A mezőgazdasági erőgépek esetében merült fel először az igény, hogy különböző kenési rendszerekbe lehetőség szerint azonos típusú kenőanyag kerüljön. Egy ilyen univerzális kenőanyag használatának előnyei a következők lehetnek:
- a téves utántöltésből adódó kockázatok minimálisra csökkennek,
- racionalizálható a kenőanyagok készletezése,
- egyszerűsödik a karbantartási folyamat.
A nagy erőgépgyártók hamar felismerték ezt az igényt, és elkezdték az ilyen típusú előírások kidolgozását. A kenőanyag gyártók részére ez jelentős kihívásnak bizonyult, mivel az erőgépek kenési rendszereinek követelményei igen összetettek és egyes esetekben egymástól lényegesen különbözőek is lehetnek. A motor, hajtáslánc és hidraulikus munkavégző elemek kenőanyaggal szemben támasztott követelményei az alábbiak:
Jellemzők | Motor | Nyomatékváltó | Lemezes tengely-kapcsolók és nedvesfék | Hidraulika rendszer |
Megfelelő viszkozitás magas hőmérsékleten is | + | + | + | + |
Kedvező folyási tulajdonságok alacsony hőmérsékle ten is | + | ++ | ||
Felülettisztító-, és a szennyezőanyagok lebegésben tartó képessége | ++ | |||
Termikus és oxidációs stabilitás | ++ | + | ++ | |
Terhelhető kenőfilm és kopásgátló hatás | + | ++ | + | |
Korrózióvédő hatás | + | + | + | |
Vízelváló képesség | ++ | |||
Tömítőanyag összeférhetőség | + | + | + | |
Habzásgátló hatás | + | + | + | |
Megfelelő súrlódási karakterisztika | ++ |
A fejlesztések eredményeképpen az univerzálisan használható kenőanyagok két csoportja alakult ki. Az egyik csoportot az úgynevezett STOU (Super Traktor Oil Universal) típusú olajok alkotják, amelyek az erőgép motorjának, nyomatékváltójának, lamellás tengelykapcsolóinak, a hátsó differenciálműnek, a kerékagy bolygóműveknek, az egyéb lehajtásoknak, továbbá a nedvesféknek az összes kenési követelményét egyidejűleg látják el, valamint a teljes hidraulikus rendszer munkafolyadékát is képezik. Így egy korszerű traktor nagy szerkezeti egységei - a motor, a hajtáslánc és a hidraulikus rendszer - egyetlen kenőanyaggal üzemeltethetők.
Az univerzális traktorolajok másik nagy csoportjába azok a kenőanyagok tartoznak, amelyek a nyomaték-átviteli elemek és a nedvesfék kenését egyidejűleg végzik, továbbá ellátják a hidraulikus munkafolyadék szerepét. Ezek az egységek az erőgépekben - az első differenciálművet kivéve - közös kenési rendszerben találhatók. Az ilyen típusú hajtómű-hidraulika olajoknak két angol elnevezése terjedt el: az UTTO (Universal Tractor Transmission Oil), és újabban a nem teljesen pontos THF (Tractor Hidraulic Fluid) kifejezés.
A STOU típusú, és a hajtómű-hidraulika olajok várható térnyerését tekintve az utóbbinak van nagyobb jövője. Ennek fő oka, hogy a nagy teljesítményű, és az egyre szigorodó emissziós normákat is teljesítő erőgép motorok kenési igényeit a STOU olajok már nem képesek ellátni a kenőanyaggal szemben támasztott követelmények kompromisszumos kielégítése miatt. Így a legmodernebb traktorokban magas teljesítményszintű motorolajok és korszerű hajtómű-hidraulika olajok együttes alkalmazása indokolt. A legjelentősebb mezőgazdasági gépgyártók 2003-ban érvényes traktorolaj jóváhagyásait a következő táblázatban foglaltuk össze:
Gyártók | Hajtómű-hidraulika olaj előírások | STOU előírások |
Ford | M2C 86B Érvényesség: Európa M2C 134C Érvényesség: USA M2C 134D Érvényesség: az egész világon. Egyesíti a 86B és 134C követelményeit, kiegészítve növelt szintű kopásvédelmi előírással. | M2C 159B Korábbi Ford gyártmányokhoz M2C 159C Az előírást a Ford visszavonta. Az új STOU követelmények kidolgozás alatt vannak |
John Deere | JD 20A Standard előírás JD 20B A JD 20A téli változata JD 20C/D Növelt szintű kopásgátló követelményekkel kiegészített előírás | JD 27 Emelt szintű kopásvédelmi követelmények. Új jóváhagyásként a John Deere-nél már nem megszerezhető. |
Massey Ferguson | M 1135 Kisebb szerkezeti egységekhez, szinterezett anyagú fékbetétek esetén. M 1143 Nagyobb - kompozit típusú fékbetétekkel szerelt - szerkezeti egységekhez. | M 1139 Magában foglalja az M1135 előírásait M1144 Magában foglalja az M1143 előírásait |
Case IH | MS 1207 Belső előírás, kizárólag a Case saját forgalmazású Hytran Plus olaja rendelkezik vele. | - |
New Holland (Fiat) | Fiat: Nem ad ki megszerezhető gépgyártói előírást. New Holland: Közzéteszi a követelményrendszert, de csak néhány preferált olajgyártónak ad ki jóváhagyást. |
A MOL a traktorolajok terén is teljes körű megoldást és szolgáltatást kínál a mezőgazdasági gépüzemeltetők számára. A kiváló minőségű alapolajokból a világ élvonalába tartozó adalékkomponensek segítségével gyártott univerzális traktorolajaink a legintenzívebb terhelésállapotok és szélsőséges hőmérsékleti viszonyok mellett is biztosítják a hajtáslánc, és a munkavégző elemek optimális működését, hosszú élettartamát. A MOL termékek kiváló minőségét, és a felhasználók bizalmát piacvezető pozíciója is igazolja. Az erőgép üzemeltetők részére a következő MOL kenőanyagokat javasoljuk:
Javasolt MOL traktorolajok | Viszkozitási osztály | Jellemzők, felhasználási terület |
MOL Szupertraktol Plus 15W-30 | SAE 15W-30 ISO VG 100 | Erőgépek motor és hajtómű-hidraulika egységeinek kenésére alkalmas, korszerű STOU típusú traktorolaj. Teljesíti a John Deere JD 27, a Ford M2C-159-B, és a Massey Ferguson M 1139 gépgyártói előírásokat. Széles körben alkalmazható minden STOU előírású traktorban, egyéb API CE teljesítményszint igényű dízelmotorokban, hajtómű-egységekben, és ISO VG 100 viszkozitási osztály előírású hidraulikus rendszerekben. |
MOL Traktol JD | SAE 80W ISO VG 68 | A hazai üzemeltetésű John Deere erőgépek leggyakrabban használt korszerű hajtómű-hidraulika olaja, amely garanciális időszakban is korlátozás nélkül alkalmazható. Teljesíti a John Deere JD 20C/20A, a Ford M2C-134-C, Ford M2C-134-D, továbbá a Ford New Holland ESN-M2C-134 gépgyártói előírásokat. Rendelkezik a Massey-Ferguson MF 1135 és 1141 gépgyártói jóváhagyásokkal. Megfelel a White Farm Q 1826 előírásnak. Használata javasolt egyéb fogaskerék-hajtóművek és önálló hidraulikus rendszerek üzemeltetésére is. Speciális összetétele biztosítja a szerkezeti elemek maximális üzembiztonságát és hosszú élettartamát. Megkülönböztető élénk-zöld színben kerül forgalomba. |
MOL Traktol HTX | SAE 75W ISO VG 46 | Univerzális hajtómű-hidraulika olaj. Javasolt minden olyan erőgéphez, amelyhez a gépgyártó ISO VG 46 viszkozitási osztályú, UTTO típusú olajat ír elő. Általánoscélú hidraulikus munkafolyadékként is kiválóan használható. |
Kenőanyagokkal kapcsolatos további információkkal készséggel állunk rendelkezésre:
MOL-LUB Kenéstechnikai Szolgáltatás
* 1476 Budapest, Pf. 270.
1117 Budapest, Budafoki út 79.
( (1) 455-94-55, Fax: (1) 455-95-63
E-mail: kenoanyag@mol.hu
Forrás: Agrárágazat