80/2006. (XI. 23.) FVM rendelet
a cukoripar szerkezetátalakítási támogatásának egyes kérdéseirõl:- A mezõgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseirõl és az ezzel összefüggõ törvénymódosításokról szóló 2003. évi LXXIII. törvény 45. §-a (2) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következõket rendelem el:
1. § (1) E rendelet alkalmazásában:
a) Cukorrépa-termelõ: az a jogi vagy természetes személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság, aki/amely a Cukorrépa Termelõk Országos Szövetségének tagja, és a Cukor Terméktanácsnál nyilvántartott szállítási joga alapján a cukorgyártó vállalkozás cukortermeléséhez cukorrépát termelt a kvótáról történõ lemondással érintett gazdasági évet megelõzõ három gazdasági év valamelyikében.
b) Gépipari beszállító: az a jogi vagy természetes személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság, aki/amely a cukorrépa-termelõk részére, kizárólag a más célra nem használt speciális gépekkel a fenti referencia-idõszakban, szerzõdés alapján szolgáltatást nyújtott. A gépipari beszállító nem lehet azonos a cukorgyártó vállalkozással.
c) Integrátor: az a jogi vagy természetes személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság, aki/amely a fenti referencia-idõszakban saját maga által termelt, és/vagy termeltetési szerzõdéssel az a) pontban említett cukorrépa-termelõkkel termeltetett cukorrépáját a cukorgyártó vállalkozás számára értékesítette.
(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában felsoroltak személye megegyezhet.
2. § (1) A Tanács 320/2006/EK rendelete (a továbbiakban: Tanácsi rendelet) 3. cikk (6) bekezdésében meghatározott hányad a cukorgyártó vállalkozásoknak a szerkezetátalakításra igényelhetõ támogatás legalább 10%-a. Ez az összeg a kvótából lemondott tonnánként az alábbiak szerint oszlik meg:
a) részben azon cukorrépa-termelõk jogosultak, akik integrátori vagy értékesítési szerzõdéssel, valamint a tényleges teljesítést alátámasztó bizonylatokkal igazolják, hogy a (4) bekezdésben meghatározott idõszakban leszállították a cukorrépát a cukorgyártó vállalkozásnak;
b) részben azok a gépipari beszállítók jogosultak, akik cukorrépa-termelõvel vagy integrátorral kötött szerzõdéssel és a teljesítést alátámasztó bizonylatokkal igazolják, hogy mezõgazdasági gépeikkel az a) pont szerinti cukorrépa-termelõknek a (4) bekezdésben meghatározott idõszakban szolgáltatást végeztek.
(2) A földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Értesítõben, illetve a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium honlapján közleményben teszi közzé:
a) a támogatás (1) bekezdés szerinti hányadát,
b) a Bizottság 968/2006/EK rendelete (a továbbiakban: Bizottsági rendelet) 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti - e rendelet mellékletén túl elõírt - szociális és környezetvédelmi elõírásokat,
c) a cukor elõállítására alkalmas berendezések teljes, illetve részleges leszerelésének végsõ határidejét,
d) a Tanácsi rendelet 3. cikk (3) bekezdés c) pontjában és a 3. cikk (4) bekezdés c) pontjában ismertetett szociális és környezetvédelmi terv megvalósításának végsõ határidejét,
e) a szerkezetátalakításra igényelhetõ támogatásból a szociális és környezetvédelmi intézkedésekre fordítandó összeg százalékos arányát.
(3) Az e rendelet mellékletében elõírt egyes minimális egyedi nemzeti elõírások alkalmazása alól a miniszter közleményben felmentést adhat.
(4) A termesztési adatok átlagértékeinek kiszámításakor a kvótáról történõ lemondást megelõzõ három cukor gazdasági év idõszakában történt, a cukorgyártó vállalkozás - integrátoron keresztüli beszállítás esetén az integrátor - által cukorrépa-termelõnként leigazolt tényleges beszállítás átlagát kell figyelembe venni. Az (1) bekezdés alapján számított támogatási keretösszeg felosztása a cukorrépa-termelõk között az átlagos beszállításuk mennyiségének arányában történik. A számítást 140 kg/t cukorkihozatal alapján számított 16%-os cukortartalmú cukorrépára átszámítva kell elvégezni a 2004/2005-ös és a 2005/2006-os cukor gazdasági évben az "A" és "B" cukorrépa alapján, a 2006/2007-es cukor gazdasági évben az egységes kvótarépa alapján.
(5) A gépipari beszállítók részére a támogatás keretösszegét azon cukorrépa-termesztésre alkalmas gépek értékvesztése arányában kell felosztani, amelyek más célokra már nem használhatóak. Az alábbiakban felsorolt, 1996-ban vagy azt követõen üzembe helyezett gépek vehetõk figyelembe, a számlával igazolt nettó beszerzési árhoz vagy pénzügyi lízingfinanszírozás esetén a lízingcég által kibocsátott tõkeszámlán feltüntetett nettó gépértékhez képest számított évi 10%-os lineáris értékcsökkenéssel számolva:
a) cukorrépa-vetõgépek,
b) cukorrépa-fejezõ, -kiszedõ, -felszedõ gépek,
c) cukorrépa-betakarítógépek (például önjáró, egymenetes),
d) a cukorrépa-mûveléshez kötött sorközmûvelõ gépek.
(6) Nem elszámolható tételnek minõsülnek a speciális gépek alkatrész-beszerzéseinek, valamint javításainak értéknövelõ költségei. A gépek üzembe helyezésének idõpontját hatósági bizonyítvánnyal, illetve üzemeltetési bizonylatokkal kell igazolni.
(7) A támogatási keretösszeg felosztása a gépipari beszállítók között a tulajdonukban lévõ vagy általuk lízingelt gépeknek az (5) bekezdésben megadott értékvesztéssel kalkulált összesített maradványértéke alapján történik. A jogosultság feltétele, hogy az érintettek szerzõdésekkel igazolni tudják, hogy a szóban forgó gépek használatban voltak a (4) bekezdésben meghatározott idõszakban. A használat igazolását az e rendelet szerinti cukorrépa-termelõvel vagy integrátorral kötött szerzõdés szerinti, kiszámlázott díjak teljesítésével, illetve az értékesítéssel kapcsolatos számlákkal kell alátámasztani.
3. § (1) Ahol a Tanácsi rendelet és a Bizottsági rendelet tagállamot vagy illetékes hatóságot említ, ott ezen - a Bizottsági rendelet 6. és 14. cikkének kivételével - a Mezõgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt (a továbbiakban: MVH) kell érteni. A Bizottsági rendelet 6. és 14. cikkében meghatározott intézkedéseket a miniszter hajtja végre.
(2) Az 1. §-ban meghatározott cukorrépa-termelõk és gépipari beszállítók részére a támogatások kifizetését az MVH közvetlenül teljesíti. A támogatás igénybevételéhez szükséges formanyomtatványokat és eljárási rendet az MVH e rendelet hatálybalépését követõ 15 napon belül közleményben hirdeti ki.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakkal összhangban a Bizottsági rendelet 16. cikk (1) bekezdése szerinti, a szerkezetátalakítási támogatást igénylõ cukorgyártó vállalkozás a számára jóváhagyott szerkezetátalakítási támogatás részösszegeinek kifizetése elõtt köteles a részösszegek 120%-ával egyenlõ biztosítékot letétbe helyezni.
4. § A szerkezetátalakítási támogatás iránti kérelmet a cukorgyártó vállalkozás képviselõje nyújthatja be 3 példányban az MVH Központi Hivatalához (1095 Budapest, Soroksári út 22-24.). A kérelemhez csatolni kell az elmúlt három évben a vállalkozás számára cukorrépát beszállító cukorrépa-termelõk listáját.
5. § A szerkezetátalakítási támogatás kifizetésének feltétele, hogy a támogatási kérelmet benyújtó cukorgyártó vállalkozás a Tanácsi rendelet 11. cikkében meghatározott ideiglenes szerkezetátalakítási összeg tekintetében ne rendelkezzen tartozással.
6. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
7. § E rendelet a következõ közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket tartalmazza:
a) a Tanács 320/2006/EK rendelete (2006. február 20.) a Közösségen belül a cukoripar szerkezetátalakítására szolgáló ideiglenes rendszer megállapításáról és a közös agrárpolitika finanszírozásáról szóló 1290/2005/EK rendelet módosításáról;
b) a Bizottság 968/2006/EK rendelete (2006. június 27.) a Közösségen belül a cukoripar szerkezetátalakítására szolgáló ideiglenes rendszer megállapításáról szóló 320/2006/EK tanácsi rendelet végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.
Melléklet a 80/2006. (XI. 23.) FVM rendelethez
I. A szerkezetátalakítási tervben szereplõ szociális kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos minimális egyedi nemzeti elõírások
A szerkezetátalakítási terv szociális intézkedései csak abban az esetben fogadhatók el, ha azok kellõ mértékben tükrözik a humánus gondoskodás elvét, az elvesztett munkahely miatti kárpótlást, illetve az új élethelyzethez igazodó aktív segítségnyújtás feltételeit tartalmazzák. A szerkezetátalakítási terv a szociális követelményeknek abban az esetben felel meg, ha tartalmazza az alábbi pontokban megfogalmazott feltételeket:
a) Tartalmaz olyan elemeket, amelyek kellõ garanciát nyújtanak arra, hogy a gyárbezárással érintett munkavállalók életkörülménye nem romlik, a munkaerõpiacra történõ visszakerülésük könnyebbé válik, ezáltal a térség gazdasági és társadalmi helyzete rövid idõn belül rendezõdni tud.
b) Tartalmazza a kellõ mértékû, a munkavállalók munkaviszonyának megszüntetését kompenzáló, egyéni nehézségeket kezelõ, megélhetésük biztosítását szolgáló, újbóli elhelyezkedésüket segítõ szociális eszközöket és szolgáltatásokat.
c) Támaszkodik az érintett ágazatok intézményrendszereivel, érdekvédelmi szerveivel, szakmai, társadalmi szervezeteivel való együttmûködés lehetõségére, ezen belül a munkaügyi szervezet által történõ együttmûködésre.
d) Bemutatja, hogy milyen bér- és béren kívüli juttatást kapnak a cukorgyárból elbocsátott munkavállalók.
e) A nyújtandó végkielégítés mértéke meghaladja a vonatkozó jogszabályokban, valamint a kollektív szerzõdésben rögzített mértéket.
f) Külön-külön elbocsátási és beilleszkedési csomagot tartalmaz azokra a munkavállalókra nézve, akik a cukoripar területén újból, illetve akik a cukoriparon kívül helyezkednek el.
g) Kitér azon munkavállalók csoportjának támogatására, akik saját vállalkozást kívánnak létrehozni, vagy már meglévõ vállalkozáshoz vállalkozóként kívánnak csatlakozni.
h) Speciális intézkedést tartalmaz azokra a munkavállalókra, akiknek munkaviszonya a termelés befejezését követõen azonnal nem szûnik meg, foglalkoztatásuk átmenetileg fennmarad.
i) Segíti a korengedményes nyugdíjazást.
j) Vállalást arra, hogy a gyárbezárással közvetlenül érintettek és a hozzátartozóik körében helyzetfelmérés készül, annak érdekében, hogy a valós igényeknek megfelelõ részletes intézkedések, programok kerüljenek kidolgozásra.
k) A cukorgyár munkavállalóinak érdekképviseletével kötött megállapodás becsatolását. Ennek hiányában a szerkezetátalakításra igényelhetõ támogatás szociális intézkedésekre fordítandó összegébõl a cukorgyár munkavállalóinak támogatására fordítandó összeg százalékos arányát a miniszter közleményben teszi közzé.
l) Foglalkozik a gyárbezárás miatt közvetetten álláskeresõvé (pl. a dolgozók családtagjai, a kereskedelmi vállalkozások, a közlekedési vállalatok, a szolgáltató cégek létszámleépítéssel érintett munkavállalói, amelyek szorosan kötõdnek a gyárhoz) válókkal.
m) Tartalmazza a további intézkedéseket a térségben megszûnõ munkahelyek pótlására, új vállalkozás létrejöttének ösztönzésére, hogy minél elõbb, minél több új munkahely jöjjön létre.
n) Kitér a terv végrehajtásának ellenõrzésére.
II. A szerkezetátalakítási tervben szereplõ környezetvédelmi kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos minimális egyedi nemzeti elõírások
A szerkezetátalakítási terv környezetvédelmi intézkedései csak abban az esetben fogadhatók el, ha az abban foglaltak:
a) a vonatkozó közösségi és nemzeti környezetvédelmi elõírásoknak megfelelnek,
b) a területileg illetékes környezetvédelmi hatóság által elfogadásra kerültek.
5 lenyűgöző arborétum télen Magyarországon
Az arborétumok nemcsak tavasszal vagy ősszel nyújtanak maradandó élményt. Télen különleges hangulat lengi be őket, a hóval borított tájak pedig egyedülálló látványt...
Agyaggolyók a növénygondozásban: Minden, amit tudnod kell
Az agyaggolyók – vagy más néven LECA (Lightweight Expanded Clay Aggregate) – a kertészkedés és növénygondozás világában az egyik legnépszerűbb talajhelyettesítők...
A legnépszerűbb karácsonyi cserepes virágok bemutatása és gondozása
A karácsonyi cserepes virágok nemcsak szemet gyönyörködtetőek, hanem melegséggel és életörömmel töltik meg otthonunkat az ünnepek idején. A karácsonyhoz szorosan kapcsolódnak...
Hogyan lesz piros a mikulásvirág? Tippek a virágoztatáshoz
A mikulásvirág (Euphorbia pulcherrima) az ünnepi időszak egyik legkedveltebb növénye, hiszen élénkpiros (vagy néha rózsaszín, fehér) fellevelei igazi karácsonyi hangulatot...
Téli borsó vetése: hasznos tippek a gazdag tavaszi szürethez
A téli borsó vetése izgalmas kertészeti projekt, amely lehetővé teszi, hogy a természet ritmusát követve már tavasszal az elsők között szüretelj friss, zsenge borsószemeket....
A legszebb orchidea fajták: ezeket add ajándékba idén karácsonykor
Az orchidea fajták nemcsak különleges szépségükkel, hanem eleganciájukkal is lenyűgöznek, így tökéletes ajándékot jelentenek bármilyen alkalomra – különösen az...
Öreg karácsonyi kaktusz? Mutatjuk, hogyan fiatalíthatod meg
A karácsonyi kaktusz (Schlumbergera) sok háztartás kedvence, különösen a téli ünnepek alatt, amikor gyönyörű virágait bontja. Az idő azonban a növényekre is hatással van, és...
Az ásás: a talajforgatás előnyei és hátrányai szakértői szemmel
A talajforgatás, más néven ásás, avagy talajművelés, a mezőgazdasági gyakorlat része, amely számos előnnyel jár, de a modern agrárkutatások és környezeti megfontolások...
Vágott vagy földlabdás karácsonyfa? Így válassz a szakértő szerint
A karácsony közeledtével sok család számára elengedhetetlenné válik a karácsonyfa kiválasztása. A legelterjedtebb lehetőségek közé tartozik a vágott és a földlabdás...
Ehető karácsonyi dekorációk – Szép és finom ötletek az ünnepekre
Az ehető karácsonyi dekorációk nemcsak feldobják az ünnepi hangulatot, finomak és szépek, hanem közös kreatív programként is szolgálnak a család számára. Mézeskalács...
Föld nélküli amarillisz nevelés: vízben vagy viaszosan is csodás
Az amarillisz (Hippeastrum) az egyik legkedveltebb szobanövény, különösen télen és kora tavasszal, amikor gyönyörű, nagy virágai az otthon díszei lehetnek. Bár hagyományosan...
Fenyőfa vásár kisokos: melyik karácsonyfa fajtát válaszd idén
A fenyőfa vásárok megjelenése hivatalosan is elindítja az ünnepi készülődést, és ilyenkor sokan azon gondolkodnak: idén milyen legyen a fa? Kicsi vagy nagy? Klasszikus lucfenyő,...