Egyes felmérések szerint csupán a felhasználók 42 százaléka találja meg az interneten amit keres, és az ott vásárlók több, mint 62 százaléka feladja a keresést a konkrét vásárlás előtt. Mitől tántorodnak el a látogatók? Mi az optimális betűméret, képek és szöveg aránya egy honlapon? Összeszedtük a felhasználóbarát honlap legfontosabb kritériumait!
Kisebb cégeknél gyakori probléma, hogy a vállalati weboldal hatékonyságát azzal döntik el, hogy mi a véleménye arról a munkatársaknak, vezetőknek, ismerősöknek. Ez azonban súlyos tévhit, végig kell gondolni, hogy kiknek készül a website? Vagyis mi az, amitől felhasználóbarát lesz?
Mire érdemes odafigyelni? – Ergonómia a gyakorlatban
A cél az, hogy a felhasználó könnyen kiigazodjon az oldalon és használja is azt. Ehhez egyszerű és mindenki számára érthető információkra van szükség. Még akkor is, ha szakmai szöveget is jelentetünk meg, fogalmazzuk meg úgy, hogy azok az érdeklődők is megérthessék, akik nem járatosak az adott szakma zsargonjában, továbbá legyen az oldalon egy olyan felület, ahol a szakszavakat magyarázzuk. A megfogalmazás stílusa mellett fontos kritérium az áttekinthetőség.
Erről akkor beszélhetünk, ha olvasás nélkül, egy végiggörgetés után is tudja a felhasználó, hogy mit hol találna meg, ha szüksége lenne rá. Ne kelljen az olvasónak fölösleges oldalakat bejárnia ha szeretne megtalálni valamit a honlapon, 3 kattintásnál ne legyen több az az útvonal, amíg eljut a céltartalomig. Persze az oldalakat is úgy érdemes összekötni, hogy az érdeklődők egy-egy kattintás után azt kapják, amire a felirat alapján számítottak.
A színek helyes használata, online tipográfia
Gyakori hiba az is, hogy a cégek a fejlesztésnél nem figyelnek oda a helyes színválasztásra vagy a kontrasztok fontosságára. Míg a betűk színe ideális esetbe sötét, háttérszínnek mindig halvány, világos színeket érdemes választani, ezzel is kényelmessé téve a felhasználó számára az olvasást. Ha nem megfelelő a háttér vagy a betűszín, vagy akár nehezen olvasható az a betűtípus amit választottunk, akkor az a jobbik eset, ha a felhasználó kinyomtatja az információt.
Rosszabb esetben elhagyja az oldalunkat, és a konkurenciánál találja meg azt a megoldást, amire szüksége volt. Ne használjunk talpas betűket, monitoron keresztül fárasztó ezek olvasása, és fontos a betűk mérete is. Ha nem CMS, azaz szerkesztőségi rendszer a website alapja, akkor célszerű megmaradni az Arial betűtípusnál és a 10-es betűméretnél, így könnyítve a böngészést az oldalon.
Akciók a weboldalon
Akár kereskedelmi vállalkozásról, akár szolgáltatóról van szó, a folyamatos akciók hatékonyabbá teszik az üzletmenetet, de önmagában mit sem érnek, ha az érdeklődők nem találják meg azokat a weboldalon, vagy csak átsikkadnak fölöttük. Hőtérképes vizsgálatok is igazolják, hogy mivel itthon fentről lefelé és balról jobbra olvasunk, egy website leghatékonyabb területe az első képernyő bal felső területe. Ezt kihasználhatjuk az akciók elhelyezésére is, ha valami fontos dolgot szeretnénk közölni a felhasználókat, mindenképpen erre a területre érdemes tenni.
Visszatérő hiba, hogy az akciós, vagy a megrendelési felületen nincs elég vagy megfelelő információ arra vonatkozóan, hogy mit várunk el a látogatóktól. Legyen konkrét felhívás a cselekvésre, persze a megfelelő módon. A „klikk ide” típusú megoldásokkal szemben hatékonyabb lehet egy „rendelje meg…” vagy iratkozzon fel…” kezdetű felhívás.
A képek és a szövegek aránya, a látványelemek helyes használata
Bármennyire is furcsa, sok vállalat megfeledkezik arról, mi hoz konkrét megrendelést és mik azok a dolgok, amik csak a hiányzó réseket hivatottak pótolni. A magyar weben fellelhető vállalati oldalak nagyrésze látványos elemekkel tarkított, ami egyrészt figyelemfelkeltő, másrészt viszont elvonhatja a figyelmet a szövegtől. Pedig az lesz az, ami meggyőzi az érdeklődőt, hogy minket válasszon. Hasonló okokból figyelni kell a képek és az szöveg arányára is, a képeket hatékonyan lehet használni, de ha túl sok van belőlük, akkor ronthatnak a hatékonyságon.
Sokszor előfordulhat, hogy valaki keres egy terméket vagy szolgáltatást egy weboldalon, de vagy az oldal, vagy a saját hibájából nem találja meg. Ha nem igazítjuk valamilyen módon útba, el fogja hagyni az oldalunkat és a konkurenciánál keresi, majd vásárolja meg azt, amire szüksége van.
Három dolog, amit mindenképpen érdemes használni:
egy megfelelő belső kereső,
egy jól megszerkesztett oldaltérkép
és a Gyakran Ismételt Kérdések(GYIK) megjelentetése,
Persze nem mindegy, hogy hogyan. Egy hatékony belső kereső üzemeltetéséhez érdemes odafigyelni, hogy a találatok láthatóan különüljenek el egymástól, és mindenképpen alá legyenek linkelve, azaz a látogatók már innen eljuthassanak az őket érdeklő tartalmakra. Ha valamilyen keresőszóra az oldalunk nem tud értékelhető tartalmat felkínálni, mindenképpen adjunk lehetőséget a továbblépésre, egy új keresés indításának lehetőségével és olyan linkekkel, amik a keresőszóhoz hasonló tartalmakra mutatnak.
Egy alálinkelt oldaltérkép is fontos segítség lehet akkor, ha egy érdeklődő csak felületesen akarja átnézni a website-ot, vagy csak bizonyos tartalmak érdeklik. A segítségnyújtás és a tájékoztatás mellett egy jól megszerkesztett GYIK ügyfélszerző funkciót is elláthat, hiszen a leendő ügyfelekben felmerülő kételyekre is kezelheti.
A vállalati website „otthoni” tesztelése – egy ötletes megoldás költségek nélkül
Amerikában és Nyugat-Európában a usability tesztelés már különálló üzletággá nőtte ki magát. Az idesorolható módszerek többnyire rendkívül drágák és éppen ezért a kisebb cégek számára elérhetetlenek. Van viszont egy olyan módszer, amit bárki kipróbálhat költségek nélkül, és konkrétan megmutatja a felhasználói igényeket. Az úgynevezett Card Sorting vizsgálat rendkívül egyszerűen működik. Első lépésként, apró lapokra fel kell írni a website minden oldalának a címét, a menüpontokat és mindent, amire a felhasználó kattintani tud, majd keresni kell 8-10 olyan embert aki, a célcsoportba beleillik.
Lehetnek ismerősök, az irodaházban dolgozók vagy bárki, aki megfelel a célcsoport kritériumainak. A résztvevőket egyesével meg kell kérni, hogy az előttük lévő asztalra rakják le úgy a kis papírokat, ahogyan nekik használat esetén kényelmes lenne. A vizsgálat alatt mérni kell az időt, figyelni az alany reakcióit, kérdéseit, továbbá célszerű fényképeket készíteni. A kiértékelésnél sokszor megdöbbentő eredmények születhetnek, hiszen ilyenkor derül ki az, hogy amit a vállalton belül hatékonynak és egyértelműnek hittek, az sokszor a felhasználók számára használhatatlan.
A usability szabályok betartása önmagában még nem elég a kézzel fogható sikerhez, a website ergonómia mellett a keresőoptimalizálás elengedhetetlen a hatékonysághoz. Ezzel bővebben a cikksorozat következő részében foglalkozunk.
Weboldal audit, marketing audit
A weblapkészítők más nyelvet beszélnek, melyet sokan nem értenek. Sokszor előfordul, hogy egy ingyenes rendszert adnak el milliókért, és az is, hogy valaki elszalaszt egy jó honlapkészítőt,mert egy egyedi megoldás miatt tpár ezer forinttal többet kér versenytársainál. A honlapkészítők átveréseiről részetesebben ebben a cikkben olvashatunk: Átverések az online marketing világából.
Legjobban akkor járunk, ha egy szakértőt alkalmazunk marketing kommunikációnk átvizsgálásához, értékeléséhez. marketing tanácsadó összeállítja számunkra a lehetséges legjobb marketing stratégiát is, mellyel a legtöbb ügyfelet elérhetjük. Felülviszgálja a honlapunkat, tapasztalati alapján elmondja, mit kellene másképp csinálntatni a honlapkészítővel ahhoz, hogy még több megrendelésünk legyen.
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.