A becslések szerint 2020-ban csak az Egyesült Államokban kétszer annyit költenek majd a digitális hirdetésekre, mint 2015-ben. Az online marketing ideje elérkezett, a keresőoptimalizálás az AdWords és Facebook hirdetések nélkül a már nincs jól működő vállalkozás.
Az elmúlt évek során folyamatosan zajló digitális forradalom temérdek olyan eszközt adott a kereskedők kezébe, amelyek lehetővé teszik, hogy teljesen újszerűen vehessék fel a kapcsolatot meglévő és leendő ügyfeleikkel.
Ez a digitális előrehaladás azonban kétélű fegyver, és a számtalan eszköz közül nehéz lehet kiválasztani azokat, amelyek a legjobb eredményeket biztosíthatják céged és ügyfeleid számára egyaránt.
Ezért gyűjtöttünk össze hatot a 2018-ban legfontosabbnak ígérkező digitális marketing trendek közül, amelyekkel már most érdemes közelebbről is megismerkedni, hogy a későbbiekben a lehető legtöbbet hozhasd ki belőlük!
1. A gépek (marketinges) lázadása
Az üzleti vezetők közel 100%-a véli úgy, hogy a jövőben az emberek és a gépek közös erővel dolgoznak majd a marketing feladatok elvégzésén. Ezt a kijelentést az úgynevezett „gépi tanulás” technológia fejlődésére alapozzák.
A mai rohanó világban az emberek igényei és szükségletei rohamos ütemben váltakoznak, ehhez pedig gyors reakciót biztosító rendszerekre van szükség. A gépi tanulás pontosan ebben segíthet a marketingeseknek, egyre pontosabban és személyre szabottabban megjósolva ezeket a változásokat a begyűjtött (megtanult) adatok alapján.
A gépi tanulást már most sikeresen alkalmazzák az egészségügy területén és a pénzügyi csalások kiszűrésére, így csak idő kérdése, hogy mikor jelenik majd meg a marketingben is.
2. A közösségi média „sötét oldala,” avagy a dark social
A közösségi platformok kiváló hirdetési eszközöket kínálnak a cégek és marketingesek számára, azonban statisztikai szempontokból lehetetlen velük pontos értékeket mérni. Hogy miért? Mert vannak bizonyos „privát” kommunikációs csatornák, amelyek nem kerülnek bele a statisztikákba.
Ilyenek például az üzenetküldő alkalmazások (Messenger, WhatsApp, stb.), az email, és a beépített mobilalkalmazások. A pontos analitikát tovább nehezítik a különböző biztonságos böngészéssel kapcsolatos funkciók is.
Ezek tehát a „dark social” részei, amelyek a közösségi megosztások több mint 80%-át teszik ki. Erről biztosan többet hallunk majd 2018-ban, ugyanis a mobileszközök és a mobilos üzenetküldés elterjedésével egyre fontosabb tényezővé válik. Sok cég azért nem fektet a közösségi médiába, mert nem látják, hogy valójában milyen sokat tehet értük a rengeteg nem mérhető tényező.
A következő évben tehát megéri majd minél többet foglalkozni a dark sociallal, ugyanis alapos ismerete és megfelelő kihasználása látható eredményeket hoz majd egy „láthatatlan” forrásból.
3. Azonnali elérhetőség
A felhasználók közel 100%-a nyúl a telefonjához, ha valamit azonnal szeretne megkeresni vagy leellenőrizni az interneten. A siker érdekében a márkáknak ezekre a hirtelen felindulásból származó keresésekre, vagy „mikro-pillanatokra” kell tudniuk megfelelően reagálniuk. Ehhez biztosítaniuk kell, hogy a felhasználók által keresett információk azonnal és a lehető legkönnyebben elérhető legyenek.
Ha a legaktuálisabb trendekről van szó, akkor nem hagyhatjuk ki a reszponzív webhelyek megemlítését. Az azonnali elérhetőség szorosan kapcsolódik ehhez a témához: 2018-ban többen használják majd telefonjukat böngészésre, mint valaha, ami minden eddiginél fontosabbá teszi majd, hogy a felhasználók azonnal és kényelmesen böngészhessenek az interneten.
4. Fel vagy készülve a videóra?
A videófogyasztás az egekben van, az elkövetkezendő években pedig a csillagokig emelkedik majd. Már most minden második marketingszakértő úgy véli, hogy a videótartalmak biztosítják a legjobb megtérülést a befektetett költségekhez képest. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a felhasználók közel fele több videóra vágyik a marketingesektől, akkor máris egyértelművé válik a helyzet: a videó a nyerő tét.
Az okoskészülékek (legyen szó telefonokról vagy táblagépekről) már egyre fiatalabb felhasználók kezeibe jutnak el, akik előszeretettel használják ezeket videók megtekintésére. Ez temérdek lehetőséget biztosít a cégek számára, akik szeretnék nagyobb közönséghez eljuttatni termékeik és szolgáltatásaik hírét.
A közösségi aktivitás és a közösségi platformok kihasználtságának fellendítése céljából a Facebook, a Twitter és más óriások egyre többet fektetnek a videós funkciók fejlesztésébe. 2017-ben a Facebook egy új, 6 másodperces hirdetési formátumot vezetett be, amelyek célja, hogy a hirdetők gyorsabb, hatékonyabb üzenetekkel érhessék el a fogyasztókat.
5. Személyre szabott élmények
A fogyasztók kezdenek hozzászokni a digitális környezet által nyújtotta kényelemhez, ezt a kényelmet pedig a márkáktól is egyre jobban elvárják majd. Az elkövetkezendő években minden eddiginél fontosabb lesz egy olyan személyre szabott online élmény biztosítása, amely minden felesleges háttérzaj kiszűrésével egy sajátos vásárlási/rendelési folyamatot kínál az ügyfelek számára.
Hogy mennyire fontos is ez? A szakértők kétharmada számít arra, hogy a személyre szabás számos területen látható, akár 10%-os profitnövekedést eredményez majd, amint elterjedtebbé válik.
Korábban a személyre szabás első sorban az automatikusan kiküldött, érdeklődések, viselkedés és demográfiai adatok által összeállított emailek formájában jelent meg, tehát a marketingben már nem számít újdonságnak ez a fogalom. Azonban az automatizálásra sokkal több helyen lesz szükség, hiszen egyre több ügyfél (akár személyes fogyasztók, akár cégek) várja majd el a személyre szabott élményeket a vásárlási folyamat minden szakaszában.
6. Beszédes robotok
A chatbotok forradalma ebben a pillanatban is folyik, és 2018-ban fontos mérföldkőhöz érkezhet ez az újszerű technológia. Ez nem meglepő, de amire kevesen számítanak, az az, hogy a chatbotok a B2B környezetben is jelentős szerepet kapnak majd.
A chatbotok intuitívek, és a gépi tanulás segítségével képesek egyre hatékonyabb, pontosabb és személyre szabottabb szolgáltatást biztosítani a felhasználók számára, ráadásul olyan sebességgel, amilyenre egy ember képtelen lenne (nem is beszélve arról, hogy a gépek nem képesek elfáradni, és 24/7 elérhetők az év minden egyes napján).
2018-ra egyre több helyen találkozhatunk majd a chatbotokkal, a Business Insider szerint pedig a cégek 80%-a tervezi valamilyen módon felhasználni ezt a technológiát marketing stratégiájuk részeként.