Lehetőség az adóügyek elektromoikus intézésére
Az adózás rendjéről szóló törvény 2008. január 1-jétől hatályos rendelkezése értelmében az adóügyek elektronikus intézésében 2008-ban újdonságként jelentkezik több adóügy elektronikus intézésének lehetősége. A törvény felhatalmazása alapján az adózó, illetve képviselője – az Ügyfélkapun keresztül – elektronikus úton is benyújthatja az állami adóhatósághoz az általános, a nemleges és az együttes adóigazolás iránti, valamint a fizetési könnyítés iránti kérelmeit, valamint elektronikus úton is teljesítheti bejelentési és változásbejlentési kötelezettségét, továbbá elektronikus úton is lekérdezheti, letöltheti a bejelentési (változásbejelentési) kötelezettség alkalmával bejelentett és az adóhatóság által nyilvántartott adatokat. Az előzőekben említett adóügyek elektronikus intézésének előzetes feltétele az eljáró személy okmányirodai regisztrációja, továbbá abban az esetben, ha az adózó nevében állandó képviseleti joggal rendelkező személy jár el az említett adóügyek intézése során, akkor a képviseleti jogosultság bejelentése is szükséges az erre a célra szolgáló – kizárólag az APEH honlapjáról letölthető – 08T180 számú adatlapon.
Felhívjuk az okmányirodai regisztrációval rendelkező magánszemély adózók figyelmét, hogy a regisztrációjuk alapján az Ügyfélkapun keresztül saját adóügyeik elektronikus intézésre külön adóhatósági bejelentés nélkül is jogosultak.
Amennyiben az adózó nevében képviselője jár el az adóügyek elektronikus intézése során, és a 08T180 számú adatlapot törvényes képviselő, vagy az állami adóhatósághoz már bejelentett érvényes, valamennyi adóügy intézésére feljogosító állandó meghatalmazással rendelkező képviselő nyújtja be, akkor az adózó nevében az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságot az adatlapon külön nem kell jelölni, jogosultsága ezekre az ügyekre külön jelölés nélkül is kiterjed.
Kizárólag abban az esetben kell az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó képviseleti jogosultságot külön megjelölni az adatlap erre a célra szolgáló, „az adózótól kapott, az egyes adóügyek elektronikus úton történő intézésére feljogosító állandó meghatalmazás, megbízás bejelentése” elnevezésű blokkjában, ha a képviselő nem törvényes képviselő, vagy nem rendelkezik az állami adóhatósághoz már bejelentett érvényes, valamennyi adóügy intézésére feljogosító állandó meghatalmazással. Abban az esetben tehát, ha a képviselő az adatlapon jelenti be az egyes adóügyek elektronikus intézésére feljogosító állandó meghatalmazását, megbízását, akkor az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságukat az adatlap említett, erre a célra szolgáló blokkjában külön jelölni kell.
Az elektronikus bevallásra kötelezett, valamint az elektronikus bevallást önkéntesen választó, és az adókötelezettséget képviselő útján teljesítő adózók esetében a képviselő már 2008. január 1-jét megelőzően is bejelenthette a képviseleti jogosultságát az erre a célra rendszeresített 07T180 vagy 07T181 számú adatlapon. Az említett adatlapokat – továbbá a kizárólag változásbejelentésre szolgáló 07T183 számú adatlapot is – a 2008. évben a 08T180 számú adatlap váltja fel (vonja össze).
Abban az esetben, ha a képviselő által korábban benyújtott 07T180 vagy 07T181 számú adatlap alapján jelenleg az általa képviselt adózó tekintetében nem valamennyi bevallás és adatszolgáltatás benyújtására jogosult, hanem külön jelölte egyes bevallások vagy adatszolgáltatások elektronikus benyújtására vonatkozó jogosultságát, akkor az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságukat a 08T180 számú adatlap fent említett blokkjában külön jelölni kell. Ebben az esetben a 08T180 számú adatlapot változásbejelentésként elektronikus úton nyújthatja be az adóhatósághoz.