Akkorák, mint egy társasház, kilenc Lamborghini Aventador árába kerülnek, és közútra szabadulva mindent kilapítanának, ami az útjukba kerül. Bemutatjuk a 3-4000 lóerős óriásdömpereket, amelyek a nap 24 órájában külszíni fejtéseken robotolnak, és egy kisebb dombot is elcipelnek a platójukon.
Minden óriásdömper őse a mozdony-motoros, háromtengelyes Terex Titan 1973-ból. Csak egy darab készült belőle, mai utódja a Unit Rig modellcsalád. Az ős-Terex láttán megfagyhatott az emberek ereiben a vér. Igaz, nem sokan találkoztak ezzel a dinoszaurusszal.
Már a szovjet időkben is monstumokra szakosodott a BelAZ. 1979-ben már 280 tonnás kísérleti járművet készítettek. Bemutatásakor minden teherautónál nagyobb volt a Big Baby, a magassága zárt billenőplatóval 7,4, felnyitva 15,7 méter.
Minimalistának gondolnánk, de komfortos a Cat vezetőfülkéje. Olyan magasan van, mint egy hajó parancsnoki hídja.
Negyven éve alig változott a munkagép-dizájn, ezen változtatna a német ETF stúdió. Az önjáró dömperkonvoj látványterve sci-fibe illő. Öt ilyen önrakodó és önjáró dömper összekapcsolásával születne meg a Haul Train. Csak az elsőben ülne sofőr.
Már a svájci székhelyű, Amerikában gyártó Liebherr is a 400 lóerőt és a 600 tonna össztömeget ostromolja. V20-as motor dübörög a Liebherrek földszintjén, 90 ezer köbcentivel.
A Liebherr 3650 lóerős dízelmotorja egy generátoron keresztül a hátsó kerékbe épített villanymotorokat hajtja, ezek segítenek az 592 tonna lefékezésében is.
Európában néha megfordulnak egy-egy gigantikus építkezésen is a Liebherrek, de nem itt honosak.
Egyben még leszedett platóval is iszonyú bonyolult a szállítás, a két kamionsofőrnek szinkronban kell vezetnie.
A megszokott sárga szín helyett a japán gépeknél a narancssárgára esküsznek. Talán a felkelő nap miatt? Nem csak dömperek, hanem óriási rakodógépek is szerepelnek a Hitachi kínálatában. Akár 197 kömbéteres platóval is gyárt gépeket a japán Hitachi, a teljesítménycsúcs 3041 lóerő.
Kínai dömper, a Kiváló Áruk Fóruma logójára emlékeztető emblémával. A Komatsu 930 szerény 1167 lóerőnél jár, de ez is hibrid hajtású. A többi dömperhez hasonlóan a Komatsura is úgy kell felmászni, mint egy emeleti lakásba.
Élőben drámai lehet a találkozás a világ legnagyobb dömperével, a 450 tonnát elvonszoló BelAZ-zal. A rusztikus dizájnt vizipók-tekintet fűszerezi.
Nincsenek szavak erre a szörnyre, csak számok: 810 tonnás össztömeg, 4600 lóerő, 5600 literes tank. Már a szovjet időkben is monstumokra szakosodott a BelAZ. 1979-ben már 280 tonnás kísérleti járművet készítettek.
További képek
Forrás: origo