Napjaink egyik legfontosabb problémája a keresleti vagy hiánypiacból a kínálati piacba történő gyors átmenet tempójának felvállalása, a gazdálkodó szervezetek gyors alkalmazkodása, és az átmenet legkevesebb veszteséggel történő túlélése. Ebben a folyamatban nem csak a gazdaság szereplőinek gyenge adottságai (tőke, technológia, piaci ismeret, innováció, stb. hiánya) voltak a meghatározó és befolyásoló tényezők, hanem a gyors piaci változásokra még nem vagy alig felkészült munkaerő és szakember gárda. A hazánknál jóval fejlettebb, - a piaci verseny szellemét és szokásait, elvárásait jól ismerő, tapasztalatokban gazdag országok - számára is okozott problémákat, komoly kihívásokat a piaci verseny erősödése és változatossága.
Napjaink egyik legfontosabb problémája a keresleti vagy hiánypiacból a kínálati piacba történő gyors átmenet tempójának felvállalása, a gazdálkodó szervezetek gyors alkalmazkodása, és az átmenet legkevesebb veszteséggel történő túlélése. Ebben a folyamatban nem csak a gazdaság szereplőinek gyenge adottságai (tőke, technológia, piaci ismeret, innováció, stb. hiánya) voltak a meghatározó és befolyásoló tényezők, hanem a gyors piaci változásokra még nem vagy alig felkészült munkaerő és szakember gárda. A hazánknál jóval fejlettebb, - a piaci verseny szellemét és szokásait, elvárásait jól ismerő, tapasztalatokban gazdag országok - számára is okozott problémákat, komoly kihívásokat a piaci verseny erősödése és változatossága.
A magyar gazdaság szükségszerű piacorientált gondolkodás - módját, alkalmazkodó képességét jelentősen befolyásolta, és tapasztalataim szerint megnehezítette a joggal elvárható gyors változás tempója, a hirtelenszerűen ránk zúduló piaci hatások, és a verseny minket sem kímélő kemény feltételei és követelményei. Ezt annak ellenére szükséges megállapítani, hogy a hasonló gazdasági és politikai környezetben élő országok közül talán számunkra volt meg a legtöbb lehetőség megismerni a fejletett gazdaságok tapasztalatait a verseny szelleméről, írott és íratlan szabályairól, hatásairól és következményeiről. Mégis számos szervezetet szinte sokként ért a versenytársak számának hirtelen gyors növekedése, a vele együtt járó kínálat robbanásszerű bővülése, és az ezzel természetszerűleg velejáró - szinte kegyetlennek tűnő - vetélkedés a vevőért, miközben a fizetőképes kereslet rohamosan csökkent. Szinte élet-halál küzdelmet vívtak és vívnak ma is gazdasági társaságok piaci létükért, a vásárlóért, miközben az egyre nyitottabbá váló magyar gazdaság-részben tőkeszegénysége, részben a piaci liberalizáció miatt el kell viselje, sőt meg kell engedje a verseny szereplőinek bővülését, nemzetközivé válását.
Ezzel egyidejűleg a fogyasztó - és ebben az esetben lényegtelen, hogy ipari, vagy lakossági - megízlelve a kínálat számára más pozícióit, igényesebb, megfontoltabb, alaposabb és jóval körültekintőbb lett. A vevő elvárásai hirtelen változtak meg, sokszor ugyanazzal a termelővel, kereskedővel szemben, miközben az iparban és a kereskedelemben elsősorban szemléletmód, érdekeltség és alkalmazkodó képesség hiányában értetlenül álltak a gyors változásokkal szemben.
Számtalan szervezet külső tőkebevonással, gyors technológiai fejlesztéssel, néha tulajdonos váltással próbálta vállalni a versenyt, biztosítani az alkalmazkodóképesség elvárt sebességét. Sok esetben látványos eredménnyel járt a fordulat, de a tapasztalat mégis azt mutatta, és néha még mutatja ma is, hogy az alkalmazkodás sokkal fájdalmasabb, lassúbb, mint remélték.
A sok gazdasági, jogi, finanszírozási, szabályozási tényező mellett elsősorban a szervezetekben még sokszor tapasztalt emberi, humán tényezők hatásairól szeretnék beszélni. Természetesen nem a dolgozók, alkalmazottak, és a termelésben közvetlenül részt vevőkről, mint humán tényezőkről, hanem átfogóan a szervezet egészének gondolkodásmódjáról, az üzleti filozófia és szellem erejéről, annak eredményre gyakorolt hatásairól kívánok az Önök gondolataihoz hozzájárulni.
Vitathatatlan az a megállapítás, hogy egy normálisan működő gazdaságban - engedjük meg ezt az optimista feltételezést azon múlik a tartós, eredményes működés, hogy a termék vagy szolgáltatás vevőre talál, és megelégedettsége folytán a folyamat többször mindkét fél számára gyakran megismétlődik.
Azonban ebben a folyamatban nem csak a versenytárs jelenik meg új szereplőként, hanem annak gyors és sikeres megjelenését a helytelen, rosszul értelmezett üzleti gondolkodásmód is okozhatja. A versenytársak megjelenésére egy üzleti kapcsolatban csak akkor van esély, ha az eddigi üzlet kapcsolat a vevő számára nem megfelelő, ha abban olyan zavarok jelentek meg, amelyek kiküszöbölésére, vagy megszüntetésére az egyik fél sem vállalkozik, vagy olyan rutinszerűvé, rosszul értelmezetten biztonságossá válik az üzleti viszony, amelyet a vevő nem tolerál. A példa rendkívül rokon a magánéleti kapcsolatok hasonló jelenségeivel. Természetesen nem lehet kijelenteni, hogy ez az egyetlen oka a piaci verseny kudarcainak, de nagyon fontos tudni, hogy ez az egyetlen oka a piaci verseny kudarcainak, de nagyon fontos tudni, hogy a sok tényező mellett lényegesen nagyobb szerepe van. Minden gazdálkodó szervezetnek és ott dolgozó minden olyan személynek, akinek tevékenysége a legkisebb mértékben is kihat a piaci kapcsolatokra, - fontos tudni, hogy az egységes, harmonikus gondolkodásmód az egyik legerősebb garancia a piaci zavarok kiszűrésére. Milyen szempontok szerint nevezhető korszerűnek egy szervezet gondolkodásmódja?
Ez a gondolkodásmód több síkon jelenik meg és nem győzőm hangsúlyozni, hogy a szervezet különböző szintjein bár eltérő mértékben elengedhetetlen. Ezek a következők:
- A piaci versenyben nem árakat, termékeket és szolgáltatásokat vesznek a vevők, hanem hasznokat, előnyöket, biztonságot és garanciát, aminek a képviseletére legeredményesebben az azt képviselő személy a legalkalmasabb.
- A szakmai hozzáértésen, felkészültségen túl nagyon fontos tényező az a küldetés, - ami arról szól -, hogy milyen mértékben és eredménnyel tudunk a vevő szempontjai között -, köztünk és a versenytársak között számunkra és a vevő számára pozitív különbséget nyújtani. A piaci munka során ha a vevőnk ismeri a versenytársaink kínálatát, - folyamatosan figyelembe kell venni az összehasonlítás lehetőségét és veszélyeit, ami a rendszeres vevőkontaktuson túl is mindig fennáll. Ez az egyik legnagyobb felelőssége a cégek „frontembereinek”. És ez a gondolkodásmód örök követelménye a kínálati piacnak.
- A cégek piaci üzenetét, kommunikációját ami sokszor komoly pénzügyi erőforrásokat igényel a cégeket képviselő személyeknek erősíteni, megőrizni és ha szükséges javítani, megvédeni kell. A cég piaci presztízsét, vásárlói bizalmát csak lojális, a cég iránt elkötelezett személyek képesek megőrizni. Ez a lojalitás a bizalom üzenete. A lojális munkatárs kész és képes nehéz, kritikus piaci szituációkban is a tisztességes helytállásra, az üzleti érdekek méltó képviseletére, a cég olyan szintű képviseletére, ami a versenytársakkal szembeni vásárló oldali védelmet tudja biztosítani.
- Az üzleti kapcsolatok megszerzésén túl legalább annyira fontos a kapcsolatok gondozása, ápolása. A vevő és a cég közötti viszony erősítése, néha a versenytársak által láthatatlannak tűnő szálak erősítése, biztosítása. Ez az egyik legnehezebbnek tűnő feladat, hiszen számos esetben a kapcsolatok kezdeményezése és az azt követő időszak feladatai gyakran nem ugyanazon személy tevékenységi körébe tartoznak. Így azok személyi vagy időbeni elhatárolódásai komoly belső kommunikációt igényelnek minden szereplőtől és vezetőtől.
- A vevő igényeinek folyamatos figyelése, a termékek, szolgáltatások használati tapasztalatainak gyűjtése, a fogyasztó véleményének rendszeres szondázása, azok értelemszerű és szükségszerű alkalmazása a termék vagy szolgáltatások fejlesztése során, a hatékony vevőkapcsolatok egyik biztosítéka, záloga. Ha a vevő azt tapasztalja, hogy véleménye, szakmai, kritikai észrevételei „süket” fülekre találnak vagy azokra nem érzékeny senki, akkor ezek a vélemények sokszor a versenytárs üzleti sikereinek eszközeivé válnak. Ellenben minden olyan esetben, amikor a vélemények jobbító hatása megjelenik akár a termékben, akár a szolgáltatásban, és ez megfelelő visszacsatolás mellett eljut a vevőhöz, - kellő hangsúlyt, publicitást kap a további pozitív vásárlói döntések garanciája, a versenytársakkal szembeni lépéselőny megtartásának erkölcsi fedezete lesz.
- A piac változékonysága, a még mindig túlérzékeny, sokszor hektikus reakciója ellen igazi piaci „gyógyszer” nincs, de a megelőzés, a hatások tompítása csak abban az esetben képzelhető el, ha a gondolkodásmód a szó igazi értelmében vevőközpontúvá válik. Nem az a követelmény, hogy csak a vevő szempontjai lehetnek a döntőek, hanem annak okos, értelmes követése, reakcióinak figyelemmel kísérése, azok adaptálása, integrálása a tevékenységünk során. Ez lehet a válasz a szokatlanul erőteljes és a későbbiekben sem gyengülő versenyre.
Minden hosszú távú stratégiában gondolkodó, a versenyt, és azok feltételeit elfogadó és azokhoz jól alkalmazkodó cégen belül fontos követelmény az azonosan cselekvő munkatársak megléte, a tevékenységüket átható szellemiség, melynek eredménye a viszonylagos stabilitás, a kedvezőtlen változásokkal szembeni védelem, a pozitív változásokat gyorsan reagáló „csapat” lehet.
Bár kétség kívül a legerőteljesebb elvárás a gondolkodásmódban a céget vezető menedzsmenttel szemben jelenik meg, de követelményként kell megfogalmazni ezt az elvárást a munkatársakkal szemben, a lojalitás, az elkötelezettség, a fegyelem és a tisztességes képviselet minden területén.
Ennek alapköve a vezetésben megnyilvánuló, hasonló gondolkodás, az a jó példa, amit a vezetés mutat, de ennek hatása lehet mindenkiben biztosítéka annak a fejlődésnek is, amit a jövő zálogának, a végső célnak tekintünk: Európa.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.