A közúti járműmérleg a közúti járművek álló helyzetben történő mérlegelésére alkalmas közforgalmi mérleg.
A cikkben szeretnék kitérni a múltra, jelenre és a meglátásom szerinti jövőre a hídmérlegek vonatkozásában. A mérlegek története kézzelfogható emlékek alapján mintegy 10.000 éves múltra tekint vissza. A nemzetközi kereskedelem fejlődésének hatására már a középkorban megkövetelték a pontos és hiteles mérlegelést. A mérleg valamennyi mérőeszköz között külön jelentőségű. Mérleggel történhet a nyersanyagok, a félkész és késztermékek tömegének megállapítása, amely a gazdaság minden ágában fontos. Mérleggel mérhető meg a termelési folyamatba bevitt alapanyagok mennyisége, azzal ellenőrizhető a folyamatok közben azok helyessége, mérleggel állapítható meg a készáru mennyisége. A mérleg hívja fel a figyelmet egy-egy termelési ciklus gazdaságos vagy gazdaságtalan voltára, mérleggel mérhető meg és tartható nyilván a raktárak készlete mérleggel cserélhető ki a gazdaság különböző ágazatai és üzemei között a termék, és mérleggel mérhető meg az egész népgazdaság vagyona. Az ésszerű anyag és energiatakarékossági intézkedések bevezetésében a mérlegelésnek döntő jelentősége van.
A mérlegelés két alapvető funkciója a közforgalmi és a technológiai mérlegelés. Szaknyelven közforgalmi, vagy elszámolási mérlegelésnek nevezzük a nemzeti vagy magán vagyon jelentős részét kitevő alapanyagok, félkész termékek, áruk vagy késztermékek tömegének megállapítását és ezáltal az egymás közötti elszámolást. Másik funkció a termékek előállítása közben a technológiai folyamatba beviendő tömeg mennyiségek, vagy az egyes összetevők megfelelő részarányának meghatározása. Itt a termékek egy részét a termék minőségét befolyásolja, másrészt a gazdaságos anyagfelhasználást biztosítja. A cég
különböző egységein belül a belső elszámolást lehetővé teszi, és lehetőséget nyújt az optimális raktárkészlet kialakítására is, a leltár és vagyonkészlet meghatározására.
Az első hídmérleg megszerkesztése Alois Quintenz nevéhez fűződik. A feltaláló 1821-ben egy emelőrendszerű hídmérleget szerkesztett, mely trapéz alakú híddal és egyetlen háromszögemelővel rendelkezett.
Az elektronikus mérlegek térhódítása a napjainkban a közúti mérlegekre is kiterjed, a közforgalmi járműmérlegek többsége jelenleg a mezőgazdaságban mechanikus elven került beépítésre. Jelenleg a szárító magtároló telepek nagy részén található közúti hídmérlegeket a Metripond Mérleggyár készítette 10-20-30-2*30 tonnás méréshatárral 8, 10, 2*10 méteres teherfelvevőkkel. Kezdetben kengyeles kibontószerkezettel ellátott mérlegek, majd golyós alvázas és 1980-as években a szögemelős mérlegek kerültek a szárító magtár telepekre beépítésre.
A 80-as évek közepétől a közúti mérlegek gyártásánál feltűntek az úgynevezett hibrid mérlegek, melyek a mechanikus mérleg alvázba szerelt mérlegcella jelét továbbítja egy kijelző műszerhez.
A megváltozott közúti szállítójárművek méretei miatt a jelenleg beépített mechanikus mérlegek mind hosszméretben mind pedig mérőképességben nem képesek ellátni a megnövekedett szállítási igényeket. Így kerültek piacra a jelenleg kapható és különböző méretben és méréshatárban gyártott elektromos közúti hídmérlegek.
Az elektromos hídmérlegeket elterjedten alkalmazzák a mezőgazdaságban. Legnagyobb előnyük, hogy a hídszerkezet mozgó, karbantartást igénylő alkatrészeket nem tartalmaz, helyszükséglete kicsi, durva ipari körülmények között is üzembiztosan működik, és villamos kimenő jele nagy távolságra is továbbítható egy kijelző műszerre. Ehhez a műszerhez egy számítógépes adatfeldolgozó rendszer csatlakoztatható.
A softver képes:
- minden, a hídmérlegen áthaladó forgalom mérésének rögzítésére, mely a
későbbiekben rendszám, sofőr, cégnév, termény, illetve bármilyen más adat alapján visszakereshető,
- minden, a programban rögzített adat tetszőleges időközönként lekérdezhető, lemezre menthető, könyvelésre, számlázásra küldhető,
- minden mérésről mérlegelési jegy nyomtatható, ami a későbbiekben megismételhető,
- a rögzített adatok bármikor összesíthetők, listázhatók és képernyőn, vagy nyomtatón megjeleníthetőek,
- készletnyilvántartást, raktározási funkciót tartalmaz,
- könyvelési programokhoz illeszthető.
A mérleggyártók által gyártott univerzális síkplatós acélszerkezetes hídmérleg föld szintjébe süllyesztett vagy föld síkjából kiemelt változatban egyaránt telepíthető.
Jelenleg a piacon kapható hídmérlegeknél megtaláljuk a betonhidas, valamint az acélhidas konstrukciókat egyaránt.
A hídmérleggyártóknál az alábbiakban felsorolt méretű és méréshatárú mérlegek szerezhetők be, de egyedi igényeket is kielégítenek.
Az acélhidas mérlegek általános felépítése:
A 9 és 10 m-es hidak egy, míg a 12-20 m-es hidak két félelemből épülnek fel. A hídmérleget nyíróelemek és csavarok rögzítik egymáshoz. A hídszerkezet mechanikai felépítése úgy kerül kiépítésre, hogy a járművek nyomtávjába vagy a hídkét oldalára helyezik el a főtartókat, melyeket kereszttartók kötnek össze, ezt a vázat borítják be 10-es bordáslemezzel. 9 és 10 méteres hidakba 4 db, míg a 12 és 20 méteres hídmérlegekbe 6 db cella kerül beépítésre. A mérleg híd lengő mozgását rugalmas ütközők határolják le. A mérleg szerelése igen egyszerűen és gyorsan elvégezhető.
Az intervenciós raktározásnak feltétele a számítógépes adatfeldolgozó rendszerrel ellátott modern hídmérleg megléte.
A 2005. (I. 11.) Kormány rendelet 4 § 7.-8. bekezdés értelmében (7) Ömlesztett áru járművel (járműszerelvénnyel) végzett szállításához kapcsolódóan az e tevékenységet végző gazdálkodó szervezetnek rendelkeznie kell a járműnek (járműszerelvénynek) a felrakóhelyen, hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett mérlegelése alapján kiállított mérlegjeggyel.
(8) Abban az esetben, ha a felrakóhelyen hitelesítettmérleg nem található, a szállítást végző gazdálkodó szervezetnek a szállítási útvonalhoz legközelebb található mérlegelési helyen, de legkésőbb a lerakodást
megelőzően a lerakóhelyen, hitelesített mérleggel elvégzett mérlegelés alapján kiállított mérlegjeggyel kell rendelkeznie.
Forrás: Agrárágazat