Ha egy külföldi a tokaji borokról és borvidékről szeretne valamit megtudni a neten, aligha tudja, hogy agrár- marketinges, bormarketinges, hegyközségi oldalakat kellene felkeresnie, ehelyett beüti, hogy tokaji.com vagy tokaji.net – ezzel indokolja Fodor Géza, miért gyűjtött össze az elmúlt években hat, a tokajira utaló doménnevet.
Most akár úgy is érezhetné, kár volt erre milliókat költenie, a doméneket ugyanis senki nem venné meg – legalábbis Magyarországon. Így lehet, hogy a tokaji márkanévre rástartolt szlovákokhoz kerülnek.
Tokaji.com [1], tokaji.net [2], tokaji.biz [3], tokaji.org [4], tokaji.name [5] és tokaji.co.uk [6] – jó tíz év alatt gyűjtötte össze, regisztrálta vagy vásárolta meg ezt a hat doménnevet Fodor Géza. Eredetileg az a szándék vezérelte, hogy a külföldiek, például az EU-ban a tokaji márkanév használatáért harcoló olaszok, franciák vagy szlovákok meg ne szerezzék ezeket a neveket. Szerinte ugyanis sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a tokaji borok iránt érdeklődő külföldiek ilyen nevű szájtokat néznek meg - a .co.uk-s azért volt a listán, mert a brit exportpiac a tokaji borok egyik legjelentősebbje -, mint annak, hogy a tokaji.hu [7]-t, vagy például a Tokaj Kereskedőház tkrt.hu [8] doménen elérhető weboldalát keressék fel.
Jó neki, jó az országnak
Szóval Fodor úr elköltött, ahogyan fogalmazott, „milliós nagyságrendű" összeget a domének megszerzésére, éves regisztrációs és hosztingdíjára. És közben azt gondolta, hogy jót is tesz az országnak, a magyar borászatnak, agrár- és bormarketingnek, amikor a hat nevet egy csomagban eladja. De Fodor úr tévedett.
Lassan tíz éve, hogy – még az Orbán-kormány országlásának második felében – megpróbálta először értékesíteni a doméneket, de hiába. Legutóbb 2007-ben vetette bele magát az ügybe: bő egy évvel ezelőtt megkereste a szakmában csak kerházként emlegetett Tokaj Kereskedőház (TK) Zrt.-t, ahol, akkor úgy érezte, komolyan vették: személyes találkozón is ismertethette elképzeléseit.
Több lehetőséget is felajánlott, nemcsak azt, hogy szimplán eladja a neveket, hanem azt is, hogy legyen egy egyéves időszak, amíg a kereskedőház bérli a doméneket tőle. Erre az időszakra ő eladási moratóriumot vállalt volna, és ha egy év után a kerháznak kedvező tapasztalatai lettek volna, akkor – az addigi bérleti díjjal csökkentette áron – adta volna át azokat.
Nem érdekli őket
A jól hangzó elképzelésekből azonban semmi nem lett, a TK-tól bő kéthónapos gondolkodási idő után, tavaly tavasszal elutasító választ kapott, „azt mondták, őket ez nem érdekli, nem részletezték, miért nem. De láthatóan nem foglalkoztak azzal, hogy nyugaton más a kereskedői, fogyasztói kultúra, és abban sokkal nagyobb az online tájékozódás szerepe, mint nálunk" – mondja.
Fodor úrnak még ekkor sem lett teljesen elege a nemzeti érdekek fenntartás nélküli képviseletéből, ahogy ő fogalmaz, jó személyes kapcsolatokkal rendelkező lobbistái több minisztériumot is megkerestek. Azonban többszöri próbálkozások és minden igyekezetük ellenére sem tudták elérni, hogy bármilyen kormányzati döntéshozó érdemben foglalkozzon az üggyel.
Ficsor továbbpasszolta
Információink szerint a lobbisták még Gyurcsány bizalmi emberét, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei gyökerű, híreink szerint ott politikai bázisát most építgető, és részben emiatt magát mostanában Tokaj ügyében is aktivizáló [9] Ficsor Ádám MeH-es kabinetfőnököt is megkeresték. „Ficsor csak annyit tett, hogy továbbíttatta az erről szóló levelet az FVM-be, illetve az agrármarketing centrumhoz (AMC) is" - mondta egy magát megnevezni nem kívánó forrásunk.
Az agrártárcánál ugyanakkor megkeresésünkre azt állították, nem tudnak ilyen, Ficsor által továbbított levélről. Felvetésünkre, hogy nem lenne-e indokolt magyar kézen tartani ezeket a doméneket, a minisztérium azt a választ adta: nem érzik állami feladatnak doménnevek vásárlását és fenntartását. Szerintük ezzel a bormarketinges cégnek, az egyébként a tárca alá tartozó AMC-nek, vagy a tokaji hegyközségnek kellene foglalkoznia.
Németek, franciák, szlovákok
Mivel Fodor Géza ekkorra úgy érezte, hogy most már tényleg mindent megtett a doménnevek itthon tartására, beleunt a folyamatosan sikertelen próbálkozásokba, és megbízott egy német közvetítő céget, keressen neki vevőt - nem feltétlenül csak Magyarországról. Nos, a németek nem tétlenkedtek, mint ahogyan más ország borászai sem. Három vevőjelölttel hozták össze, egy franciával és két szlovákkal.
A legjobb ajánlatot az egyik szlovák jelentkező tette - éppúgy közvetítő cég, ahogyan a Fodor által megbízott német társaság -, velük mostanra már a megállapodás közelébe jutott Fodor Géza, aki a vételárról nem beszélt, de nem cáfolta azt a felvetésünket, hogy több tízmillió forintos tételről van szó.
Szlovák borvidéket segítünk?
Mivel közvetítőkkel tárgyal, nem tudja, ki a valódi szlovák vevő, „lehet egy magánember, egy borászat vagy akár a szlovák kormányzat bormarketingesei is". Ez utóbbi gyanúját erősíti egy, a HVG-ben nemrég megjelent cikk a Tokaj körüli szlovák-magyar hercehurcáról. Ebben az szerepel, hogy a szlovákok egyre kevésbé akarnak megegyezni arról, hogy hány felvidéki falu és hektár lehet a tokaji borvidék része, ehelyett „immár önálló borvidéket kreálnának". Ebbe a törekvésbe jól beleillik a doménvásárlás, hiszen a nemzetközi piacok, az online forrásokból tájékozódó nyugati vevők számára, a virtuális világban is Szlovákiáé lesz a „tokaji", mondja Fodor Géza.
A tokaji szó egyébként nincs márkanévként védve, vagyis arra ilyen alapon nem tarthat kizárólagos igényt Magyarország. Így ha az üzlet létrejön - ami Fodor szerint heteken belül megtörténhet -, Szlovákia lényegében visszavonhatatlanul megszerzi a doméneket. Hogy biztosan létrejön-e, azt a nevek tulajdonosa nem akarta megjósolni kérdésünkre. Csak annyit mondott, hogy az eddigi egyeztetések alapján biztosnak tűnik az üzlet, de ha még a szerződés aláírása előtt valamely magyar cég vagy a kormány ajánlatot tenne, akkor megfontolná, hogy visszamondja a szlovákokat.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.