Néhány éven belül el szeretné érni a Magyar Országos Horgász Szövetség (Mohosz), hogy a horgászat váljon általános iskolai tananyaggá, amelyet horgászvizsga zárna. A szervezet stratégiájában a hazai és a külföldi horgászok számának jelentős növelése szerepel.
Középtávon, vagyis akár három éven belül el szeretné érni a Mohosz, hogy a horgászatot az általános iskolákban oktassák a gyerekeknek – erősítette meg az agrárszektor.hu-nak Dérer István, a szövetség elnökhelyettese. E törekvés szerepel a szervezet stratégiai céljai között is.
A Mohosz azt szeretné elérni, hogy a horgászat alapfokú tananyag legyen az általános iskolákban, és a gyerekek az elsajátított ismeretekről horgászvizsgán számoljanak be. Dérer István szerint ilyen rendszer már több európai országban – például Hollandiában – is működik.
A horgászati oktatás hozzájárulhat ahhoz, hogy növekedjen a szervezett horgászok száma Magyarországon. A MOHOSZ stratégiai elképzelései szerint a 330 ezres mai regisztrált horgászlétszám hat év alatt átlépheti a 400 ezret, a külföldi horgászturisták száma pedig az évi 100 ezret. A horgászatból származó belföldi forgalom 35 százalékkal, a külföldi száz százalékkal növekedhet, és ez 5-8 ezer új munkahelyet teremthet, ha ehhez évi 20 milliárd forintos állami és vállalkozói fejlesztést is sikerül megvalósítani.
A Mohosz alapszabálya rögzíti „a horgászattal kapcsolatos gyermek- és ifjúságnevelés, ismeretterjesztés, oktatás, a horgász- és versenyzői utánpótlás biztosításának elősegítése” gondolatkört, egy másik bekezdésben pedig a horgászvizsga kapcsán az oktatási intézményekkel való együttműködés szövetségi igénye szerepel – áll a szövetség e témában kiadott közleményében. Számos hazai tanintézményben fakultatív keretek között, ám szervezetten - sokszor a nyári szüneti programok keretében - már évek óta működik az alapvető horgászati ismeretek átadása.
Az elméleti és a gyakorlati foglalkozások végén számos esetben egyszerű „horgászvizsgára”, majd gyermek-horgászjegy átadására is sor kerül. A Mohosz szerint e programok döntően sikeresek, a visszajelzések alapján a gyermekek szeretik a foglalkozásokat és sokuknál ez a pár óra, vagy nap komoly lépést jelent, jelenthet a „horgásszá válás” folyamatában. A horgászat iránt is elkötelezett, jó pedagógussal komoly hatást lehet gyakorolni a gyermekekre, erre jó példa - a társadalmi különbségek ellenére is - a holland gyakorlat.
A Mohosz számára a stratégiai cél a lehetőség országos kiterjesztésével a gyermekek „kimozdulásának” szervezett biztosítása az iskolapadból és a számítógépek világából a mindig változó természetbe, mindezt összekötve egy jól felépített, kellően játékos és interaktív, gyakorlatias tananyag-modulrendszer elkészítésével, amelynek elsajátítását esetleg akár az (ez esetben díjmentes) állami horgászvizsga is lezárhatja.