A legtöbb helyen arra törekednek: minél több embert bírjanak rá, hogy a helyi mezőgazdasági és kézműves termékekből vásároljanak.
Békésen stílszerűen Békési termékek néven indítottak akciót. Izsó Gábor polgármester elmondta, reklámkampányba kezdenek azért, hogy a lehető legtöbben vegyenek a városban előállított árucikkekből.
— Ha azoktól vásárolunk, akik helyben termelnek és dolgoznak, saját jövőnket is megvédjük — hangsúlyozta. Az önkormányzat első lépésként saját lapjában mutatja majd be a helyi termelőket, s szeretnék azt is elérni, hogy később a békési boltok polcaira is felkerüljenek ezek a portékák.
Eközben újabb előremutató célt fogalmazott meg a Gyula és vidéke termékszövetség. A szervezet egy, a helyi termékeket kedvezményes áron forgalmazó, kiskereskedői hálózatot akar kialakítani. Alt Norbert ötletgazda elmondta, az eddigi két szociális termékvásár sikerén felbuzdulva szeretnék elérni, hogy folyamatossá váljon a kapcsolat a termelők és a vásárlók között.
— Pályázatot hirdetünk akár új, akár már működő kiskereskedők számára, hogy vegyenek részt a programban. Feltételül azt szabjuk, hogy csak 10-15 százalékos haszonkulccsal számoljanak — mondta Alt Norbert. A szerveződés várhatóan nem áll meg az élelmiszereknél, felmerült ugyanis a helyi kisiparosok, kisvállalkozók érdekvédelmi szervezetének megalakítása is.
— Hosszú távon és a kisebb csoportok együttműködésével olyan, eredményes beszállítói hálózat is kialakulhat a mostani kezdeményezésekből, amely elérheti, hogy a hazai termékek nagyobb számban kerüljenek a boltok polcaira — elemezte a helyzetet Juhos János, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke.
Némileg hasonló, mégis más cipőben járnak a termelők, akik a medgyesi dinnye hírnevét szeretnénk visszaszerezni, amit a zugfelvásárlók elrontottak.
— Mi nem a hazai piacon versenyzünk, hanem a görög, olasz és spanyol görögdinnye „vetélytársai” vagyunk — mondta Simonka György, a Magyar Termés TÉSZ Kft. vezetője. A kft. az elmúlt két évben intenzív marketing munkával a világ legjelentősebb mezőgazdasági kiállításain népszerűsítette a medgyesi dinnyét Moszkvától Berlinig. Külön márkaneveket vezettek be, amit exkluzív csomagolás és matrica is jelöl.
Az akciócsoport is egészen új ötlettel áll elő
Új elképzeléssel készül a Körösök Völgye Akciócsoport Nonprofit Kft.. Tervezett akciójukat Békési kosár névvel illették.
— A helyi termékek népszerűsítéséhez a békési vesszőkosár adná az alapot, amibe a környék kiváló termékei, például a pálinka, a csabai kolbász vagy a mezőberényi textil is beleférne — mondta Debreceni Lajos ügyvezető. A csoport pályázati segítséggel webáruházat indítana és az önkormányzatokat, cégeket is rávennék, hogy külföldi áruk helyet ezeket a termékeket ajándékozzák vendégeiknek, dolgozóiknak.