A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Hivatal (OIV) adatai szerint a gazdasági válság hatására 0,8 százalékkal, 243 milliárd hektoliterre csökkent a világ borfogyasztása 2008-ban az előző évhez képest. A visszaesés fő oka a cikk szerint, hogy a nagy európai bortermelő államokban Franciaországban, Németországban és Olaszországban csökkent a fogyasztás.
Nálunk nem csökkent a borfogyasztás
Itthon azonban nincs válság – állítja Varga Péter. Bár az év első két hónapjában csökkent az értékesítésük tavalyhoz képest, márciusban már meghaladták az egy évvel ezelőtti forgalmat. A pincészet közleménye szerint: az euró és a forint árfolyamának változása más piaci szegmensekkel ellentétben, a borászatokra jótékonyan hat.
Gondot jelent azonban a szakember szerint a gasztronómiai borszállítások 20-25 százalékos csökkenése az első negyedévben. Úgy véli az éttermek forgalma a válság, illetve különösen a válság hangulat hatására csökkent. Az emberek ugyanis manapság kevesebbet költenek az éttermekben. Az ágazat összteljesítményének a vendéglátóipar csak kis részét, 1-2 százalékát jelenti és az itt kiesett mennyiséget úgy tűnik cégek visszanyerhetik az élelmiszer-kiskereskedelemben - mondta a szakember.
Borszerda április 29-én
Közben az éttermek is próbálkoznak borforgalmuk növelésével. Ezért szervezik április 29-én a Borszerdát, amelyhez a legnagyobb bornagykereskedő cégek is csatlakoztak. Borszerdán a csatlakozó éttermekben féláron adják a magyar bort és pezsgőt, a főételek mellé pedig egy pohár bort adnak ajándékba. Az akcióhoz már több mint 220 étterem és borszaküzlet csatlakozott.
Az akcióban nemcsak éttermek és vendéglátóhelyek, hanem szaküzletek is részt vehetnek. A borszaküzletek csatlakozásának mindössze egyetlen feltétele van: akciós ajánlattal kell várniuk vásárlóikat április 29-én. Ezenkívül tárgyalás folyik taxi- és pótsofőrtársaságokkal, akik a vendégek kedvezményes fuvarozásában kapnak szerepet az akcióban részt vevő éttermektől, a Borszerda napján.