrált hulladékkezelő hálózatba. Az így módosított szabályozás eredményeként közel 120 regisztrált bontóba 2006. első félévében 17623 db személygépkocsi került szétbontásra és a megfelelő hasznosításra továbbadásra, amely a forgalomból véglegesen kivont jármüvek (17676 db) 99,7%-a. A szintén a szabályozás hatálya alá tartozó kisteher-járművekből 704 db került véglegesen kivonásra és feldolgozásra.
Gumiabroncs A lerakásról szóló irányelv előírása értelmében 2006. júliusát követően sem gumiabroncs, sem gumiapríték nem rakható le. Ez közvetetten a gumiabroncs-hulladék elkülönített gyűjtését és kezelését feltételezi. A lerakási tilalmat az engedéllyel rendelkező lerakók üzemeltetői jellemzően betartják. A gumiabroncsok 1996. óta a termékdíjas szabályozás hatálya alá tartoznak, amelynek keretében a hulladék kezelésére 3 koordináló szervezet jött létre. E szervezetek szervezik a gumiabroncsok begyűjtését és feldolgozását. Az évente képződő mennyiség mintegy 45 ezer tonna, amiből 55-60% hasznosítása tekinthető megoldottnak. A begyűjtés a nagyfelhasználóktól (fuvarozó és közlekedési vállalkozások, mezőgazdasági nagyüzemek) 90% fölötti hatékonysággal működik, a lakossági begyűjtés azonban inkább esetleges, nem kellően szervezett. A feldolgozás szempontjából gyakran gondot okoz a gumiabroncs¬őrlemény piaci termékké alakítása, illetve az ilyen termékek értékesítése. Szükségesnek látszik a minél teljesebb körű begyűjtés érdekében a visszavételi kötelezettség gyártói felelősség körében történő bevezetése, valamint a gumihulladékból készülő termékek előállításának támogatása, illetve az energetikai - elsősorban cementgyári - hasznosítás bővítése.
Elem-akkumulátor A termékdíj-szabályozás hatálya alá is tartozó akkumulátorok begyűjtése - évi 20-21 ezer tonna hulladék képződés mellett - évek óta 90% körüli hatékonysággal működik. Az ólomakkumulátorok begyűjtését és hasznosításra történő kivitelét 2 koordináló szervezet szervezi.
A hordozható elemek és akkumulátorok begyűjtésére 2005-ben jött létre a legnagyobb gyártókat képviselő koordináló szervezet, amely mára több mint 1500 gyűjtőpontot alakított ki üzletekben és közintézményekben. Az évente forgalomba hozott mennyiség 2500 tonna (amihez - a legális forgalmazók becslése szerint kb. 1000 tonna illegális forgalom is társul). Az idei év első felében 43 tonna hulladékot sikerült begyűjteni és megfelelő módon kezelni (A 2006-os kötelezettség 10%, a rövidesen kiadásra kerülő új EU-szabályozás szerint 2012-re el kell érni a 25%-ot.)
Gyógyszer A lakossági gyógyszer-hulladékok begyűjtését a gyógyszertárakon keresztül 2005. decemberében kezdte meg a Recyclomed Kht., mint koordináló szervezet. Azóta a begyűjtőhálózat gyakorlatilag minden gyógyszertárra kiterjed. A begyűjtött mennyiségről még nem készültek el az első féléves összesítések, azonban az elmondható, hogy átlagosan havonta telnek meg a patikákba kihelyezett gyűjtőedények. A begyűjtött hulladékok veszélyes hulladék égetőben kerülnek biztonságosan ártalmatlanításra.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.