Nem árulok el nagy titkot azzal a kijelentéssel, hogy a marketingesek mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vétel felé tereljék a vásárlókat. Ha nagyon őszinték akarunk lenni, ugye veled is történt már olyan, hogy berohantál 1 dologért, és végül öttel távoztál? Mi lenne az áruházláncok titka? A Lidl bemutatta mesterien komponált térképét!
Miért vásárolunk annyit a boltokban?
Míg a gyártóknak az a céljuk, hogy az ő termékeiket emeld le a polcról, addig az áruházláncoknak az, hogy minél több terméket emelj le a polcról. És ha ez a két erő egyesül, akkor nehéz ellenállni, hogy ne teli kosárral lépj ki az ajtón. Nem is gondolnánk mennyi jól meggondolt lépést tesznek azért a nagy bevásárló helyiségek, boltok, áruházláncok, hogy téged is arra késztessenek, hogy igen, vedd csak meg. Alapvetően a korunkat a „fogyasztói társadalom” jelzővel szokták illetni, azért, mert soha nem látott mértékben nőtt a fogyasztásunk, vásárlási hajlandóságunk. Vajon a marketing kampányok ebben mennyire játszanak szerepet?
Pszichológiai trükkök miatt vásárlunk többet?
Ilyen egyszerű pszichológiai trükkökkel igyekeznek átverni minket az áruházak: játszanak a kisszerelésekkel, a bevásárlókocsik méretével, a számukra fontosabb termékeket szemmagasságba teszik, az olcsókat pedig olyan lentre, hogy kényelmetlen legyen őket elérni, és ha lehet, ne is vedd észre őket. Kinek van hűségkártyája? És ki vett már meg csak azért valamit, mert azzal kedvezményes? Az árakkal való játszadozásról pedig ne is beszéljünk… És akkor még ugye a tv reklámok, szórólapok nem is kerülnek szóba, mert most csak a boltokba bevetett marketing eszközökről beszélünk.
A boltoknak ezt a trükkjét ismerned kell
Tudtad, hogy a napokban megnyílt a 200. magyar Lidl Áruház? Néhány évvel ezelőtt ez teljesen elképzelhetetlen lett volna, de nem is ez a fő lényeg… hanem az, hogy ennek apropóján közétették a marketingesek egyik féltve őrzött titkát, a bolt térképét. Valószínűleg azért készítették ezt, hogy az újdonsült vásárlók minél könnyebben megtalálják a keresett terméket, de ez miért is lenne érdekük? Ugye te is nem egyszer mérgelődtél már azon, hogy nem találsz alapvető dolgokat a boltokban, mert azok teljesen lehetetlen helyen vannak? Miért nem lehet a kenyeret és a tejet közelebb tenni? Miért nem lehetnek a fontos dolgok a bejáratnál, és a nem olyan keresettek belül? Vagy miért épp az alkoholok, chipsek, üdítők, és csokik mellett kell sorban állni? Ha minél többet bolyong, járkálsz az áruházban, és állsz csábító termékek mellett, annál nagyobb eséllyel bűnbe is esel, és emelsz le olyan termékeket a polcokról, amiket egyébként nem is akartál volna venni. Persze vannak olyan esetek, amikor jól jön a káosz, mert meglátsz egy olyan terméket, amit elfelejtették felírni, pedig elfogyott, de nem ez a jellemző…
Hogyan rendezik be a boltokat?
Viccesen hangzik, amikor apukám azt mondja egy bolt közepén állva, hogy ez egy igazi labirintus, és ő semmit sem talál, csakhogy bár nem szakember, de teljesen jól, szakmai szemmel jellemzi ilyenkor a helyzetet. A marketingesek szánt szándékkal pakolják ki a labirintus elv alapján a termékeket a boltban! A berendezés célja az, hogy az összes soron végig menj, és így minél több esélyed legyen impulzusvásárlásra. Az impulzusvásárlás alatt azt kell érteni, hogy egy gyors impulzus hatására - például jajj, de jó ára van, vagy jajj, éhes vagyok, úgy ennék egy ilyet, bár pont a vacsorához vásárlok be-, megveszel valamit, bár előre nem tervezted.
Hogyan védekezzünk a pszichológiai trükkök ellen?
Ha engem kérdeztek, ezeket a trükköket csak kellő tudatossággal lehet legyőzni. Amikor a bevásárló listáddal mész a boltban, ügyelj arra, hogy ne csábulj el. Amikor leemelsz valami olyat a polcról, amit nem írtál fel, kétszer gondold meg, hogy valóban kell-e, még ha most nagyon akciós is, plusz forintokat ér a kasszánál! Gondolj arra, hogy mindig van akció, ezért nem kell a világ, és a boltok összes akcióját kihasználnod, még ha plusz matricákat, pontokat is adnak érte, biztos azért van, mert ez nekik éri meg, nem neked!
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.