Nem árulok el nagy titkot azzal a kijelentéssel, hogy a marketingesek mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vétel felé tereljék a vásárlókat. Ha nagyon őszinték akarunk lenni, ugye veled is történt már olyan, hogy berohantál 1 dologért, és végül öttel távoztál? Mi lenne az áruházláncok titka? A Lidl bemutatta mesterien komponált térképét!
Miért vásárolunk annyit a boltokban?
Míg a gyártóknak az a céljuk, hogy az ő termékeiket emeld le a polcról, addig az áruházláncoknak az, hogy minél több terméket emelj le a polcról. És ha ez a két erő egyesül, akkor nehéz ellenállni, hogy ne teli kosárral lépj ki az ajtón. Nem is gondolnánk mennyi jól meggondolt lépést tesznek azért a nagy bevásárló helyiségek, boltok, áruházláncok, hogy téged is arra késztessenek, hogy igen, vedd csak meg. Alapvetően a korunkat a „fogyasztói társadalom” jelzővel szokták illetni, azért, mert soha nem látott mértékben nőtt a fogyasztásunk, vásárlási hajlandóságunk. Vajon a marketing kampányok ebben mennyire játszanak szerepet?
Pszichológiai trükkök miatt vásárlunk többet?
Ilyen egyszerű pszichológiai trükkökkel igyekeznek átverni minket az áruházak: játszanak a kisszerelésekkel, a bevásárlókocsik méretével, a számukra fontosabb termékeket szemmagasságba teszik, az olcsókat pedig olyan lentre, hogy kényelmetlen legyen őket elérni, és ha lehet, ne is vedd észre őket. Kinek van hűségkártyája? És ki vett már meg csak azért valamit, mert azzal kedvezményes? Az árakkal való játszadozásról pedig ne is beszéljünk… És akkor még ugye a tv reklámok, szórólapok nem is kerülnek szóba, mert most csak a boltokba bevetett marketing eszközökről beszélünk.
A boltoknak ezt a trükkjét ismerned kell
Tudtad, hogy a napokban megnyílt a 200. magyar Lidl Áruház? Néhány évvel ezelőtt ez teljesen elképzelhetetlen lett volna, de nem is ez a fő lényeg… hanem az, hogy ennek apropóján közétették a marketingesek egyik féltve őrzött titkát, a bolt térképét. Valószínűleg azért készítették ezt, hogy az újdonsült vásárlók minél könnyebben megtalálják a keresett terméket, de ez miért is lenne érdekük? Ugye te is nem egyszer mérgelődtél már azon, hogy nem találsz alapvető dolgokat a boltokban, mert azok teljesen lehetetlen helyen vannak? Miért nem lehet a kenyeret és a tejet közelebb tenni? Miért nem lehetnek a fontos dolgok a bejáratnál, és a nem olyan keresettek belül? Vagy miért épp az alkoholok, chipsek, üdítők, és csokik mellett kell sorban állni? Ha minél többet bolyong, járkálsz az áruházban, és állsz csábító termékek mellett, annál nagyobb eséllyel bűnbe is esel, és emelsz le olyan termékeket a polcokról, amiket egyébként nem is akartál volna venni. Persze vannak olyan esetek, amikor jól jön a káosz, mert meglátsz egy olyan terméket, amit elfelejtették felírni, pedig elfogyott, de nem ez a jellemző…
Hogyan rendezik be a boltokat?
Viccesen hangzik, amikor apukám azt mondja egy bolt közepén állva, hogy ez egy igazi labirintus, és ő semmit sem talál, csakhogy bár nem szakember, de teljesen jól, szakmai szemmel jellemzi ilyenkor a helyzetet. A marketingesek szánt szándékkal pakolják ki a labirintus elv alapján a termékeket a boltban! A berendezés célja az, hogy az összes soron végig menj, és így minél több esélyed legyen impulzusvásárlásra. Az impulzusvásárlás alatt azt kell érteni, hogy egy gyors impulzus hatására - például jajj, de jó ára van, vagy jajj, éhes vagyok, úgy ennék egy ilyet, bár pont a vacsorához vásárlok be-, megveszel valamit, bár előre nem tervezted.
Hogyan védekezzünk a pszichológiai trükkök ellen?
Ha engem kérdeztek, ezeket a trükköket csak kellő tudatossággal lehet legyőzni. Amikor a bevásárló listáddal mész a boltban, ügyelj arra, hogy ne csábulj el. Amikor leemelsz valami olyat a polcról, amit nem írtál fel, kétszer gondold meg, hogy valóban kell-e, még ha most nagyon akciós is, plusz forintokat ér a kasszánál! Gondolj arra, hogy mindig van akció, ezért nem kell a világ, és a boltok összes akcióját kihasználnod, még ha plusz matricákat, pontokat is adnak érte, biztos azért van, mert ez nekik éri meg, nem neked!