A 13/2006. (II. 7.) FVM rendelet megjelenése ismételten utat nyit a termelők együttműködésén alapuló szervezetek, a beszerző, értékesítő szövetkezetek (BÉSZ-ek) és az előzetesen elismert termelői csoportok támogatása előtt. | |
A február elején napvilágot látott jogszabály technikailag a 2004. évi nemzeti hatáskörben nyújtott agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételének feltételeiről szóló 25/2004. (III. 3.) FVM rendelet módosításait tartalmazza, így csak azzal egységes szerkezetben olvasva értelmezhető. A megértést tovább nehezíti, hogy az alaprendelet több módosítást is megélt megjelenése óta, ezért lehet hasznos segítség a jogcím legfontosabb sarokpontjainak ismertetése. A nemzeti forrásból finanszírozott támogatási jogcímek sajátossága, hogy azokra az Európai Unió nem biztosít saját rendszerében keretet, legfeljebb átmeneti ideig engedélyezi a tagország részére a jogcímek nemzeti költségvetésből történő finanszírozását. Vélhetően a BÉSZ-ek és termelői csoportok esetében a 2006. év lesz az utolsó lehetőség, amikor Magyarország élhet az európai közösségtől kapott haladékkal. Beszerző, értékesítő szövetkezetek támogatása A jogszabály rendjében elsőként a 9.2. pont alatt a BÉSZ-ek jogcíme következik, teljes címén az „Egyes termékek beszerzését, értékesítését, szolgáltatást nyújtó szövetkezetek és egyéb gazdálkodó szervezetek támogatása”. A tárca által – eleinte új típusú szövetkezet néven – 1999-ben megkezdett támogatás keretében eddig mintegy 700 szövetkezett kapott alapításához, illetve működési költségeinek részbeni megtérítéséhez vissza nem térítendő állami pénzforrást. A szövetkezetekkel szemben támasztott követelmények fokozatos emelésével 2005. évben már csak a 300 millió forint éves árbevételt meghaladó, minimálisan 30, legalább 90%-ban regisztrált tagot számláló BÉSZ nyerhetett támogatást. Ezek a feltételek, a nyitottság és a nonprofit gazdálkodás elvének megtartásával a 2006. évben sem változtak. Szintén változatlan elvárás, hogy az árbevétel 80%-a számvitelileg igazolható módon a szervezet alaptevékenységéből származzon. Fennmaradtak a támogatás mértékét meghatározó határszámok is, így az árbevétel 300 millió forint alatti része után 2%, a 300-500 millió forint közötti sávra 3%, az 500 millió forint feletti részre pedig 5% támogatás kérelmezhető, de a legmagasabb elnyerhető összeg egy szervezet esetében legfeljebb 20 millió forint lehet. A megelőző évben már támogatott BÉSZ-ek csak a fentiek szerint kiszámított összeg felére jogosultak, azaz legfeljebb 10 millió forintos támogatásban részesülhetnek. A támogatás alapját a korábbiaktól eltérően nem a tárgyévi, hanem az azt megelőző évre vonatkozó (2005. évi) éves árbevétel jelenti, hiszen a kérelmek beadásának határideje 2006. május 31-e. Az év korai időszakában a várható éves árbevétel meghatározása sok hibát eredményezhetett volna, ami végső soron a jogosulatlan támogatások visszavonásához vezet, megterhelve az eljáró hivatalokat és kellemetlen helyzetbe hozva a szövetkezeteket. A BÉSZ-ek jogcímén belül a tejszövetkezetek és gépkörök is kérelmezhetnek támogatást. A 3-50 darabos tehénállománnyal rendelkező gazdák összefogását megvalósító tejszövetkezetek esetében a támogatás-felhasználás célja a működési költségek fedezetére korlátozódott, így az alapítás költségeinek térítésére 2006. évben már ez a csoport sem számíthat. A támogatás mértéke tejelő szarvasmarha egyedenként tízezer forint, de legfeljebb 10 millió forint. A polgári törvénykönyv 685. §-a szerint alakult, legalább 10 termelőt összefogó gépkörök esetében változatlan formában kérhető a tagonkénti 100 ezer forintos támogatás, amelynek legmagasabb összege idén is 5 millió forint. Az összeg a gépi szolgáltatás szervezését végző szerveződés működésével kapcsolatosan felmerülő költségek fedezésére fordítható. Előzetesen elismert termelői csoportok támogatása A jogcímmel kapcsolatban 2005. évben tapasztalt viszonylagos érdektelenség ellenére a tárca fontosnak tartotta ezen csoportosulások támogatásának fenntartását is. Bár a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv keretében meghirdetett Európai Uniós jogcím vonzó konstrukciója sok szervezet átalakulását ösztönözte, fontos, hogy a még az előzetes elismerés stádiumában megmaradó termelői csoportok további segítséget kapjanak működésükhöz, fejlődésükhöz. A jogcím várható megszűnése ebben az esetben is válaszút elé kényszeríti a termelői csoportokat: vagy – külső források nélkül – változatlan formában fenntartják működésüket, vagy az állami elismerés megszerzésével magasabb szintű integrációt megvalósítva hosszú távra alkalmassá teszik magukat a közösségi támogatás elnyerésére. A 13/2006. (II. 7.) FVM rendelet 71-74. §-aiban vázolt támogatás gyakorlatilag megegyezik a korábbi évben megismert rendszerrel. Változásként itt is megemlíthető – a BÉSZ-eknél vázolt indokok miatt – a várható árbevétel helyett a megelőző évre vonatkozó tényadat alapján történő támogatási-összeg számítás. A támogatás mértéke így a legtöbb ágazat vonatkozásában az árbevétel 1,5%-a de legfeljebb 5 millió forint, a szőlő-bor ágazatban 3%, de legfeljebb 6 millió forint, a kis jövedelemtermelő képességgel jellemezhető nyúl, juh, kecske, gyógynövény valamint méz ágazatokban pedig 4,5%, de legfeljebb szintén 6 millió forint. A párhuzamos támogatás kizárása érdekében a nemzeti forrású támogatást kérelmező termelői csoportoknak nyilatkozatban kell lemondaniuk a 2006. évi közösségi támogatás igénybevételéről, ezért már év elején érdemes a későbbi átalakulás – állami elismerés szerzés – lehetőségét alaposan megfontolni. A támogatási rendelet teljes szövege és mellékletei megtalálhatók a világhálón, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium honlapján (www.fvm.hu). A kérelmek az alaprendelet 40, 41 és 42. számú melléklete szerint adhatók be a területileg illetékes megyei Földművelésügyi Hivataloknál mindkét jogcím esetében 2006. május 31-ig. Amennyiben 2006. évben a két jogcímmel összefüggésben nem érkezik a 2005. évi igényt jelentősen meghaladó kérelem, akkor az elkülönített forráskeret minden támogatási igény maradéktalan kifizetését lehetővé teszi. |
Forrás: Agrárágazat