A téli üzemeltetésre megfelelően fel kell készíteni a mezőgazdasági erőgépeket, teherautókat. A felkészítésnek vannak anyagi vonzatai, de teljesítésük elmaradása esetén az üzemeltetőt sokszor kellemetlen helyzetekben nagy gondok érhetik.
A téli üzemeltetésre megfelelően fel kell készíteni a mezőgazdasági erőgépeket, teherautókat. A felkészítésnek vannak anyagi vonzatai, de teljesítésük elmaradása esetén az üzemeltetőt sokszor kellemetlen helyzetekben nagy gondok érhetik.
Hűtőfolyadék, ablakmosó folyadék A belső égésű motorokhoz a hazai és európai klímaviszonyok megkövetelik az ún. fagyálló folyadékok alkalmazását. A víz használata a káros korróziós jelenségek miatt még nyáron sem megengedett. A hazai motortechnika hűtőfolyadékként az etilénglikol-víz keveréket alkalmazza, korróziógátló, habzáscsökkentő adalékkal kiegészítve. A fagyálló folyadékot általában már vízzel előhígított formában hozzák forgalomba a gyártók, ezért a fagyálló keverék vízzel való hígításánál a termékre vonatkozó előírásokat be kell tartani az elérni kívánt dermedéspont elérése érdekében. Ha a hűtőrendszerbe nyáron desztillált vízzel utántöltöttünk, akkor célszerű a hűtőfolyadékból mintát venni. A dermedéspont emelkedése esetén (-20-25 oC felett) célszerű a hűtőfolyadékot lecserélni. A hűtőfolyadékot 2-3 évente érdemes cserélni. Az ablakmosó tartályát a tél beköszönte előtt téli ablakmosó folyadékkal kell feltölteni. Használatával elkerülhető az ablakmosó tartály lefagyása. A jó kilátás érdekében, az ablakmosó kielégítő működéséhez télen is nagy szükség van a szélvédőmosó folyadék kijuttatására. A metanolmentes és adalékolt ablakmosó folyadékok nem károsítják a karosszéria lakkozását. Az eljegesedett szélvédő üveget indulás előtt jégoldóval lehet gyorsan és kényelmesen megtisztítani.
Hajtó- és kenőanyagok A benzinüzemű gépek esetében a téli üzemeltetés nem okoz nagy gondot. A dízelmotorral rendelkező gépjárműveknél télen több probléma is jelentkezhet. Az indítási gondokhoz is hozzájárulhatnak a nem megfelelő minőségű hajtó- és kenőanyagok. A hazai motorbenzinek minőségi jellemzőit az 1. táblázat foglalja össze az MSZ EN 228:2000 szabvány alapján.
Desztillációs végforrpont maradék, legfeljebb % (V/V)
20-48
22-50
46-71
46-71
75
210
2
prENISO 3405:1998
Gőzzárindex, VLI, legfeljebb % (V/V)
1150
(VLI=10VP+7E70)
Szín
zöld
színtelen
színtelen
A motorbenzinekkel szemben támasztott egyik legfontosabb követelmény a megfelelő illékonyság biztosítása. Ha a benzin túl nehezen illó, magas forrpontú részt tartalmaz, akkor a motor nehezen indítható. A hidegen üzemeltetett motor szívócsövében és a henger falán a benzingőzök lecsapódnak, a kenőolajba kerülve hígítják azt. A motorbenzin illékonyságát pontos határok közé kell beállítani, ezért hazánkban téli és nyári időszaknak megfelelő termékeket forgalmaznak. A téli üzemeltetéshez tehát a frissen vásárolt téli motorbenzint kell használni, amelyet kötelezően november1-től március 31-ig forgalmaznak a benzinkutak, töltőállomások.
A hazai gázolajok minőségi jellemzőit az MSZ EN 590/1999. szabvány alapján a 2. táblázat foglalja össze.
A gázolajnak megfelelő viszkozitással kell rendelkeznie, mert ez befolyásolja a szivattyúzhatóságot, a porlaszthatóságot, a hajtóanyagsugár alakját, stb. A nagy viszkozitású (sűrű) gázolaj rosszul porlasztható, nagyok a cseppek, mélyebbre hatolnak be az égéstérbe ahelyett, hogy mint a kis cseppek permetet képeznének.
Rossz porlasztáskor a levegővel való keveredés nem lesz intenzív, csökken a motor teljesítménye, növekedik a kenőolaj hígulása. A túl kis viszkozitású (híg) gázolaj gyenge permetet okoz, amely nem hatol be az égéstérbe a szükséges mértékben, az adagolás bizonytalan lesz, és csökken a motor teljesítménye és hatásfoka.
A megbízható gázolaj minőségét pontos határok közé állítják be, ezért hazánkban a téli és a nyári időszaknak megfelelő termékeket forgalmaznak. A dízelmotorok téli üzemeltetéséhez tehát a frissen vásárolt téli gázolajat kell használni, amelyet kötelezően november 1-től március 31-ig forgalmaznak a töltőállomások.
A hazai gázolajat utólag nem szokás adalékolni, kivéve a nagyon hideg téli időszakot, amikor a hőmérséklet -20 °C alá esik. Ekkor ugyanis a gázolajból, a jó égési tulajdonságokkal rendelkező paraffinos szénhidrogénekből kristályok válnak ki, amelyek összeállnak viasszerűen, eltömik a szűrőket és így szivattyúzhatatlanná teszik a hajtóanyagot. Télen célszerű ezért egy új üzemanyagszűrő garnitúrát a járművekben tartalékként tartani és üzemanyag-ellátási gondok esetében szűrőcserét végrehajtani. A folyásjavító adalékot rendszerint kis kiszerelésben hozzák forgalomba és a gázolaj télen hozzákeverve -25, esetleg -35 °C-ig biztosítható a zavartalan motorindítás.
A gyakorlatban tehát néhány százalék petróleum bekeverése is javítja a hidegindítást. A benzin 1%-os bekeverése esetén a gázolaj hidegfolyási tulajdonsága alig javul, de a kenőképessége romlik, ezért alkalmazása nem javasolható. A gázolajba kis mennyiségű víz is kerülhet az üzemanyagtartályba bejutó levegővel. Az esős időben a levegő relatív páratartalma közel 100%-os, ha a tartályba nagy mennyiségű ilyen levegő jut, akkor éjszakai lehűlés során (a harmatpontot elérve) víz válik ki belőle.
A kenőolajok általában nem okoznak különösebb gondot a téli üzemeltetés során. A motor- és hajtóműolajokra a gyártó vagy a gépforgalmazó által a gépkönyvben megadott viszkozitású és teljesítményszintű olaj használatát kell betartani. Ha a motorolaj cseréje tél elejére esik, és várhatóan sokat üzemel a gépjármű, akkor az előírások figyelembevétele mellett célszerű az azonos termékcsaládból a kisebb viszkozitású olajat használni, pl. a SAE 20 W-50-es helyett a SAE 15W-40-es viszkozitás jelűt. A házilagos olajcsere előtt célszerű a márkaszerviz tanácsát kikérni.
Akkumulátor ellenőrzése, karbantartása Az időjárás télire fordultával, a belső égésű motorral hajtott járművek indítása is nehézséggel jár néha. Az egyébként megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárműnél az indítási gondokat gyakran az akkumulátor nem megfelelő állapota okozza. A gépjárműtechnikában alkalmazott ólomakkumulátorok kialakításuk alapján két nagy csoportba sorolhatók: a gondozásszegény és a gondozásmentes akkumulátorok csoportjába. A hagyományos felépítésű, bontható cellákkal rendelkező, gondozásszegény akkumulátor gondozást igényel. Az ilyen akkumulátorokat a zavartalan működés és a hosszú, 3-4 éves élettartam elérése érdekében a téli időszakban rendszeresen (havonta) ellenőrizni szükséges. Az egyik leglényegesebb tennivaló a kénsav (akkumulátorsav) szintjének ellenőrzése cellánként, és szükség esetén a zárdugó eltávolítása után desztillált (vagy ioncserélt, MSZ 1148-81) vízzel a szint beállítása az edényen jelölt mértékig. Amennyiben az akkumulátoredény nem átlátszó, akkor a zárdugó nyílásán benézve a savszintjét a lemezek felett 10-15 mm magasra kell beállítani, amelyhez eszközként használható a savszívóval ellátott akkumulátorsavsűrűség-mérő. Ha jelentős mennyiségű (50-100 cm3) víz pótlására került sor, akkor okvetlenül szükséges elektromos töltőkészülékre kapcsolni, és elektronokkal is feltölteni az akkumulátort. Az akkumulátor elektromos töltési foka legegyszerűbben a sav sűrűségének mérésével határozható meg. A sűrűségmérés legegyszerűbben a gumilabdával ellátott akkumulátorsavsűrűség-mérővel végezhető el. A lemerült akkumulátorban az elektrolit (sav) hamarabb megfagyhat, amely az akkumulátor tönkremenetelét okozza. Az akkumulátorból kivehető villamos energia mennyiségét, tárolóképességét többek között nagymértékben befolyásolja az akkumulátor hőmérséklete. A traktorban alkalmazott, +27 °C-on teljesen feltöltött, 112 Ah-ás akkumulátor téli időszakban pl.-20 °C-on csak 40 Ah tárolóképességgel rendelkezik, és így az indítóképessége igen csekély. A téli üzemeltetés, ha szakaszos, akkor a kismértékben lemerült is célszerű akkumulátortöltőre kapcsolni és elektronokkal feltölteni. A teljesen zárt gondozásmentes ólomakkumulátornál nem lehet a sav szintjét és sűrűségét ellenőrizni. Az ilyen akkumulátornál is el kell végezni időszakosan az elektronokkal való feltöltést, ha lemerült állapotba került. A töltési fok ennél a típusnál az egy cellára eső kapocsfeszültség mérésével határozható meg, amelyhez normál-áramerősséggel kell leterhelni az akkumulátort. Az akkumulátor működőképessége a használat során csökken. Ha az akkumulátor nehezen tölthető fel, és hamar elveszíti a tárolt energiát, akkor le kell cserélni. Az eredetivel megegyező kapacitású és póluskivezetésű akkumulátort célszerű alkalmazni. A hosszabb időre leállított gépekből, gépjárművekből célszerű az akkumulátorokat kiszerelni, és egy tárolóhelyiségben elhelyezni, ahol időszakos elektronokkal való feltöltését is el lehet végezni.
Gumiabroncs Az üzemelő traktorok és mezőgazdasági gépek gumiabroncsainál a hideg beálltával a belsőlevegő-nyomást kell beállítani és rendszeresen ellenőrizni. A terhelésnek megfelelő és az abroncs típusára vonatkozó belső nyomás rendszerint az abroncsról leolvasható vagy a termékkatalógusból kikereshető. A vízzel feltöltött abroncsok esetében például rakodógépeknél téli használatkor biztosítani kell a víz fagyállóságát. A hosszabb üzemszünet esetén a gépre felszerelt abroncsokat tehermentesíteni (felbakolt) állapotban tároljuk, vízfeltöltés esetén távolítsuk el a vizet. A mindennap szállítást végző tehergépjárművek esetében szóba jöhet a téli abroncsok alkalmazásának lehetősége is. A korszerű téli abroncsok terjedése a tehergépjárművek esetében is megkezdődött.
Zárak és ajtók gumitömörítésének ápolása Az ajtók és egyéb nyílászárók gumitömítését talkumos por alakú ápolószerrel célszerű kezelni, bedörzsölni. Talkum a háztartásban használt hintőpor alapanyaga, ezért ez is használható, vagy a gyógyszertárban vásárolható talkum is megfelel. Az ajtózárakba grafitporos zárápoló szert célszerű használni. Ha ennek ellenére a zár befagyott, akkor spray kiszerelésű zároldó olajat (speciális szilikonolajat) kell alkalmazni.
Irodalomjegyzék § Hancsók J. - Lakatos I. - Valasek I.: Üzemanyagok és felhasználásuk; Budapest, Tribotechnik Kft. 1998. § Dr. Hodvogner László: Gépjárművek villamos berendezései; Budapest, Műszaki Könyvkiadó 1988.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.