Október végére, november elejére tűnnek el a polcokról a szeptember elseje előtt betárolt, chipsadó hatálya alá eső termékek. Ekkorra derül ki, hogy mely gyártók képesek beépíteni költségszerkezetükbe a közterhet és melyek nem tudják felvenni a versenyt. Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Országos Szövetségének főtitkára szerint most még nehéz lenne megmondani, ki válaszol receptúraváltással az adóra és ki képes lenyelni a növekvő költséget. Ráadásul az adó kissé torzította a megrendeléseket, ugyanis sok kereskedő időben betárazott.
A Tesco nem tárazott be nagyobb mennyiséget, aminek egyik oka, hogy a cég a logisztikai rendszerét az áruk gyors forgatásához alakította. Az Auchan ugyanakkor tartalékolt, vagyis sokáig képes a versenytársakhoz képest alacsonyan tartani az édes és sós snackek árszintjét.
A gyártói információk szerint a közegészségügyi termékadónak nem lesznek végrehajtási utasításai, így a NAV adott pontos állásfoglalást a közteher technikai elszámolásával és befizetésével kapcsolatban. A NAV állásfoglalása szerint az adó a termék előállítási költségeire rakódik rá és azt követően "áfázódik".
Ugyanakkor a CBA Kereskedelmi Kft. adatai szerint az adó bevezetését követően sem mutatkozott a vásárlói részről komolyabb felvásárlási igény. Fodor Attila, a cég kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, többek között ezért nem döntöttek a chipsadós termékek nagyobb arányú betárazásáról. Nem mellesleg a CBA üzletpolitikájával támogatja az egészséges életmódba passzítható kisebb só-, cukor-, koffeintartalmú termékek értékesítését. Amint megjelennek a gyártók a chipsadó alá tartozó termékek kiváltásához készített új receptúra szerinti áruval, azt azonnal szeretné kínálni. Fodor szerint természetes, hogy az a kereskedő, amely nagy mennyiségben raktározott az adó előtti áruból, annál csak később kerülnek polcokra az innovatív termékek.
Forrás: www.eu-info.hu