Elöregedés jellemzi a magyar gazdatársadalmat – derült ki az AGRYA közeljövőben végzett kutatásából. A fiatalok mezőgazdasági tevékenységének támogatása fontos cél lesz a jövőben, amivel párhuzamosan az internetes agrármédia szerepe is egyre hangsúlyosabb lesz.
Hasonlóan a nemzetközi tendenciákhoz, a magyar gazdatársadalmat is egyre kedvezőtlenebb korösszetétel, az elöregedés jellemzi - foglalja össze legújabb kutatásának eredményeit az AGRYA Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége. A szervezet a KSH adataira hivatkozva romló tendenciáról számol be; a 34 éves és az alatti gazdálkodók aránya 2,1 százalékponttal, a 35–54 év közöttieké 5,3 százalékponttal csökkent.
Székely Erika, az AKI munkatársa a bajai Axiál Szakmai Napokon tartott előadást a témában, ahol kiderült: "Az egyéni gazdaságok vezetőinek átlagéletkora 2000-2010 között 53-ról 56 évre nőtt".
A magyar mezőgazdaság fennmaradása érdekében fontos generációváltás tehát egyre kisebb mértékben figyelhető meg, a gazdatársadalom elöregedőben van, amely gyors beavatkozást sürget.
A fiatalok szívesebben fejlesztenek
Az AGRYA kutatásából egyértelműen látszik, hogy a fiatal gazdálkodók szívesebben végeznének fejlesztéseket, így a generációváltásra a versenyképes, modern mezőgazdaság megteremtéséhez is szükség van. Bár a 18 és 24 év közöttiek mindössze 80 százaléka bővítené gazdaságát, addig a 25 és 29 év közöttiek már 100 százaléka, a 30 és 34 év közöttiek pedig 94 százaléka. Ehhez képest az AGRYA által megkérdezett 35 és 40 év közötti gazdák mindössze 82 százaléka lenne hajlandó bővítésre.
Ez a statisztika is jó szemlélteti, hogy miért volt fontos lépés az AGRYA és az Axiál Kft. között létrejött együttműködési megállapodás, amelynek célja a generációs és technológiai megújulás, a szakember utánpótlás.
Mi kell a generációváltáshoz?
Az AGRYA több javaslatot is tett már a generációváltás elősegítése érdekében. A szervezet által összeállított "Fiatal Gazda Csomag"-ban többek között a KAP támogatások, az innovatív beruházások ösztönzése, a farm gyakornoki program bevezetése, a stabil költségvetés megteremtése valamint a külföldi szakmai tapasztalatcserék támogatása kapott helyet javaslatként.
Eközben a kormány már intézkedéséket is hozott a fiatal gazdák segítése érdekében. "A kormány által 2012. március 21-én elfogadott Nemzeti Vidékstratégia (NVS) egyik kulcskérdése a vidéki életet és a gazdálkodást választó, gyermekeket vállaló fiatalok helyben boldogulásának ösztönözése a Demográfiai földprogram segítségével. A Stratégia előnyben részesíti a családi gazdálkodás folytonosságát, és a generációnkénti megújítás lehetőségét kínáló európai támogatási megoldásokat – a családon, rokonságon belüli illetékmentes „gazdaságátadási támogatást” és a „fiatal gazdák induló támogatását”" - hangsúlyozta bajai előadásában Székely Erika. Mint mondta, a kormány egyik célja, hogy a fiatal gazdák arányát 30 százalékra emeljék.
A törekvésekből kitűnik, hogy a generációváltás elősegítése az elkövetkezendő időszakban egyre hangsúlyosabb lesz, amely az internethasználati kutatásokat, és az Agroinform látogatóinak korösszetételét is figyelembe véve azt jelenti, hogy egyre inkább felértékelődik majd az online agrármédia szerepe.
Ahogy az internet egyre inkább terjed az országban, úgy a mezőgazdaság területén is folyamatos emelkedést figyelhetünk meg, amely szorosan kapcsolódik a generációváltáshoz is.
"Az utóbbi években az összes korosztályban dinamikusan nőtt az internetpenetráció. A 15-24 évesek körében tízből kilencen interneteznek – így ebben a szegmensben komoly növekedés már nem várható a jövőben. Az idősebb korcsoportokban ugyanakkor van még növekedési potenciál: az 50-69 éveseknél az elmúlt 3 évben több mint másfélszeresére nőtt a penetráció, de még mindig csak egyharmaduk használja a világhálót" - olvasható egy elemzésben az nrc.hu portálon. A vizsgálatból készített diagramon jól látszik, hogy 25 és 34 év közöttiek is nagy számban interneteznek.
Tehát a mezőgazdaságban bekövetkező generációváltás miatt az agráriummal foglalkozó internetes portálok szerepe is egyre inkább felértékelődik, miközben az internetes média még segíti is az innovációt és a generációváltást a szemléletformálás, az online közösségek és a gyors információáramlás segítségével. Az Agroinform Fórumában például a gazdálkodók egymást segítve hidalják át a generációs különbségeket, a fiatalok az idősektől, az idősek pedig a fiataloktól szerezhetnek be közvetlenül információkat.
Az Agroinform portált 2011-ben mintegy 1,8 millió látogató kereste fel a Google Analytics szerint, akik átlagosan 11 percet töltenek el a honlapon. Olvasóink között a 30 és 40 év közöttiek vannak többségben 32 százalékkal, míg látogatóink 26 százaléka 20 és 30 év közötti. Ha ehhez még hozzáadjuk azt a 9 százalékot, amit a 20 év alattiak tesznek ki, akkor azt látjuk, hogy az Agroinform portált 67 százalékban az új generáció látogatja, amely havonta több mint 1,2 millió olvasót jelent ebből a korosztályból.
Mindez azt bizonyítja, hogy ha fiatal gazdákat támogató intézkedések célbe érnek, és valóban növekedő tendenciát figyelhetünk meg a koreloszlásban, akkor az eddig is népszerű agrárportálokra még nagyobb hangsúly és emellett felelősség is hárul. Eszerint a jövőben várhatóan továbbra is emelkedni fog a látogatók és aktív felhasználok száma az Agroinform portálon.
Forrás: eu-info.hu