Már megint a kereskedők. Hiába kiváló a gyümölcs- termésünk a kereskedők megint tönkrevághatják az egész magyar gyümölcspiacot. Mind Magyar- országon, mind a környező államokban sőt, egész Európában tisztában vannak vele, hogy a Kárpát- medencében megtermő élelmiszernövények különlegesek.
A terület mikroklímája és talajadottságai (a talajban előforduló ásványi anyagok), olyan alapot adnak a növények, ami az itt termesztett gyümölcsöknek, zöldségeknek messze a legjobb minőséget adja.
A magyar gyümölcs és zöldség nemcsak vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabb, de olyan ízvilágot is képvisel, amiről egy olasz vagy spanyol termék csak álmodozhat. Miért van az mégis, hogy ezt a különleges adottságot nem használja ki a magyar élelmiszeripar? Ki kell borítanunk a dinnyét, ki kell vágnunk a barackfákat, meg el kell tüzelnünk a fán rothadó szilvát. Ahogy most is. Az idei barack- és meggytermés kiváló volt. Mind minőségben, mind mennyiségben olyan évünk van, mintha magában a Kánaánban élnénk. Mégis mi történik? Szarakodás. Jobban mondva az árak letornászása. Ez pedig a kereskedők felelőssége. A nagy áruházláncok olyan szemtelenül alacsony árakon akarják felvásárolni a gyümölcsöt, ami egész egyszerűen megengedhetetlen volna.
Katasztrófa
Ezzel ugyanis nemcsak a gazdát teszik tönkre, de a teljes magyar gyümölcsszektort (a tejre és zöldségekre is elmondható), és a fogyasztót, aki az egészséges hazai áru helyett rossz minőségű külföldit kénytelen venni. Merthogy természetesen ez a játék lényege. A kereskedők megveszik az olcsó külföldit, ezzel versenyelőnyre tesznek szert a többi –mondjuk hazai árut kínáló – piacon és tojnak a fejére termelőnek és igényes fogyasztónak egyaránt. Csak a profit számít. A gond ugyanis az, hogy a városi ember nagyon nehézkesen tud csak hozzájutni a valódi magyar termékekhez – elfogadható áron. Hiába terem rengeteg szilva, ha az ember panellakásban él. Ilyenkor kénytelen az ember a boltba, azaz a kereskedőhöz fordulni.
Ki kell iktatni
Ebből világosan következik, hogy ha a kereskedőket kiiktatja az ember, akkor mind a termelő mind a fogyasztó jobban jár. Erre két módszert is kitaláltak. Az egyik a klasszikus „szedd magad!” akció. Ettől persze sok termelő fél, mert a gyümölcsösbe beözönlő ember nem „profi”, és esetleg kárt okoz a fákban, ám egyre jobbak a tapasztalatok. A másik a szociális bolthálózat. Ez azonban még nem annyira elterjedt, hogy fel tudná venni az a hatalmas mennyiségű árut, ami például az idén termett. Kétségtelen, hogy ezen a kettőn a kereskedők csak veszíthetnek. Ezért érthetetlen az a nagyképű hozzáállás, amit például az Aldi vagy a Lidl már a szezon elején tanúsított, mikor a meggy kilójáért 65 forintot ajánlott (ez olyan ár, amiért még leszedni sem éri meg). Ha ez így folytatódik mindenki meg fogja próbálni kikerülni a gigaprofithajhászó kereskedőt. Az igazán előrelátó kereskedőnek ezt figyelembe kellene vennie. De nem csak neki. A rendszer ugyanis nem csak az ő oldalukon gubancos. Ha ugyanis egy országnak olyan adottságai vannak, amilyenek, akkor az egyik legalapvetőbb nemzetstratégiai kérdés kellene, hogy legyen az agrárium. A jogalkotóknak olyan szabályozás hátteret kellene biztosítaniuk az egész szektor számára, ami segíti a hazai ellátást és az exportot. Olyan nemzetközi szerződéseket kellene kötni és olyan pénzügyi konstrukciókat (támogatásokat) kellene adni, ami Európa minőségi agrárhatalmává tenné Magyarországot. Ami most folyik, hogy ránk rohad a minőségi gyümölcs tarthatatlan állapot.
A termelő véleménye
Simon Attila csányi termelő úgy véli: a több ezer gyümölcstermelőnek végre meg kell értenie, hogy a mostani rendszerben képtelenek érdekeiket érvényesíteni. Ezért fordulhat elő, hogy néhány hibásan döntő kereskedőnek köszönhetően sok tízezer tonna termés mehet veszendőben, vagy kénytelenek a költségek töredékéért a szesziparnak eladni. Szerinte hiába van a termelőknek csaknem száz értékesítőszervezetük (tész), ezek közül jó, ha féltucatnyi működik megfelelően.
Alkoholba?
Itthon sem vásárol az ipar, a légyártók is inkább külföldről szerzik be az alapanyagot. A FruitVeB információi szerint a gyümölcslé-feldolgozók kapujában, a kész alapanyagért, sűrítményért, velőért annyit kérnek a külföldi exportőrök, mint amennyit a magyar termelő a friss ipari gyümölcsért. Ezért a szesziparral felvették a kapcsolatot, hogy a még menthető termésből pálinka lehessen.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.