Manapság már egyáltalán nem számít luxusnak az, hogyha valakinek kocsija van, sőt sokan lenézik azokat az embereket, akiknek nincs. Más országokban még mindig majdnem annyian közlekednek kerékpárral, mint autóval, nálunk sajnos nem ez a szokás, ráadásul a biciklisek sok esetben veszélyben is vannak az utakon, hogy ez az ő hibájuk vagy az autósoké, arra ne térjünk ki.
Sokan nem tudják eldönteni ugyanis, hogy vegyenek-e autót, vagy inkább maradjanak a kerékpárnál vagy éppen a tömegközlekedésnél. A következő cikkben mindent megtudhattok arról, hogy melyik miért jobb választás, az árak, amiket feltüntetünk, sok esetben tájékoztató jellegűek, kisebb-nagyobb eltérések lehetnek.
Tömegközlekedés, kerékpár, vagy kocsi?
Előnyök, hátrányok
Természetesen a kényelem az elsődleges előnye, nem kell osztoznod rajta több emberrel, nem vagy időhöz kötve, akkor indulsz el, amikor te szeretnél, nem pedig akkor, amikor a menetrend azt mondja. Hosszabb távokra a kocsi sokkal több előnnyel rendelkezik, mint a tömegközlekedési eszközök, nincs átszállás, nincsen várakozás-már ha nem kerülsz dugóba éppen.
A kerékpár nagyon sok esetben ideális közlekedési eszköz lehet, még mindig ez a legolcsóbb jármű a lábaid után. A fenntartási költsége nem akkora, mint egy kocsié, néha még gyorsabban is odaérsz a célodhoz, mintha autóval mennél, ugyanakkor hosszú távon már semmiképpen sem ajánlatos.
A tömegközlekedéssel ma Magyarországon az a legnagyobb baj, hogy elavult, a buszok vagy éppen a metrók állapota sem túl meggyőző, a vonatok folyamatosan késnek, egyetlen megbízható a HÉV, az pedig szétrázza az embert 10 perc alatt, kényelmetlen. Főleg munkába menet rossz, mert minden tele van, a buszok, vonatok is, sokszor le sem tudsz ülni.
Sokan mondják azt, hogy azért nem közlekednek autóval, mert drága az üzemanyag
Nézzük meg akkor az árakat. Példaként vegyük a Miskolc-Budapest távot
Autóval megyünk, nagyjából 200 kilométert teszünk meg, mondjuk 8 litert fogyaszt a kocsi 100-on, szóval 16 litert eszik meg, 400 forintos benzinárral számolva 6400 forintra jön ki az össz. költség, vegyük azt, hogy ez a kocsi 5 személyes és 5-en utazunk. Fejenként fizetünk az útért 1280 forintot. Azt még hozzáteszem, hogy az utat nagyjából 2 és fél óra alatt meg lehet tenni.
Nézzük akkor a vonatot: segítségül hívtam az Elvirát, amiben meg lehet nézni a jegyárakat is. Vonatok közül lehet választani, intercity vagy gyorsvonat közül. Az intercity vonatra a jegyár helyjeggyel együtt 6480 forint (már több mint a benzin), a gyorsvonatra 4005 forint. Ezek az árak egy főre vonatkoznak, szóval, ha megnézzük, hogy öten utazunk a vonaton, alsó hangon 20.000 forintot fizetünk összesen. A menetidő pedig 2-3 óra, szóval nagyjából annyi, mint kocsival.
Ezek után is drága kocsival utazni? Szerintem nem, de nézzük meg, milyen költségekkel jár egy autó vétele, illetve fenntartása, ugyanis nem a benzin az egyetlen költség.
Ami az autóvétel körül ma van, azt nagyon sok ember el sem hiszi, sokan nézik a kocsit, hogy de szép, de jó, és csak 500.000 forintba kerül. Igen ám, de azt tudja mindenki, hogy okés, megveszed a kocsit 500.000 forintért, de majdnem 100.000-et még ráköltesz, és csak akkor lesz a tiéd? Nézzük, mi kerül ennyibe.
Eredetiségvizsgálat
Az eredetiségvizsgálat a közúti járművek tulajdonos váltásakor kötelezően előirt tevékenység, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által jóváhagyott technológiával végeznek.
Az eredetiségvizsgálat célja a jármű eredetivel (gyárival) azonos "eredeti" állapotának felülvizsgálata és igazolása. Minden jármű alvázszáma adott, egyértelműen meghatározott és dokumentált kivitelt (szín, karosszéria, motor, ülések, szélvédő, stb...) jelent. Ennek ellenőrzésére a járművön több helyen, több fajta technológiai, technikai azonosító "jegy" található, amelyek megléte és változatlansága igazolja az eredeti állapotot.
Jól hangzik, ugye? Az ára is nagyon jó...
Személyautó:
- 1400 cm³-ig 17 000 Ft
- 1401-2000 cm³-ig 18 500 Ft
- 2001 cm³ felett 20 000 Ft
Nagyon könnyen meg lehet fogalmazni azt, hogy mit is jelent a vagyonszerzési illeték. Az az összeg, amelyet akkor kell fizetni, hogy ha egy másik személytől átvesszük a gépkocsi tulajdon jogát, tehát átruházódik ránk a jog. A gépjármű átírásnál létező szabályok átalakultak a vagyonszerzési illeték tekintetében, tehát mindenképpen ki kell fizetnünk az illetéket az átadás - átvétel pillanatában.
Nagyon sok tényezőtől függ a vagyonszerzési illeték mértéke, ezt befolyásolhatja az autó kora és teljesítménye. Ha átlépi a 120 kW-ot, akkor ugyan úgy lesz kiszámítva a vagyonszerzési illeték - legyen az hajtómotoros autóbusz vagy egy vontató -, mintha 120 kW-os hajtómotorral rendelkezne az adott jármű. Ha csak lóerőben tudjuk az adott gépjárműnek a teljesítményét, akkor egy apróbb matematikai feladatot kell elvégeznünk. Ez úgy néz ki, hogy elosztjuk 1,36-al a lóerőt és utána kerekítjük egészre, majd ez fogja kitenni a számításoknak az alappillérét.
Árak
Jármű hajtómotorjának | Jármű gyártástól számított kora | ||
0-3 év | 4-8 év | 8 év felett | |
0-40 | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW | 300 Ft/kW |
41-80 | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW |
81-120 | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW |
120 felett | 850 Ft/kW | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW |
És még nincs vége, kell egy új forgalmi engedély, aminek az ára 6000 forint, egy törzskönyv, ami szintén 6000 forintba kerül és ha szerencsénk van, akkor műszaki vizsga van rajta, és azért egyenlőre nem kell fizetni.
Foglaljuk össze, a legalapabb kocsit vegyük, mondjuk legyen egy Suzuki Sedan. 350.000 forintért már lehet venni használtan egy 16 éves 1300-as Suzukit.
Ennek a kocsinak a teljesítménye 50 kw, szóval a vagyonszerzési illeték 22500 forint, a forgalmi 6000, a törzskönyv 6000, az eredetiségvizsga pedig 17000 forint. Összesen 51500 forint, szóval már átléptük a 400.000 forintot a kocsi megszerzésével. Egy újabb és nagyobb teljesítményű kocsinál akár a dupláját is fizethetjük, de vehetünk 50.000 forintért egy 20-25 éves autót is, akkor is ráfizetünk még egyszer 50000-et.
Ezek után még kalkulálni kell azzal is, hogyha egy idősebb kocsit veszünk, akkor két évente műszaki vizsga kell, ami legalább 20.000 forintba kerül, emellett ott van még a kötelező biztosítás, és a súlyadó.