A kukorica betakarításának többféle módja van, ezekhez más-más gépeket használunk, illetve a gépeket ennek megfelelően át kell alakítani. A kukorica gépi betakarításának végtermékeit táblázatban foglaltuk össze. A táblázatból is megállapítható, hogy a teljes növény zúzva betakarítását kivéve valamennyi gépnél alkalmaznak csőtörő adaptert. A csőtörő adapter működése A szárat előrehaladás közben füles láncok ragadják meg, a szárbehúzó hengerek közé az elején kiképzett csigák vezetik. A behúzóhengerek a szárat nagy sebességgel áthúzzák a törőlécek között, eközben a csövek a szárról leszakadnak. A letört csöveket a füles láncok továbbítják. A csövek kihullását a szárterelő kúpokra szerelt gumilapok akadályozzák meg. A szárbehúzó hengerek tisztítását leszedőkések végzik. Jó minőségben akkor végezhető el a törés, ha a behúzóláncok sebessége, a szárfogó hengerek fordulatszáma (áttétele) változtatható és a gép haladási sebességével összhangban van, valamint a törőlécek és a szárfogó hengerek távolsága a szárvastagságnak megfelelően van beállítva. A törőegységek soronként vannak elhelyezve. A letört csöveket a füles láncok egy jobb-bal menetes csigához szállítják, ahonnan ferde felhordó szállítja tovább. A kukoricacső-törő adapterekkel szemben a gazdálkodók igen sokrétű elvárásokat fogalmaznak meg. Eszerint a kukoricacső-törő adapter: - legyen könnyű, de erős szerkezetű,- jól illeszkedjen, eltérő viszonyok között is optimálisan terhelje le a kombájnokat,- jól, s ha lehet automatikusan alkalmazkodjon a betakarítandó kukoricaállomány változásaihoz (szár- és csőméret, termésátlag stb.)- ne legyen érzékeny a gyomokra, a kisebb sortáveltérésekre, a megdőlt kukoricára,- a betakarítással egy menetben - alászántásra alkalmas minőségben - alacsony tarlóval végezze el a kukoricaszár felaprítását a sorban és akár a gyomos sorközben is,- legyen üzembiztos, könnyen kezelhető és karbantartható, hosszú élettartalmú,- ha lehet, kis veszteséggel legyen képes betakarítani a napraforgót is. Csöves betakarításnál első művelet a cső letörése, amit a gépre szerelt csőtörő végez. A letört csövet csemegekukorica betakarításakor szállító járműbe, vetőmag, illetve takarmánykukorica betakarításakor a fosztószerkezetbe továbbítja. A csemege kukorica betakarítás után hűtve maximum nyolc napig tárolható. Méretre vágás és stabil gépen végzett fosztás után (teljesítménye 2 tonna óránként) csövesen vagy stabil gépen végzett morzsolás után (150 cső/min) értékesítik. A csőtörő-fosztó gépek két-, három-, négy és hatsoros kivitelben készülnek. A négy és hatsoros gépek önjáróak és elsősorban kukorica-vetőmagot előállító gazdaságokban használatosak. Kisebb gazdaságokban a vontatott kialakításút használják, elsősorban ott, ahol a górés tárolás feltételei adottak. Munkasebességük 6-9 km/h. A morzsolva betakarítás a leginkább elterjedt. Nagy teljesítménnyel végezhető, és a betakarításra az átalakított gabonakombájn használható. A végtermék könnyen szállítható, tárolható és sokféle célra felhasználható, ún. árukukorica. A betakarítási módjából következik, hogy elkerülhetetlen a termény szárítása, ami a költségeket kb.30%-kal növeli. A gabonakombájn átalakítása kukorica betakarításához a gabonavágó asztal cseréjével kezdődik, amelyek helyére csőtörő adaptert kell felszerelni. A betakarítás minősége a szemveszteséggel, a szemtisztasággal és a szemtörés mértékével jellemezhető. A szemveszteség jellemző mértéke 3-4%. Ez az adapternél A gép tömegteljesítményét (t/h), hasonlóan a gabonabetakarításhoz, itt is a haladási sebességgel lehet szabályozni. A haladási sebességet a terméshozam, az adapterrel betakarítható sorok száma, valamint a gép teljesítőképessége határozza meg. A Szem-csutka keverék betakarítása A szem-csutka keverék (CCM=corn-cob-mix) betakarítására ugyancsak használható a gabonakombájn bizonyos átalakításokkal. Az átalakítás itt is a hagyományos csőtörő adapter felszerelésével kezdődik. A csutkarészarány (nyersrosttartalom) változtatása a dob kerületi sebességének, a szalmarázó és a rosták átejtőfelületének változtatásával oldható meg. A nedvességtartalom 35-40%, kisebb nedvességtartalom ugyanis rossz minőségű szilázst eredményez, míg nagyobb nedvességtartalomnál a szemek elkenődnek a dobban. A csutka, a csuhélevél és a szárdarabok miatt a gépterhelés kb. 50%-kal nő, ennek megfelelően a területteljesítmény csökken. A négysoros adapterrel felszerelt kombájn Vontatott CCM-betakarító gépet is kialakítottak. A művelet itt is csőtöréssel kezdődik, majd a letört csövek gyorsítódobon keresztül a törmelékkészítő dobba kerülnek, ahol a szem-csutka keverék áthull a dobkosáron. A cséplőrés növelésével a keverék csutkatartalma csökken. A törmelékkészítőtől csiga továbbítja a keveréket a dobventilátorba, majd a gyűjtőtartályba. A dobventilátor zúzóbetétek beszerelésével darálóvá alakítható, ezután a termény közvetlenül silózható. A gyűjtőtartályból lapátos kihordó szállítja a törmeléket a szállító járműbe. A cséplőszerkezetből távozó törmelékből levélleválasztó dobok választják ki a csuhélevelet, ezt kihordócsiga oldalra hordja és rendre rakja. A nagyobb méretű csuhélevél, és a csutkadarabok az utolsó dobból ugyancsak a földre kerülnek. A gép munkasebessége 6-8 km/h, területteljesítménye (két vagy háromsoros adapterrel) 6-8 ha/műszak, a tömegteljesítmény 9 t/h. A gép teljesítményigénye darálás nélkül 60-70 kW, darálással 100-110 kW. Csőzúzalék készítésére (LKS) csőtörő adapterrel felszerelt járvaszecskázót használnak. A csőzúzalékban található a Munkaminőségi követelmény, hogy a zúzalékban az ép szemek aránya nem lépheti túl a 3-5%-ot, és a nedvességtartalom 40-65% legyen. Jóllehet, az ilyen mértékű zúzás energiaigénye nagy, mégis a szemes betakarítás és az azt követő szárítás energiaigénye miatt a zúzásos eljárás a kedvezőbb, ezért helyi felhasználásnál a CCM- és LKS-előállítás célszerű. A kukorica betakarítására használt járvaszecskázót zúzóberendezéssel egészítik ki, ezért a szemek roncsoltak, a csuhélevél többszörösen törött és darabolt lesz. A silókukorica, illetve teljes növény betakarításához járvaszecskázót használunk. A mai magajáró szecskázók letisztult konstrukciós megoldások. A korábbi és a legújabb változatok között a gépek életmódját tekintve számottevő eltérés nem tapasztalható. A mellsőkerék-hajtás és hátsókerék-kormányzású gépek mellett egyre nagyobb számban találhatjuk meg az összkerékhajtású változatokat. Általánossá vált az aktív szemroppantók beépítése oly módon, hogy azok üzem közben is kiiktathatók a folyamatból. A fémérzékelő berendezések szintén alapfelszerelésként tartoznak a géphez. Az újabb fejlesztésű magajáró gépekre a pneumatikának, a hidrosztatikának, az elektromos távvezérlésnek és az automatikának a széles körű alkalmazása a jellemző. A fedélzeti számítógép az üzemeltetési, karbantartási paraméterek naprakész kijelzésével szinte mindegyik gép esetében szériafelszerelés. A soros adapterrel felszerelt gép a levágott szárakat gyökéroldali végével vezeti a dobba, a jobb tömörítés miatt kisebb az aprítás energiaigénye, nagyobb a gép teljesítménye, valamint jobb minőségű az A szecskázó beállítás szempontjából nem tartozik a bonyolult gépek közé. Arról a néhány beállítási lehetőségről azonban mégis érdemes szólni, annál is inkább, mert azok többségének kihatása szecskázás közben közvetlenül nem érzékelhető. A beállításokat a korszerű gépeken számítógép segítségével lehet elvégezni. A vágósztaloknál, a rendfelszedőknél és a silókukorica-adaptereknél lehetőség van a megfelelő talajnyomás beállítására. Ennek elmulasztása egyenetlen tarlót, elhagyási veszteséget és változó gépterhelést eredményez. A szecskahosszúság minden szecskázón állítható. Ennek szabályozása a közvetlenül jó tárolhatóság, keverhetőség és kioszthatóság, közvetve pedig a takarmányérték hasznosulása szempontjából fontos. A kés élessége és a késhézag nagy kihatással van a szecska egyöntetűségére, a fajlagos hajtóanyagigényre és a gép teljesítményére. Ezért érdemes előnyben részesíteni azokat a szecskázókat, amelyeken gyors a késélezési és állítási lehetőség. Az újabb fejlesztésű gépeken a vezetőfülkéből távvezérléssel végezhető, a mérték pedig monitoron leolvasható. A növényi zúzalék finomságának állítására egyes gépeknél a megfelelő rosta vagy zúzóbetét, másoknál a zúzóelemek helyzetének beállítása ad lehetőséget. Nagyon fontos, hogy a zúzást is csak a szükséges mértékig végezzék, mert a fokozott zúzás és a túlzott szecskázás teljesítménycsökkenéssel és fajlagos hajtóanyagfogyasztás-növekedéssel jár együtt. Az aktív zúzóelemek közötti hézag csavarorsóval állítható. A szármaradványok kezelése A szármaradvány begyűjtése takarmányozási, almozási és tüzelési célból történhet.Ha szecskázás nélkül takarítják be a szárat a csőtörő alá szerelt kasza és rendrakó végzi el a szükséges műveleteket. Kedvezőbb munkát végez a szárvágós csőtörő adapter. A rotációs ellenkéssel felszerelt vágószerkezettől a levágott szárak zúzóhengerek közé kerülnek, majd egy csiga veszi át, és a tarlóra teríti. A betakarítással egy menetben történő száraprításnál a lengőkések közvetlenül a A csőtörő adapter alá függőleges tengelyű szártépő is szerelhető. Ezeknél soronként két-két kés forog függőleges tengelyen. Ha a kések egymással szembe forognak, a tépetet középre terelik és rendre rakják, ha a forgásirány ellenkező, egyenletesen szétterítik. Ha az aprítást külön menetben végezzük, de a szárat be kívánjuk gyűjteni, célszerű úgynevezett soros szármaradvány-betakarító adaptert szerelni a járvaszecskázóra. Az adapter kialakítása hasonló a soros silókukorica-betakarítóéhoz, de a szármegfogó elemek a talajhoz közelebb vannak, így az összetört szárakat is fel tudják emelni a talajról. A gép szennyeződésmentes betakarítást végez, így a szecskázott szár takarmányozási célra közvetlenül alkalmas. Hasonló kialakítású a lengőkéses adapter is, de itt a lengőkések vízszintes tengelyre vannak szerelve. A gép a szármaradványokat a földről is felszedi, szálirányban feltépi és felszecskázza. Hátránya, hogy a betakarított szár - a lengőkések miatt - földdel szennyezett. A felszecskázott és rendre rakott szár begyűjtésére bálázógépeket és petrencekészítőket használnak. Az állandó présterű bálázó használata előnyösebb, mivel a hevederesnél (változó présterű bálázó) a szár okozta nagy igénybevétel miatt a hevederek gyorsan tönkremennek. Ha a szár begyűjtése nem cél, akkor is célszerű a szárat a bedolgozáshoz összeaprítani. Ez történhet a betakarítással együtt (lengőkéses aprító a csőtörő alá szerelve) vagy külön menetben. Ez utóbbi esetben a betakarítás elvégezhető járvaszártépővel vagy vontatott szártépővel, amely lehet vízszintes vagy függőleges tengelyelrendezésű. A függőleges tengelyű szártépő lengőkései 1,5 m átmérőjű tárcsára szereltek. A kések kerületi sebessége 60-70 m/s. A gépek 3 és 6 m-es munkaszélességgel készülnek, sebességük 8-10 km/h. A vízszintes tengelyű gépek ugyancsak lengőkésekkel dolgoznak, a burkolat megfelelő kialakításával a tépet rendre is rakható. Felhasznált irodalom: Szendrő Péter: Mezőgazdasági Géptan Bánházi-Koltay - Soós: A szántóföldi munkagépek működésének elméleti alapjai Birkás M.: A művelés nélküli direktvetés Magyarországon Prospektusok, kezelési utasítások |
Ellenőrzött literek A Ratio Homini Kft. olajtechnológiai berendezések fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozás. Olyan megoldásokat kínál partnerei részére, amelyekkel tankolási rendszert építhetnek ki a manipulációs költségek minimalizálásával, valamint az elszámolási bizonytalanságok kiszűrésével.A cég 1995 májusában alakult, a kezdetektől fogva konténeres üzemanyagkutak gyártásával foglalkozik, majd 1996-ban megkezdték a tankolóautomaták fejlesztését. Ezek olyan elektronikák, amelyekkel önkiszolgáló tankolást lehet megvalósítani, és minden tankolást rögzíteni lehet a számítógépes rendszerben.A rendszer lényege, hogy egy felhasználó, akinek nagy az üzemanyag-felhasználása - mondjuk 150 ezer liter éves szinten -, sokkal kényelmesebben, idő- és költséghatékonyabban tudja megoldani a tankolást, ha a saját telephelyén tankol. A saját telephelyen való tankolás időhatékonysága egyértelmű, költséghatékonysága pedig abból fakad, hogy az ügyfél nagy mennyiségű üzemanyag vásárlásakor megtakarítja a kis- és nagykereskedelmi ár közötti rést. A konténerkutakban megtalálható minden, ami egy töltőállomáshoz szükséges, tehát az üzemanyagtartály és a kiszolgálóegység. Ehhez a rendszerhez tankolóautomata, azaz egy olyan speciális ipari számítógép is köthető, amely arra szolgál, hogy a tankolásokat engedélyezze az arra jogosultaknak, illetve rögzítse a tankolással kapcsolatos adatokat. Az ügyfelek részére az eszközök mellé természetesen teljes tanácsadás t nyújtanak (adott gépjárműparkhoz és üzemanyag-felhasználáshoz milyen rendszert érdemes választani és hogyan kell a rendszert működtetni) és lefolytatják az engedélyezési eljárást (ami az összes vonatkozó szabvány és előírás betartását jelenti).A rendszer egy saját fejlesztésű komoly szoftverrel rendelkezik. Ennek segítségével a tankolóautomaták által begyűjtött adatok összevethetőek egyéb adatokkal, mint például a futott kilométerrel, a menetlevél-okmányokkal, és ez pontos ellenőrzési és egyben egy egyszerű adminisztrációs lehetőséget biztosít a felhasználó számára. Minden berendezést a partnerekre szabva készítenek, a kért berendezés legyártása 6-8 hétbe telik, a telepítés 1 nap alatt lezajlik.Az ügyfélnek mindössze egy betonalapot kell kialakítania, valamint egy kis gyűjtőaknát, amibe az olajos vizet felfogják. Ennek elkészítéséhez adunk típustervet, de ha szükséges, a kivitelezést is elvégzik. Nagyobb vagy összetettebb tevékenységet folytató cégeknél előfordul, hogy nem Az üzemanyag beszerzése a vevő kompetenciája, bár ezen a téren is tudnak segítséget nyújtani. Gyakorlatilag, ha valaki nagyobb mennyiségű üzemanyagot vásárol - általában 4000 liter felett - bármelyik olajtársaságtól, akkor megkapja a kis- és nagykereskedelmi ár közötti rést és az egyedi engedményeket. A termékek mellé 1 év garanciát, illetve 3 év kellékszavatosságot nyújtanak, de egyedi ajánlatban ezt ki tudják terjeszteni hosszabb időtartamra is. Az üzemanyag-felhasználás függvényében 1, 5, 10 és 30 köbméteres kútválasztható. A beruházás nagyságánál inkább az hangsúlyozandó, hogy jó lízingtárgy ez a berendezés, ezeknek a rendszereknek a beszerzése gyakran lízinghez kötődik, melynek ügyintézését is helyben vállalják. |
Forrás: Agrárágazat