A szakemberek véleménye szerint, az agrár- és élelmiszeripar „ellehetetlenülését” többek között az is kiváltotta, hogy nem alkalmazzák a hatásos marketingkommunikációs módszereket, eszközöket. Nem tekintik fontosnak a belső piacot, amelyre biztonságosan építhető lenne a külső piac. Nem képesek hatékonyan értékesíteni termékeiket, szolgáltatásaikat a hiányos és elégtelen marketingkommunikáció miatt.
Az Európai Unióhoz való csatlakozás kiváló lehetőség a szakma számára, hiszen a kilátások marketing területen is kedvezőek. Mindenképpen szükség van egy olyan hosszabb távon ható programra, amely kiszámíthatóvá teszi az élelmiszergazdálkodást, valamint az uniós csatlakozás előtt megerősíti a magyar agráriumot. A kialakult termékszerkezet csak módjával változtatható, mert a hazai sajátosságokat, adottságokat figyelembe kell venni. Mivel a mezőgazdaság és élelmiszeripari termékek 70 százaléka itthon kerül hasznosításra, ezért ügyelni kell a BELSŐ PIAC stabilitására.
Legfontosabb a VERSENYKÉPESSÉG megőrzése.
Mindehhez AGRESSZÍV MARKETING és PIACPOLITIKÁRA van szükség!
Hazánkban elsőként az Agrár - Élelmiszeripar területén alakult meg a KÖZÖSSÉGI MARKETING, amelynek lényege az EGYÜTTMŰKÖDÉS.
TERÜLETEI:
-Piackutatás
-Termékpolitika: az áruválaszték összehangolása, közös márkák létrehozása, amely javítja a piaci pozíciókat,
-Árpolitika: a résztvevők megegyeznek az egységes árban,
-Disztribúciós politika: közös értékesítési elképzelések kialakítása,
-Kommunikációs politika
-Marketing-mix.
Nagyon fontos, hogy az együttműködés mindenkinek előnyt jelentsen, senkinek ne okozzon hátrányt.
A KÖZÖSSÉGI MARKETING LEHETŐSÉGEI:
-Központilag tervezett és koordinált akciók, programok: pl. hazai és külföldi kiállításokon, bemutatókon kedvezményes megjelenés, termékbörzék, üzletember találkozók, közös reklám, PR pályázati lehetőségek, képzések, tanácsadás, védjegy, stb.
-Az egyes akciók, programok finanszírozási forrásainak kijelölése, megteremtése.
-A szervezeti keretek kialakítása.
Az agrárpolitikai célkitűzések megvalósítása, a közösségi marketing érvényesülése csak TÁRSADALMI KONSZENZUS révén oldható meg. Ehhez pedig a társadalom kontrollját közvetítő, megjelenítő, egységes CIVIL szervezetekre van szükség.
A Magyar Marketing Szövetség keretében 1996-évben alakult meg az AGRÁR- és ÉLELMISZERIPARI MARKETING KLUB, amely szakszerű marketingkommunikációs eszközökkel, módszerekkel „ösztönzi”, segíti a termelőket, a felhasználókat, a forgalmazókat és a fogyasztókat a hazai stabil piac és versenyképesség kialakítására.
A KLUB programjai iránt nagy az érdeklődés. Úgy tűnik szükség van olyan szakmai színterekre, ahol az ágazat legfontosabb kérdései kerülnek megvitatásra, ahol a termelő eladhatja a termelt árut és megismerkedhet a leghatásosabb marketing módszerekkel és kommunikálni tud a számára fontos piaci szereplőkkel!!
A KLUB LEHETŐSÉGET NYÚJT az ÜZLETI SIKEREKHEZ.
Konkrét lehetőségek:
-szakmai tanácsadás, konzultációk, hazai és külföldi szakmai utak, tapasztalatcserék,
-pályázatok, ösztöndíjak
-konferenciák, fórumok, prezentációk, termékbörzék, üzletember találkozók,
-szakmai műhelytalálkozók, tájékoztatók, vitafórumok,
-állami döntések előkészítésében részvétel, lobbyzás,
-folyamatos kommunikálás és a leghatásosabb marketingkommunikációs módszerek, eszközök alkalmazása,
-helyi szerveződések létrehozása.
A KLUB TAGJAI KÖZÉ VÁRJUK:
Az ágazat szakembereit, termelőit, vezetőit, a vállalkozókat, a tanácsadókat, az oktatókat, kutatókat, valamint a felhasználókat, a szolgáltatókat, a kereskedőket, az egészségügy, továbbá a vendéglátás és a közétkeztetés területén dolgozókat, a média tulajdonosokat, az újságírókat, a tanuló diákokat, a szakmai érdekképviseleti és non-profit, civil szervezeteket, s mindazokat AKIK ÚGY ÉRZIK, HOGY TENNI AKARNAK, AZ AGRÁR- és ÉLELMISZERIPARI MARKETING SIKERE ÉRDEKÉBEN.
Forrás: Agrárágazat