Világszerte újdonságnak számít az az indoor marketingeszköz, amit a Laurel Számítástechnikai Kft. fejlesztett ki és állított üzembe. Egy üzletláncnál már használják az eszközt, amelyet az idei budapesti borfesztiválon is bemutattak. A borral és gasztronómiával kapcsolatos információkat nyújtó célszámítógép segít a fogyasztónak kiválasztani a kívánt bort, esetleg a borhoz az ételt.
A vásárlók kereshetnek ár, termőterület, pincészet vagy akár ízvilág alapján, esetleg kérhetnek ajánlatot az esti vacsorához, de a rendszer egy adott borhoz is kínál receptet a borászok által összeállított adatbázis alapján. Digitális sommelier-nek is nevezik a borászati információs terminált, amelyet a közelmúltban kísérleti jelleggel helyeztek üzembe egy üzletlánc két boltjában, a kísérleti darabokat hamarosan több tucat új berendezés követi.
A berendezés alapja az IBM AnyPlace Kiosk célszámítógépe, amely tulajdonképpen egy infrás technológiával működő érintőképernyő és egy vonalkódolvasó kombinációja, mondja a gyártó cég projektvezetője. Hübler Gábor hozzáteszi, hogy a gépeken futó szoftver saját fejlesztés, a felhasznált adatok szakmai nívóját pedig jeles borászok garantálják.
A fejlesztést az a statisztikai adat ösztönözte, miszerint a vásárlói döntések 70-75 százaléka a bolton belül születik. Nem lehet azonban minden boltba borászt állítani, de valamivel mégis segíteni kell a vevőket az eligazodásban.
A megoldás mind a vásárlók, mind az üzlet üzemeltetői szempontjából előnyökkel jár. A rendszer nyilvántartja a legnépszerűbb borokat, így a vevő választhat a heti ajánlatból, de arról is naprakész tájékoztatást ad, hogy egy adott fajta éppen megtalálható-e a kínálatban.
Amennyiben nem, előrendelésre is lehetőség van, amely akár SMS-értesítéssel is kombinálható.
A forgalmazónak, illetve az üzlet tulajdonosának nem mindegy, hogy mely borokat keresik a leginkább, melyeket érdemes vagy felesleges készleten tartani - ezekről naprakész információt kap. Ráadásul (ha éppen egy vevő sem veszi igénybe) az eszköz reklámfelületként is használható.