A sikeres kukoricatermesztés meglapozásának és eredményességének egyik döntő művelete a vetés. Az optimális időben, megfelelő magágykészítés után, jó termesztési értékű és minőséget meghatározó tulajdonságokkal rendelkező vetőmaggal, gondos gépbeállításokkal, megfelelő munkaminőséggel elvégzett vetést szokták a termesztés leginkább fontos tényezőjeként megjelölni.
A vetés az egyik olyan munkaművelet, amelynek hibáit a termesztés-technológia további beavatkozásai során kijavítani már nem lehet, így ezt a technológiai eljárást már előretekintve megfelelő időben és módon, a korszerű vetéstechnikákat előtérbe helyezve kell elvégezni. A hazai kukoricatermesztésben, a vetés vonatkozásában, a pneumatikus rendszerű (szívó légáramú) szemenként vető gépek szinte egyeduralkodók.
A vetőmagvak és a gépek vetőszerkezeteinek kapcsolata
A gyakorlatban mind a sorba-, mind a szemenként vető gépekkel végzett vetési munkaműveletnek termés meghatározó hatása van. A vetés minősége közvetlenül befolyásolja a kelést, a növények fejlődését, az állomány kiegyenlítettségét valamint mindezeken keresztül a termés mennyiségét és minőségét is. Ennek megfelelően a vetőgép gyártók műszaki fejlesztéseik során a gépek területteljesítményének növelése mellett természetesen elsősorban a vetés munkaminőségének javítását helyezik előtérbe. A vetőgépek munkaminősége szoros összefüggéseket mutat a vetés, a gépkialakítás illetve a különböző vetőmag-frakciók kapcsolatában. A vetőmagvaktól függően jelentős mértékben mutathatók ki a növények közötti anatómiai, morfológiai és agronómiai különbségek, melyek befolyásolják a vetést és ezáltal a növényi fejlődést. A növények egyes tulajdonságainak variációs lehetőségei – mint pl. a tenyészidő; a növényi méretek; formák; ezermagtömeg, stb. – fontos adatokat szolgáltatnak a kiválasztható vetőgép-konstrukciókhoz.
Vetőszerkezetek
Az egyes vetőelemeken (vetőkocsikon) belüli vetőszerkezetek kialakítására is a kivetendő magvak alakja, nagysága, térbeli kiterjedése, valamint azok ezermagtömege alapján került sor. Mind a mechanikus, mind a pneumatikus rendszerű vetőszerkezetek esetén ezek a jellemzők határozzák meg a pontos vetést, ezáltal megteremtik a termelés biztonságának egyik fontos feltételét. A gépfejlesztéseknél – természetesen – a sokoldalú alkalmazhatóság (a különböző növények magvainak kivetése) is érvényesül, amely a gépfejlesztéseknél nem egy esetben magával hordozza a kompromisszumos megoldásokat is. A ma használatos vetőszerkezeti konstrukciók kétféle rendszer szerint épülnek fel: mechanikus, ill. pneumatikus kialakításúak lehetnek. Ugyancsak különbség van a gépek között a növények sortávolsága miatt is, így a normál (gabona) sortávolságú növények (pl. őszi búza, tavaszi árpa, borsó, stb.) magvainak vetésére a sorbavető, míg a széles sortávolságú (45-80 cm) kapásnövények (pl. kukorica, napraforgó, cukorrépa, stb.) magvainak vetésére a szemenként vető gépeket használják.
A gépek vetőszerkezetein belül a vetőmagvak mérete/alakja/ezermagtömege különböző gépbeállításokat kíván meg, amelyek az egyes szerkezeti elemeknél külön-külön is jelentkeznek. Ezek többek között a következők lehetnek:
vetőtárcsák/vetődobok furata/cella mérete;
furatok/cellák száma, azok elhelyezése;
a maglesodró(k) (terelő lapok; ujjak; íves fogaslécek; csapok; kefe) beállítása;
a mag kiejtésének helye, ill. annak talajtól való távolsága;
a pneumatikus vetőszerkezeteknél a levegő nyomása vagy a vákuum értéke;
a beállított tőtávolságok és a magadagolási intenzitás nagysága.
Az előzőeknek megfelelően a vetés jó munkaminőségét, már előre – a gépek üzembe helyezése előtt – a vetőgépek felkészítésével, megfelelő gépbeállításokkal, a beállítások helyességének ellenőrzésével és gondos gépüzemeltetéssel lehet biztosítani.
A vetőgépek általános felépítése, fő részei
A kukoricavető gépeken a következő főbb szerkezeti elemek találhatók meg: a gerendely vagy vázszerkezet; a vetőelemek (vagy vetőkocsik); a meghajtó szerkezet a járókerekekkel; a hidraulikus rendszer az egyes részegységek működtetésére; a nyomjelzők és az egyéb kapcsolt vagy rászerelt kiegészítő egységek.
a gerendely vagy vázszerkezet a gép szilárd felépítését szolgálja, amelyre a funkcionális részegységek vannak felszerelve. A zártszelvényű gerendely a munkaszélességtől függően merevvázú, egymás felett/mögött elhelyezett kettősvázú és egy- vagy mindkét oldalon hidraulikusan kitolható – teleszkópos – megoldású lehet. A gerendely egy része lehet a központi mag- és műtrágyatartály is, amely így teherviselő elemként működik. A gerendelyre van felerősítve – a traktor-munkagép kapcsolattól függő – hárompontos függesztő- vagy a vonószerkezet is. A szemenként vető gépek vázát gumiabroncsozású járókerekek támasztják alá. A legtöbb gépen két járókerék található meg, de – a nagyobb munkaszélességek esetén – vannak 4-6 járókerekes változatok is. A vetőszerkezetek meghajtására is – a legtöbb gép esetében – a járókerekeket használják. A központi hajtású gépeknél egy elosztó (előtét) tengely adja át a hajtást a vetőszerkezeteknek. Ezeken olyan központi áttétel-változtatási megoldást alkalmaznak, amely több fokozatú fogaskerekes hajtóművet (Norton-szekrény) vagy lánchajtás esetén több fokozatú lánckerék-csoportot tartalmaz.
A vetőelemek (vetőkocsik) a gép vázához olyan tartóbilincsekkel csatlakoznak, amelyek lehetőséget biztosítanak – a kapásnövények sortávolságának megfelelő – (általában 45-80 cm közötti) átállításukra. Az elemenkénti vetőszerkezetű gépek vetőkocsijainak felfüggesztése paralelogramma – némely gépeknél paralel-tandem – megoldású, ezáltal a vetőkocsik jól követik a talajfelszín hossz- és keresztirányú egyenlőtlenségeit. Az elemek egymástól függetlenül is elmozdulhatnak, ami igen fontos a vetési mélységegyenletesség betartása szempontjából. A vetési mélység elemenkénti beállítására – soronként – egy mechanizmus szolgál, de több gépnél a csoroszlya csap furatos reteszelésével lehet a vetési mélységet változtatni. A különböző szemenként adagoló vetőszerkezetek a magvak egyenkénti megfogására és továbbítására készülnek. Ezek a vetőszerkezetek 10-30 db/s magadagolással (vetési frekvenciával) dolgoznak, és emellett igen nagy pontosságú adagolást biztosítanak.
A széles körben elterjedt pneumatikus, szívólevegős vetőszerkezetekben egy szívott és atmoszférikus tér található meg. A két teret furatokkal ellátott vetőtárcsa választja el. A normál nyomású magtérbe a vetőmagvak – a felül elhelyezett magládából – egy beömlőnyíláson keresztül – gravitációs úton – jutnak. A nyomáskülönbség hatására ezután a magvak feltapadnak a forgó vetőtárcsa furatsorára, és mindaddig ott maradnak, amíg a tárcsa el nem éri a kiejtés helyét. Itt a vákuum megszűnik és a magvak a csoroszlya által nyitott vetőbarázdába hullanak. A kettős és több magvas vetést a különböző lesodró elemek akadályozzák meg. A furatos vetőtárcsák cserélhetők, a furatok átmérője a magvak méretéhez igazodik, míg a vetőtárcsákon lévő furatok száma – a fordulatszám szabályozás mellett – a tőtávolság változtatásának egyik módja. Az elemenkénti vetőkocsikon elhelyezett magládák a vető alapanyag befogadására szolgálnak. A magládák méretét (űrtartalmát) úgy választják meg, hogy abba több órányi vetéshez elegendő vetőmag férjen el. Magládák térfogata – géptípustól függően – általában ~ 20-50 dm3. A vetőszerkezetek alatt elhelyezett csoroszlyák feladata a vetőmagvak meghatározott mélységbe juttatása. A csoroszlyák a talajfelszínén egy kis vetőbarázdát nyitnak, amely gondoskodik a vetőmag befogadásáról. A gyakorlatban a csoroszlyák csúszó (ékes) vagy tárcsás (ikertárcsás) kivitelűek. A csúszó csoroszlyák elemenként cserélhetők, igazodva így a kivetendő magfajta megkívánt vetési mélységéhez. A tárcsás csoroszlya-párokat (öntisztító gumival borított) talajkövető kerék-párok támasztják alá a megfelelő – egyenlő – vetési mélység biztosítása céljából. A magtakaró, magnyomó kerekek a vetőanyag – (nedves) barázdafenék megfelelő kapcsolatáról gondoskodnak. A vetőkocsik végén elhelyezett tömörítő kerekek kialakítása, elrendezése és profilja igen változatos lehet, feladatuk az, hogy a vetést befejezve a magágyat megfelelően visszatömörítsék, elősegítve így a jó szántóföldi kelést és a növénykék további fejlődését. A gerendely két végére kengyelekkel (csavarkötéssel) vannak felszerelve a tárcsás nyomjelzők. A nyomjelzők – a vetőgép munkaszélességétől függően – 1-2 vagy 3 tagból állnak, végükön állítható hosszúságú karral és tárcsával szerelve, amely e tárcsa segítségével jól látható barázdát húz a géptől jobbra vagy balra a vetetlen talajfelszínen. A nyomjelző barázdát követve lehet a fordulók utáni, fogások közötti, sorcsatlakoztatást megoldani. A nyomjelzők mozgatása, a pneumatikus vetőszerkezet ventilátor hajtása, a teleszkópos vázak mozgatása, némelyik gép esetében a vetőelemek felemelése/leengedése hidraulikus rendszerű. Ehhez energiaforrásként kisebb vetőgépeknél az üzemeltető erőgép hidraulikus körét használják fel. Nagyobb munkaszélességű gépeknél saját hidraulikus rendszer tartozik a vetőgéphez, amelynek hidraulika szivattyúját a traktor teljesítményleadó tengelycsonkjáról hajtják meg.
A szemenként vető gépek egyéb kiegészítő berendezései közé tartoznak – a kapcsolt vagy rászerelt – starter műtrágya kiadagoló, vegyszer (talajfertőtlenítő, herbicid-) kijuttató adapterek, és a vetőszerkezetek működését értékelő, ellenőrző elektronikus készülékek. A vetőgépek egyrésze nemcsak a hagyományos, szántásos termesztéstechnológiákban, hanem kiegészítő szerelvényekkel a szántás nélküli, csökkentett menetszámú (vagy direktvetéses) technológiákban is alkalmazható.
A „Mezőgazdasági gépek katalógusának adatbázisa 2007” című on-line kiadványban 13 ország 35 alaptípusú vetőgépének 764 különféle változata található meg. Néhány típusváltozat főbb technikai jellemzői az 1. táblázatban kerültek összefoglalásra.
A vetőmagmennyiség (vetőmagtömeg) kiszámítása
A kukoricavető gépek esetében az egyik legfontosabb beállítási művelet a hektáronkénti magszám ill. tőszám (helyesen: magtávolság) beállítása. Kiemelnénk, hogy annak beállítása, és nem meghatározása. A szükséges tőtávolság (ill. az ebből adódó tőállomány) meghatározása agronómiai feladat, amelynek során az elérni kívánt hektáronkénti növényszámból visszaszámolva határozzák meg a kívánt értékeket a csíraképesség, a talajállapot, a magágy minőség és esetleg még az alkalmazott üzemelési sebesség függvényében. Az így meghatározott, hektáronként kiadagolandó magszámot, ill. sortávolságot is figyelembe véve, elérendő tőtávolságot már a felszíni próbavetésnél könnyen ellenőrizni lehet.
A kivetendő mag mennyiségének (vetőmagtömegnek) kiszámítására több módszer szerint nyílik lehetőség. A kukorica vetőmagvak – a vetés szempontjából szükséges – főbb jellemzőit a 2. táblázat tartalmazza.
Ajánlások és tanácsok a vetőgépek üzemeltetésére
a vetési munkaműveletet a forgók „beszegésével” kezdjük (2-4 gépalj, ~ 24 sor);
a vetés ajánlott munkasebessége: a gépek vetőszerkezetének korszerűségétől – és természetesen a magágy állapotától – függően 6-12 km/h közötti legyen (a korszerűtlenebb, régebbi gépek és nem megfelelő magágy-előkészítés esetén a sebességhatárok alsó értékét; technikailag korszerű, modern vetőszerkezetű gép, jó vetőágy esetében a nagyobb sebességértéket célszerű betartani);
a nagyobb sebességű vetésnél (kisebb tőtávolságok esetén) növekszik a magadagolási intenzitás, s a járókerekek csúszása miatt változhat a hektáronkénti tőszám és megnövekednek a hiányhelyek, magkihagyások értékei, így ezt a tőtávolság beállításánál vegyük figyelembe;
a jó minőségű vetés érdekében igen fontos a vetőszerkezetek működtetéséhez szükséges vákuum (vagy túlnyomás) értékek folyamatos ellenőrzése és betartása, mert az is befolyásolja a duplavetések és magkihagyások arányát;
üzemeltetés közben folyamatosan ellenőrizzük a vetőelemenkénti egyenletes magfogyást illetve a vetésellenőrző berendezés működését;
a gépüzemeltetés feltételeit megfelelően szervezzük meg. A (vetőmag, talajfertőtlenítő-szer, műtrágya) feltöltés-kiszolgálás jó munkaszervezése az időkihasználási tényezők javítását, a produktív idő alatti teljesítmény növekedését jelenti;
ne feledkezzünk meg a gépkönyvek által előírt (használatba vétel előtti, napi, 50 üzemóra utáni, vagy időszaki) karbantartások elvégzéséről.
A vetési szezon végén ürítsük ki a vetőmag-, műtrágya-, mikrogranulátum tartályokat, mossuk át azokat. A vetőgép élettartamát növelhetjük, ha a vetési szezon befejeztével a gépet gondosan letisztítjuk, a hajtóláncokat, vetőtárcsákat leszereljük és konzerváljuk, ellenőrizzük a kopó alkatrészeket, s ha kell kicseréljük azokat. Célszerű a gépet üres, tiszta tartályokkal, száraz (lehetőleg szilárd padozatú, fedett) tárolóhelyen megfelelően alábakolva tárolni
Mi és a partnereink információkat – például sütiket – tárolunk egy eszközön vagy hozzáférünk az eszközön tárolt információkhoz, és személyes adatokat – például egyedi azonosítókat és az eszköz által küldött alapvető információkat – kezelünk személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez, nézettségi adatok gyűjtéséhez, valamint termékek kifejlesztéséhez és a termékek javításához. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk. A megfelelő helyre kattintva hozzájárulhat ahhoz, hogy mi és a partnereink a fent leírtak szerint adatkezelést végezzünk. Másik lehetőségként a megfelelő helyre kattintva a hozzájárulás megadása előtt részletesebb információkhoz juthat, és megváltoztathatja beállításait.
Felhívjuk figyelmét, hogy személyes adatainak bizonyos kezeléséhez nem feltétlenül szükséges az Ön hozzájárulása, de jogában áll tiltakozni az ilyen jellegű adatkezelés ellen. A beállításai csak erre a weboldalra érvényesek. Erre a webhelyre visszatérve vagy az adatvédelmi szabályzatunk segítségével bármikor megváltoztathatja a beállításait.
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.
A cookie-kat és hasonló technológiákat a következők elősegítésére használjuk:
Tartalmak szolgáltatása és fejlesztése a jobb felhasználói élmény elérése érdekében
Biztonságosabb használat lehetővé tétele a sütikből az általunk kapott adatok felhasználásával.
A Weblap termékeinek szolgáltatása és jobbá tétele a profillal rendelkezők számára
Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat.
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.