Levada történet
A levadák kialakítása egy igen nagy, akadályokkal teli feladat volt, amelyet a lévadaépítőknek kellett megoldaniuk, hogy kiépítsenek egy olyan rendszert, amely elosztja a vizet az északi magas hegyekből a déli partra és az egész sziget települését ellássák friss hegyi vízzel. Az első csatornák a 15. század második felében épültek. E munkára arab és afrikai rabszolgákat alkalmaztak.
Ma a „Levadas da Madeira” egy kivételes, többfunkciós vállalkozás, amely emberi fogyasztásra, mezőgazdasági célokra és elektromos energia előállítására szállít vizet. A természettel és a mezőgazdasági tájjal való felfedezés és kapcsolatteremtés ösvényei is, a régió „ex librisévé” válva.
Kialakításuk az akkori cukornád termesztésére szolgáló szélmalmok nagyobb méretű vízcsatornáinak voltak igényei, de a cukoripar megtorpanása után a levadákat alig fejlesztették tovább, de azóta is folyamatosan karbantartják. A levadák mellett futó – körülbelül 1-2 méter széles – karbantartási utak többsége szolgál ma ideális túrázási útvonalat.
Madeira Portugália egyik legfestőibb látnivalója. Csaknem 2000 mérföld levadával rendelkezik, köztük 25 mérföld alagutakkal. Így mindenkinek ajánlom, hogy egyszer felfedezze ezt a csodavilágot!
A mai Levada rendszer
Manapság a levadákat különösen a turizmusra használják. A levadák hozzáférhetőek, és folyamatosan karbantartják. A vízcsatorna mellett egy gyalogút vagy egy levadafal vezet, amely ösvényként szolgál a túrákhoz. A madeirai levadai séták sokszor veszélyesek, 1800 méter magasságban, a sziklafal mentén vezetnek egy keskeny ösvényen egészen le a völgyekig, vízesésekhez vagy lagúnákhoz. A Madeira Levada öntözőrendszert egyébként még ma is használják és Madeirán három erőművet is üzemeltetnek levada vízzel.
Következő cikkemben bemutatom Madeira legszebb levada túráit, ha kíváncsi vagy tarts velem!