Az újabb gazdasági válság küszöbén érdemes átgondolni, hogy mit tehetsz az "életben maradásért" vállalkozóként. Hiszen az már biztosnak látszik, hogy közeleg a válság – ami az agrárszektort is érinteni fogja. Ehhez hoztunk néhány hasznos hondolatot!
Minden válságnak három szakasza van: a kezdeti elgyengülés, a lassú visszakapaszkodás és az azt követő növekedés. A válság hosszútávú hatása egyrészt az elgyengülés mértékétől függ, másrészt pedig attól, hogy mennyi időbe telik majd kimászni belőle. Jelen pillanatban lefelé tartunk, ami a legtöbbek számára meglehetősen ijesztő helyzetet eredményez.
A marketingesek és cégvezetők nem engedhetik, hogy az aktuális körülmények eluralkodjanak rajtuk. A ma tett lépések alapozzák meg azt a megújulást, ami a gazdaság stabilizálódása után várható. A legjobb eredmények érdekében együtt kell működnöd közösségeddel és alkalmazottjaiddal is.
A mai cikkben kifejezetten a digitális marketing szemszögéből vizsgáljuk a helyzetet.
2008 és 2009 során a digitális marketingesek megtapasztalhatták az első gazdasági világválságukat. A fogyasztók magabiztossága minden korábbinál alacsonyabb volt, amire egyes marketingesek bővített költségvetéssel, míg mások pont, hogy a költekezés csökkentésével reagáltak.
Az újabb gazdasági válság küszöbén érdemes visszatekinteni az előző krízishelyzetre, és megvizsgálni, hogy milyen események követték egymást. Na persze, a mostani helyzet egészen más, mint közel másfél évtizeddel ezelőtt – mondhatjuk úgy is, hogy a marketingesek feltérképezetlen vizeken kénytelenek evezni.
Szóval mi a teendő? Milyen stratégiával állhatsz ellen a válság negatív hatásainak, vagy csökkentheted azokat céged fennmaradása érdekében? Az alábbiakban ehhez olvashatsz néhány hasznos tanácsot.
Ne most hagyd abba a marketing finanszírozását
Habár a költekezés visszafogása és az erőforrások megőrzése csábítóan hangzik, a cégek ezzel csak egy még mélyebb szakadékba ássák magukat, amiből sokkal nehezebb lesz kimászniuk. Igen, rövidtávon spórolhatsz így, de hosszútávon veszíteni fogsz.
A válság után azok a márkák maradnak majd fenn, amelyek nem tértek le túlzottan korábbi útvonalukról. Akik azonban túl sokat spóroltak, azoknak annyival többet is kell majd költeniük, hogy visszaszerezzék korábbi pozíciójukat. Ez fokozottan igaz a SEO-ra: ha SEO ügynökséged budget-jét megtartod vagy akár emeled is, mire véget ér a válság, iszonyatos előnyre tehetsz szert, amit versenytársaid nem fognak tudni behozni egyhamar.
Miért érdemes továbbra is a digitális marketingre költeni?
• 2009-ben a digitális marketingre fordított összegek 9%-kal csökkentek. Ha egy cég nem változtat marketing költségvetésén, míg versenytársai ezen próbálnak spórolni, akkor sokkal kevesebb zajt kell túlharsognia a célközönség eléréséhez.
• Változik a hirdetések piaca is, ugyanis sok kulcsszóra alacsonyabb CPC-vel vagy CPM-mel lehet majd ajánlatot tenni. Ilyenkor érdemes célzott hirdetési kampányokat indítani a keresőmotorokon, a közöségi platformokon és egyéb csatornákon.
Persze ez nem jelenti azt, hogy mindent pontosan úgy kell csinálnod a továbbiakban is, ahogyan eddig. Az év elején indított, vagy akkoriban későbbre tervezett kampányok mára már nem biztos, hogy relevánsak. Az ezekre szánt összegeket olyan új kampányokra kell fordítanod, amelyek célközönséged aktuális problémáiról szólnak.
Még ha egy időre csökken is a vásárlók száma, mindenképpen érdemes arra törekedni kampányaiddal, hogy megőrizd márkaismertségedet.
Ne reklámozz olyan termékeket és szolgáltatásokat, amelyeket jelenleg nem engedhetnek maguknak az emberek – inkább állj elő egy olyan kínálattal, ami most többeknek is észszerűbb választás, és koncentrálj ezek népszerűsítésére.
Segíts közösségednek
Ne próbálj megy nyerészkedni a válsághelyzeten. Mind most, mind a gazdaság stabilizálódása után azok a cégek lesznek sikeresek, akik mindvégig megőrzik integritásukat. Az emberek emlékezni fognak azokra a márkákra, akik segítettek nekik a nehéz időkben (ahogy azokra is, akik megpróbálták kihasználni őket).
A cél tehát nagyon egyszerű: törekedj arra, hogy minél több segítséget nyújt közösséged számára. Íme néhány hasznos tipp ehhez:
Frissítsd buyer personáidat
Vizsgáld meg, hogy hogyan változott ideális ügyfeleid helyzete. Milyen dolgok aggasztják őket? Hogyan befolyásolhatja döntéseiket, ha tovább változik a gazdasági helyzet? Milyen értékrendek szerint gondolkodnak? Mi nyugtatja meg őket? Esetleg egy új közönség is felfigyelt márkádra a válságban?
Figyelj a vásárlók viselkedésére
Derítsd ki, hogy hogyan reagálnak ügyfélszegmenseid a gazdasági válságra. Vedd figyelembe iparágad sajátosságait, és próbáld megjósolni, hogy az emberek hogyan viszonyulnak majd kínálatodhoz a gazdasági helyzet változásával. Ez többek között attól is függ majd, hogy az általad kínált termékek és szolgáltatások alapvető szükségletek, vagy nélkülözhetők-e.
Ne próbáld meg kihasználni az embereket
Digitális marketingeddel egy válság során óhatatlanul is az aktuális krízishelyzet kihasználásával próbálod majd elérni ideális ügyfeleidet. Az embereknek ilyenkor megoldásokra és stabilitásra van szükségük, és nagyon könnyű hatni rájuk az aktualitásokkal. Bánj óvatosan ezzel a jelenséggel, és ne a problémáikon próbálj nyerészkedni ebben az időszakban.
Kövesd a fogyasztói trendek változását
A negatív hírek sorozata megállíthatatlan, de érdemes néha kicsit félretenni ezeket és odafigyelni a költekezési trendek és adatok alakulására.
Habár visszatekinthetsz az előző válságok menetére, a mostani egy egészen új helyzet, ami nem mindenbe hasonlít a korábbi krízisekhez.
Szerencsére rendszeresen érkeznek a friss adatok arról, hogy mire költenek az emberek és mire nem. Na persze, ezek az adatok mindig csupán egy nagyobb kép valamelyik kisebb részletét fedik fel.
Most mindenki kénytelen lesz alkalmazkodni az új körülményekhez. Aki most képes új megoldásokkal előállni, annak sokkal több esélye lesz a fennmaradásra. Ez a mentalitás vezényelje nem csupán digitális válságmarketingedet, hanem alapvető kínálatodat is. Meglehet, hogy újfajta bevételforrásokra lesz szükséged, vagy alternatív fizetési módokat (pl. részlet) kell kínálnod, hogy márkád továbbra is releváns maradjon célközönséged számára.
Erősítsd meg az értékesítők és a marketingesek közötti együttműködést
Épp az ilyen zűrös helyzetekben a legfontosabb, hogy a marketinges és értékesítő csapat összehangolja munkáját. Az értékesítők képviselik a frontvonalat. Ők értesülnek elsőkézből az emberek aggályairól és ők tapasztalják azt is, hogy egyre kevesebben hajlandók a vásárlásra.
A marketingeseknek és az értékesítőknek együtt kell kideríteniük, hogy milyen érzések kavarognak jelenleg a lehetséges ügyfelekben, és hogy miért mondanak nemet az ajánlatokra. Szintén közös feladat lesz a célzott üzenetek megfogalmazása is.
Foglalkozz a tartalommarketinggel
A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás hosszútávú digitális marketingstratégiák. Ha már most elkezdesz foglalkozni velük, akkor sokkal jobb helyzetben találod majd magad, amikor a gazdaság végre helyreáll majd.
Igen, itt sok találgatásra lesz szükség. Azonban a marketing egy része mindig is az aktuális és várható trendek megfigyeléséről, és az ezek alapján meghozott döntésekről szólt.
Amikor örökzöld tartalmakat szeretnél készíteni, akkor nem muszáj a legújabb trendekkel foglalkozni. Maradj meg céged alapvető témáinál, és igyekezz értékeket kínálni célközönséged számára. Ha például egy útmutatót készítesz, akkor az időtlen problémákra és az ezekre kínált megoldásaidra koncentrálj.
Ez nem jelenti azt, hogy nem kell az aktualitásokkal foglalkoznod, de ügyelj rá, hogy hosszútávra is tervezz tartalommarketingeddel. Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
• „Mire szeretnék rangsorolni egy év múlva?”
• „Milyen gondolatvezetői pozíciót szeretnék képviselni, amikor az emberek elkezdenek kilábalni a válságból?”
• „Mik a legalapvetőbb kompetenciáim?”
• „Mi különböztetett meg mindig is a versenytársaktól?”