Bioetanol-gyártó üzemet készül építeni Magyarországon a Fagen amerikai óriásvállalat, az üzem várhatón Dunaföldváron lesz – írja a Napi Gazdaság keddi számában tengerentúli sajtóértesülések alapján.
A munkálatok áprilisban kezdődhetnek el. A Fagen a Cargill nevű mezőgazdasági társaságtól vásárol telket, s annak gabonatároló telepéhez közel építi fel a bioetanol-üzemet, amelyet a Cargill lát majd el gabonával.
A Fagen Inc. 2006 és 2008 között közel ötven bioetanol-projektbe fogott a tengerentúlon, ám mivel a jelek szerint az alternatív üzemanyagok boomja lecsengőben van az Egyesült Államokban, így ott a társaság a jövőben az újrahasznosítható energia más formái, a biomassza és a szélenergia felé fordul.
Magyarországon viszont még uniós és állami támogatás is nyerhető ilyen üzem építéséhez. A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretéből 2009-2010-ben 8 milliárd forint áll ilyen célokra rendelkezésre.
Hogy mekkora kapacitású lesz az új üzem, arról nem szólnak a hírek, de valószínű, hogy nagy mennyiségű hazai gabonát dolgoz majd fel a gyár. Európában ugyanis a szakértők szerint az utóbbi években legalább egymillió tonnás éves kapacitású beruházásokat valósítottak meg. Vagyis egy év alatt ennyi gabonát – főként kukoricát – feldolgoznak fel egy-egy ilyen gyárban. Hazánkban átlagosan, évente 3-4 millió tonna tengeri az a mennyiség, amely a hazai igény felett megterem. Vagyis alapanyag oldaláról biztosított a beruházás. A kérdés csak az, hogy mennyiért szerezhető be a tengeri. Két éve ugyanis 45-60 ezer forint között mozgott a tonnánkénti ára, míg manapság 25-30 ezret fizetnek érte. Éppen ez a hektikusság tántorította el azokat a befektetőket, akik két éve sorra jelentették be bioetanol-gyártási szándékukat – összesen csaknem 4 millió tonnás kapacitást emlegetve –, de ezekből egyetlen egy nem valósult meg. Ma csak Szabadegyházán és Komárom környékén működik nagyobb kapacitású ilyen üzem.
A kőolaj árának lassú emelkedése, a most olcsóbb kukorica, valamint a hazai üzemanyag-árak drasztikus emelkedése miatt jelen pillanatban megint megéri bioetanolt előállítani, melyet az uniós előírások miatt kötelező a benzinhez adagolni. A MOL viszont egy saját, de szlovák területen felépített üzeméből látja el magát bioetanollal. Hogy az új cég milyen piacon akarja termékét értékesíteni még nem tudni, de Európában rátalálhat vevőire.