A 2003-as üzleti év pozitív eredményeit a Fendt a németországi Würzburgban, nemzetközi sajtókonferencia keretében hozta nyilvánosságra, melyen az Axiál Kft. jóvoltából mi, magyar
mezőgazdasági újságírók is résztvehettünk.
Mint azt Hermann Merschroth, az AGCO konszern elnökhelyettese és a menedzsment szóvivője elmondta, a tavalyi évben a Fendt az export hányadot 15%-kal, a teljes traktorforgalmazást 2,3%-kal növelte, ami a nehéz piaci körülmények között jelentős eredménynek számít. A cégnek másodszor sikerült bevételeit a 700 millió eurós határ fölé emelnie, összesen 10 959 traktort értékesítve.
2004-ben az export piacokon uralkodó jó hangulat és az egész világon egyre elfogadottabb Vario-technika következtében az értékesítés további erősödésére és több mint 11.000 eladott gépre számítanak.
Több pénz fejlesztésekre, komoly beruházások
A Fendt az AGCO konszernen belül és világszerte is a csúcstechnológiát képviseli. Ennek a szigorú elvárásnak csak a kutatás és a fejlesztés területén végzett sokéves tevékenységgel lehet megfelelni.
A 2004. év fejlesztési költségvetése ennek megfelelően tovább nőtt: kereken 21 millió euró áll rendelkezésre fejlesztésekhez - ez pedig 3 millió euróval több, mint 2003-ban. Mindez jól példázza azt, hogy az AGCO anyavállalatként erősen invesztál a Fendt-be: 2002-től 2004-ig összesen 56 millió eurót, ami példátlan a cég eddigi történetében.
Technikai újdonságok
A múlt év novemberében megrendezett „Agritechnica” kiállításon a Fendt a 700-as Vario új generációjával, továbbá a 200 S változat teljesen új sorozatával, valamint a 200 V és 200 P típusú speciális traktorok új termékcsaládjával jelent meg. Kerek 10 hónap elteltével most újabb fejlesztésekkel, a sikeres 6-hengeres Vario termékcsalád további optimalizálásával álltak elő, ami nemzetközi viszonylatban is jelentős érdekességnek számított.
A schönborni grófságban megtartott újságírói prezentáción, valamint a másnapi Fendt-Földnapon testközelből is megismerhettük az újdonságokat, melyek középpontjában a Fendt-Software Variotronic 4 program, a szintszabályzós kabin rugózás és a Fendt nyomvonal követő rendszere, az Auto-Guide állt. A Fendt további innovációja volt még a Star Service szolgáltató program és a betakarítás technika területén bemutatott számos újítás. Mielőtt belefognék ezek taglalásába, lássuk a gyár jövő évi traktor kínálatát.
Fend traktorok 2005: hét gyártási sorozat
A Fendt 2005. évi aktuális traktor programja hét csúcsminőségű gyártási sorozatot fog át 65-310 lóerőig.
A 200 V/F/P speciális traktorok 65 95 LE teljesítmény tartományban, négy teljesítmény variánsban állnak rendelkezésre. A 200 S kompakt traktorok, melyeket a nemzetközi szaktudósítók „2004. év traktorának” választottak, szintén négyféle motor variánssal készülnek.
A 300 Ci Fendt traktorok, melyek 30"-os abronccsal és alacsony tetős megoldással rendelkeznek, már 2,54 m magasságtól kaphatóak, 92, 98 ill. 112 LE teljesítménnyel.
A 400-as Vario gyártási sorozat alsó teljesítmény küszöbét 100 LE alá csökkentették, így a 409-es Vario 95 lóerős teljesítményével a Fendt továbbra is az egyetlen olyan traktorgyártó cég, amely 100 LE alatti vontatót gyárt fokozatmentes hajtóművel. A négyféle 400-as legerősebb változata a 412-es Vario, 128 LE teljesítménnyel.
A 700-as Variok 126 -175 lóerőig állnak rendelkezésre és kívánságra a Vorgewende- Management VariotronicTI ill. az automatikus TMS motor-hajtóművezérléssel szállíthatók, valamint a nagy traktorok technológiájával szerelhetők fel.
A Fendt a 168 - 195 lóerőt teljesítő 800-as, illetve a 198 - 310 lóerő tartományban gyártott 900-as Vario zászlóshajóin ezek a felszerelések széria jellegűek.
Vario Program 2005: Intenzív temékgondozás
A kabin szellőzését minden Vario esetében tökéletesítették: a fokozatmentesen szabályozható friss levegő befúvó rendszer a széria felszerelés része. A Varioterminált a Fendt új opciókkal bővítette a vezető most a motor fordulatszámot és a mellső, ill. hátsó meghajtó tengely fordulatszámát is figyelemmel kísérheti.
A 700-as, a 800-as és a 900-as sorozatokhoz októbertől opcionálisan ABS csatlakozót is beépítenek, ezzel lehetővé válik ABS rendszerrel ellátott tehergépkocsi pótkocsi vontatása is, jóllehet a traktor nem rendelkezik ABS rendszerrel.
A kezelési kényelem jelentős javítása: külső hidraulikusszelep működtetés
A 800-as és a 900-as Vario sorozatot mostantól széria felszerelésként külső hidraulikusszelep működtető rendszerrel látják el. A 700-as Variok esetében ez a rendszer opcióként kapható. Nyomógombonként a hátsó fény konzolra szerelt 3. vagy 4. hidraulikus vezérlő készülék működtethető. A szelepek kiválasztása Varioterminálról történik. Ez a rendszer különösen hasznos külső készülékek csatlakoztatásakor, pl. a hígtrágya tartály hidraulikus tolóművének nyitása ill. zárásakor.
Még több kényelem munka és vezetés közben: szintszabályozós pneumatikus kabinrugózás
A rugózó mellső tengely, a lengéscsillapító és a mechanikus kabin rugózás a 700-as, 800-as és 900-as sorozatok esetében a Variok alapkiviteléhez tartozik. Az új pneumatikus kabinrugózással a Fendt a vezető helyén már-már tehergépkocsi szintre hozta a kényelmet. A légrugós lengéscsillapítóba szintszabályozót építettek, így a rugózás automatikusan alkalmazkodik a különböző terhelési állapothoz, feleslegessé téve a különböző rugózási fokozatokra, ill. rugó keménységekre történő átkapcsolást. A kabinrugózás pneumatikus változata a 800-as és a 900-as Vario sorozatokhoz széria tartozékként, a 700-as Vario sorozathoz opcióként jár.
Új Variotronic 4 szoftver minden Vario 6 hengereshez: optimalizált TMS-Szoftver és ISO-BUS készülékvezérlés
A 2005-ös modell évben a TMS-sel ellátott Variok a motor fordulatszám optimális szabályozását garantáló, új szoftvert kapnak. Ez első sorban a következőt jelenti: a fordulatszám csökkenés gyorsabb, ha a traktor olyan területre ér, ahol kisebb teljesítmény is elegendő. Még a vontatmány gyorsulása esetén is kisebb motor fordulatszám szükséges akkor, ha a teljes motor teljesítményre nincs szükség. Ezáltal a gyors reverzálásonkénti haladási irányváltás is lényegesen lágyabban következik be. Ez az optimalizált fordulatszám szabályozás az üzemanyag fogyasztás további csökkentéséhez is hozzájárult.
Ezzel egyidejűleg olyan funkciót is beépítettek, amely lassításkor lehetővé teszi gázpedál üzemmódban a karral a hajtómű áttétel kézi visszavételét úgy, mint a klasszikus gázpedálos és váltókaros haladás esetén. Ez a meghatározott lassítás az automatikusan magasabb motor fordulatszámmal a motorfék hatás és ezzel a motorfék hatékonyságának biztosítását teszi lehetővé. A traktor viselkedése fékezéskor is lényegesenjavul: a motor gyorsabban és finomabban reagálA TMS szoftver finomításával kapcsolatban a Varioterminálba TMS beállító opciót építettek. A vezető beállíthatja a fordulatszám alsó és felső határát. Ebből az előírt fordulatszám sávból a TMS sem felfelé, sem lefelé nem léphet ki. Az aktiválás definiálható összefüggések szerint történik pld. bekapcsolt hajtó tengely esetén. A funkció rákapcsolt készülékek esetén a finom beállítást célozza. Előnye abban áll, hogy ez a rendszer álló jármű esetén is használható, pld. tartály feltöltésnél a motor fordulatszám automatikusan felfut, ha a meghajtó tengelyt külső működtető kapcsolóval bekapcsolják.
Fendt készülékvezérlés ISO-BUS szabvány szerint is
Az adapterek mezőgazdasági LBS BUS-rendszeren keresztül történő vezérlésének bevezetésének kezdetén a Fendt már korán bekapcsolódott a fejlesztésbe. Az integrált Varioterminál segítségével lehetővé vált a rákapcsolt készülék vezérlése anélkül, hogy ehhez külön kezelő terminál volna szükséges. 2001-től a szabványosítási erőfeszítések nemzetközi síkra kerültek, az adatátvitel a nemzetközi ISO 11783 szabvány szerint történik.
2004 novemberétől a 700-as, 800-as, és 900-as Vario gyártási sorozatokat szériaszerűen ISO-BUS készülékekkel látják el, melyek működtetése a vontatmányon rendelkezésre álló Varioterminálon keresztül, ill. a vezető mellett elhelyezett multi-funkciós vezérlő karral történik. A 400-as Variok esetében felár ellenében a csatlakoztatott készülékek varioterminállal történő működtetését lehetővé tevő készüléket építenek be. Az ISO vezérlés előnye az eddigi LBS rendszerekkel szemben az, hogy a joystick-en lévő gombok közvetlenül hozzárendelhetők. Ezen kívül az ISO az LBS-hez képest 250 kbit/s bitsebességgel kétszeres adatátviteli sebességgel rendelkezik.
A Fendt az ISO, ill. az LBS esetében lefelé kompatibilitást valósít meg: Az LBS rendszerű készülékek az új Variok segítségével az új ISO vezérlő rendszeren keresztül minden további nélkül üzemeltethetők. A már Variotronic készülékvezérléssel ellátott Vario-traktorok - a gyártási idő függvényében 2005 tavaszától ISO frissítő pakettel láthatók el.
Auto-Guide nyomvonalkövető rendszer a Fendt gyártmányokhoz
Ez a teljesen automatizált vezető rendszer a vontatmányt nagy pontossággal vezeti végig egy virtuális nyomvonalon, mely rendkívüli munkaminőséget, a vezető tehermentesítését, bármilyen művelési szélességet ill. sötétben vagy rossz látási viszonyok mellett is pontos munkát eredményez.
Az Auto-Guide nyomvonalkövető rendszer az új 700-as, 800-as és 900-as Vario rendszerekhez szállítható e három gyártási sorozat vontatmányai utólag is felszerelhetők, ha ezek rendelkeznek TMS rendszerrel. Flotta üzemmódban az Auto-Guide rendszer cserélgethető a különböző traktorok között, ha a gépek rendelkeznek a megfelelő felszerelésekkel.
MoDaSys automatikus adatregisztrálás
A költség-nyomás és a termelésigazolási kötelezettség (pl.178/2002 EU rendelet) a mezőgazdaságban is növeli az adatregisztrálás jelentőségét. A Fendt traktorok számos szenzorral vannak ellátva, amelyeken keresztül minden munkavégzés rögzíthető és dokumentálható, beleértve a csatlakoztatott készülékek adatait is.
A modul rendszerű MoDaSys adatrögzítő rendszer segítségével az adatok kényelmesen leolvashatók a Varioterminálról, ill. további feldolgozásuk is m
egoldott.
Forrás: Agrárágazat